بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۷
کد خبر : ۹۵۴۵۲

ایرنا نوشت:

«احمدی نژاد هنوز حرف هایی می گوید که دیگران نه می فهمند، نه جرأت گفتنش را دارند و نه اعتقادی به آن دارند و بعضاً بسیار هم مخالف آن هستند. حرف هایی که محتوای اصلی انقلاب اسلامی هستند.»

این مطلب، بخشی از یادداشتی با عنوان «چرا احمدی نژاد یک اسطوره است؟» است که در وبلاگ دردنامه منتشر شده است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

یادداشتی درباره این که چرا احمدی نژاد یک اسطوره است؟

بسم الله الرحمن الرحیم

اول؛

واقعاً متأسفم از فضای مبتذلی که پس از صحبت های آقا در مشهد در میان سایت های به اصطلاح اصول گرا اتفاق افتاد و تلاش بر این شد که بیایند مثلاً خوبی ها و بدی های احمدی نژاد را بشمارند و بگویند او مثلاً 10 تا خوبی دارد و 20 تا بدی و بعد مثل بچه ها سعی کنند بگویند با توجه به بزرگتر یا کوچک تر بودن تعداد بدی ها از خوبی ها، احمدی نژاد و دولت او مجموعاً بد یا خوب بوده است!

البته فضای رسانه ای ما بسیار مبتذل تر از این است. اخلاق رسانه ای و فرهنگ سیاسی در طول دو سال اخیر توسط رسانه هایی که با بیت المال اداره می شوند متأسفانه واقعاً تنزل پیدا کرده است. 

دوم؛

نمی دانم تابحال دقت کرده اید؟ ما ایرانی ها عمدتاً به جای این که فکر کنیم یک کاری کار خوبی بوده یا نه فکر می کنیم که عامل آن آدم خوبی بوده یا نه؟ شاید فکر کنید این روش تفکر اشتباهی است ولی اتفاقاً این نشان دهنده دینی بودن جامعه ماست. افراد در جوامع مدرن بوروکراتیک فکر می کنند یعنی این طور هستند که همه آدم ها مثل هم جاه طلب و دنیاطلب تلقی می شوند و این ساختارها و سیاست هایی که توسط آن فرد تدبیر می شوند مهم اند. حالا یا جواب می دهند یا نه. اگر ندادند می رویم یک نفر دیگر را انتخاب می کنیم.

این در حالی است که در دین ما برکت به نیت خیر نسبت داده شده است. خداوند تعالی می فرماید اگر گناه نکنید برکات را از آسمان و زمین به سوی شما فرو می فرستیم (اعراف - 96). واقعیت این است که کارآمدی را هم باید در نیت ها دید نه در عملکردها. هر کسی جز این فکر کند یک تفکر مدرن دارد.

امروز متأسفانه این طرز تفکر خطرناک مدرن بر انتخابات ریاست جمهوری سایه انداخته است. از آن طرفش هم کسی که کارآمد نیست یعنی نیتش خیر نیست. این دیدگاه در مقابل دیدگاهی که مثلاً رسیدن به «تئوری اداره اقتصاد اسلامی» را راه حل مشکلات می داند هم قرار دارد؛ راه حل اصلی ما زمام دار صالح است و به همین دلیل است که انقلاب اسلامی با تمام فراز و فرودهای این سی و چند سال هر روز به واسطه رهبری و مردم خیرخواهش پیشرفت کرده است. واقعیت آن است که متفکرین غربی به جای خلق تئوری سال ها پس از اداره حکومت توسط سکولارها و لائیک ها در حقیقت کارهای آنان را تئوریزه کرده اند.

اگر می خواهیم نقاط قوت و ضعف احمدی نژاد را بررسی کنیم باید نیت او را بررسی کنیم. این معیار اگر تنها معیار نباشد مهم ترین معیار هست. حتی می توان ادعا کرد بدون فهمیدن این مسأله نمی توان برآوردی از کارآمدی یا ناکارآمدی دولت او ارائه داد و هر کسی چنین ادعایی بکند غیر دینی (و صد البته اشتباه) فکر کرده است. 

سوم؛

اینجا تازه آغاز بحث است؛ چطور می شود نیت شخص را فهمید؟ حتی خود اشخاص درباره این که خیرخواه یا بدخواه هستند بعضاً دچار اشتباه می شوند (بقره - 11). چه برسد به ما که راهی به درون افکار افراد نداریم. امروز که همه مفاهیم حتی جبهه و جنگ و عاشورا و خط امام و ولایت و احساس تکلیف و عدالت و اخلاص و خدمت و حتی استکبار ستیزی و ... را مبتذل کرده اند و همه اهل فن استفاده از این کلمات شده اند چگونه باید نیت ها را تشخیص داد؟ 

چهارم؛

ولی واقعیت این است که همه چیز هنوز دست مالی نشده. احمدی نژاد هنوز حرف هایی می گوید که دیگران نه می فهمند، نه جرأت گفتنش را دارند و نه اعتقادی به آن دارند و بعضاً بسیار هم مخالف آن هستند. حرف هایی که محتوای اصلی انقلاب اسلامی هستند. حرف هایی که می توان از دل آن ها خیرخواهی احمدی نژاد را لااقل فهمید. واقعاً در حال حاضر کدام نامزد انتخاباتی اصطلاحاً حزب اللهی هست که این حرف احمدی نژاد را - که هنوز بارها و بارها تکرارش می کند - بگوید که «دنیای غرب و قدرت های فاسد جهانی و نظام حاکم بر جهان به بن بست رسیده اند و به زودی فرو خواهند پاشید»؟ چه کسی هست که بتواند در سازمان ملل هشت بار فریاد ملت ایران را به جهانیان برساند و با قدرت بگوید که «شبکه صهیونیسم جهانی شبکه ی به هم پیوسته رسانه ای و مالی و حکومتی تشکیل داده که باید شکسته شود؟» و این را به عنوان هدف جهانی انقلاب اسلامی و بلکه بشریت معرفی کند؟ یا چه کسی است که بگوید رؤیای اسرائیل تمام شده است؟ یا چه کسی است که به جای این که مدام بگوید ما تکلیف مداریم که بیائیم در صحنه ولو این که رأی نیاوریم واقعاً به مردم و انتخاب آن ها و نقش آن ها در پیشبرد نهضت جهانی اسلام اعتقاد داشته باشد؟ یا چه کسی است که خلاص کردن اقتصاد کشور از ربا را از اهداف اصلی اقتصادی اش بداند؟ این حرف ها سند خیرخواهی احمدی نژاد است هر چند که اشتباهاتی هم داشته و هم دارد. 

پنجم؛

اصلاً فرض کنیم احمدی نژاد خدای ناکرده دروغ می گوید و به صورت پنهانی دنبال سازش است؛ باز مشکل حل نمی شود. نامزدهای امروز انتخابات حتی این حرف ها را به زبان هم نمی آورند. در حضور همین نامزدهای به اصطلاح حزب اللهی به طرح مسأله هولوکاست تاخته می شود و موضعی صریحی علیه باند سازش گرفته نمی شود یا صراحتاً صحبت از سازش با دنیای غرب گفته می شود و واکنش محکمی دیده نمی شود. بله حتی بلد نیستند ادای احمدی نژاد را دربیاورند!

آقایان به اصطلاح حزب اللهی حاضر در عرصه! لطفاً از انتخابات کناره گیری کنید و بروید یک نفری را پیدا کنید که واقعاً به این حرف ها اعتقاد داشته باشد. اصلاً هم لازم نیست از دار و دسته احمدی نژاد باشد. وقتی نمی بینیم دنبال برآورده کردن این آرمان ها باشید به ما حق بدهید به هدف تان به طور کامل خوش بین نباشیم. البته غیر حزب اللهی هایش که جای خود دارند!

اشتراک گذاری :
ارسال نظر