بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۷
کد خبر : ۹۶۷۷۴
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته بار دیگر رو به کاهش گذاشت و شاخص کل بورس تحت تاثیر افت نماد هلدینگ خلیج فارس با كاهش 290 واحدی مواجه شد.

در بازار دیروز عرضه‌های سنگین برخی از فعالان حقوقی بازار در آستانه اعلام نتایج تعیین صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری، بازار را به لاک احتیاط فرو برد. در حالی که اکثر معامله‌گران معتقد به تاثير شرایط انتخاباتی در تصمیم‌گیری‌های خود هستند، بروز شایعات مختلف جو احتیاط را در میان فعالان بازار ايجاد كرده است. اکثر معامله‌گران در انتظار برای روشن شدن نتایج، خریدهای خود را به تاخیر انداخته‌اند که انتظار می‌رود تا 48ساعت آینده شرایط نهایی در این حوزه مشخص شود. در اين ميان رييس‌جمهور دیروز كارخانه فرآوری زغال‌سنگ پابدانا در نزدیكی شهر كوهبنان و كارخانه ۸۰۰ هزار تنی كك متالورژی احداث شده در شهرستان زرند كرمان را افتتاح و از بخش‌های مختلف این كارخانه بازدید كرد. این شرکت با سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد در قالب هلدینگ میدکو ایجاد شده است؛ دیروز همزمان با سفر ريیس‌جمهوری نماد میدکو نیز با صف خرید همراه شد.
در گروه معدنی، بر اساس تصمیم سازمان توسعه تجارت و ابلاغ گمرک جمهوری اسلامی ایران سنگ‌آهن به صورت دانه بندی شده مشمول عوارض صادرات نخواهد بود و این عوارض تنها شامل کنسانتره سنگ‌آهن خواهد بود. در همین حال دیروز وضعیت بازار جهانی سنگ‌آهن نیز مورد توجه بود؛ در بازار جهانی پس از افت هفته گذشته قیمت‌ها رو به تعادل نسبی گذاشته است.
به نظر مي‌رسد کارخانه‌ها سعی دارند موجودی سنگ‌آهن خود را در حداقل ممکن نگه دارند و برخی برای 10 تا 15 روز تولید فولاد موجودی سنگ‌آهن دارند. در این گروه، معدنی املاح نیز در شرایطی در آستانه برگزاری مجمع قرار گرفته که مبلغ 3هزار و 117ریال سود برای سال 91 محقق كرده است. در همین ارتباط رییس حسابداری مالی شرکت معدنی املاح ایران در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: روند تولید محصول پودر سولفات سدیم طی سال گذشته به دلیل افزایش تقاضا برای این محصول با رشد همراه بود که به دنبال آن مقدار فروش محصولات نیز سیر صعودی را سپری کرده است. همچنین نرخ فروش محصولات نیز طی این دوره عملکردی حدود 37 درصدی نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. وحیدنژاد ادامه داد: بنابراين افزایش مقدار تولید و فروش محصولات موجب تحقق سود سه هزار و 117 ریالی «شاملا» و پوشش حدود 120 درصدی سود هر سهم طی سال گذشته شده است. وی پیرامون تامین 10 درصدی مواد اولیه از منابع خارجی طی سال جاری تصریح کرد: مواد اولیه مورد نیاز از کشورهای چین و کره جنوبی و با نرخ هر یورو سه هزار و 400 تومان تهیه می‌شود. در بازار دیروز برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی ادامه یافت که در مهم‌ترین مجامع بانک پارسیان با تقسیم سود 400ریالی و افزایش 20درصدي سرمایه به کار خود پایان داد. در گروه سیمانی، ديروز هم معامله‌گران شاهد رشد قیمتی برخی از نمادها به همراه عرضه‌هاي قابل توجه بودند. در این گروه، شرکت 84 میلیارد تومانی سیمان شرق برای هر سهم در سال مالی منتهی به شهریور 92 بر اساس عملکرد 6ماهه حسابرسی شده مبلغ 239 ریال سود خالص در نظر گرفته که در دوره مورد بررسی موفق به پوشش 49 درصدی این مبلغ شده است. «سشرق» که در پیش‌بینی حسابرسی نشده به ازای هر سهم مبلغ 230 ریال عادی خالص پیش‌بینی کرده بود، علت عمده تعدیل مثبت 4 درصدی را تغییر نرخ ارز در محاسبه فروش صادراتی از 2050 به 2450 تومان اعلام کرده است. 
در همین حال مجوز کاهش سرمایه در بازار سرمایه برای شرکت تولیدی وصنعتی آبگینه صادر شد. به گزارش روابط عمومی شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین، این شرکت به منظور اصلاح ساختار مالی و کاهش زیان انباشته، سرمایه خود را از مبلغ 93ميلياردو900 میلیون ریال به مبلغ 21ميلياردو34میلیون ریال در راستای اجرای مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت و ازطریق کاهش مبلغ اسمی سهام از 1000 ریال به 224 ریال 
کاهش داد. کاهش سرمایه مزبور تاثیری بر تعداد سهام سهامداران و نیز نسبت مشارکت آنان از مالکیت سهام نخواهد داشت.
در گروه پتروشیمی دیروز انتشار گزارش‌های شفاف سازی از سوی شرکت‌های پتروشیمی در مورد نرخ گاز همچنان ادامه داشت که پس از پتروشیمی خارک، شرکت‌های پتروشیمی کرمانشاه و خراسان نیز در اطلاعیه خود تاثیر افزایش احتمالی بهای گاز را اعلام کردند.
شرکت پتروشیمی خراسان طی نامه‌ای اقدام به شفاف سازی در خصوص اثرات احتمالی افزایش نرخ خوراک بر سودآوری سال‌های 91 و 92 کرده است. «شخاس» در این گزارش اعلام کرده به دلیل ابهامات موجود محاسبه تاثیرات دقیق افزایش نرخ خوراک روی سود خالص عملکرد سال مالی 91 و پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 92 میسر نيست. با این وجود افزایش نرخ خوراک دارای تاثیر با اهمیتی مبنی بر افزایش قیمت تمام شده و کاهش سود خالص سال مالی 91 در حدود 15 درصد و همچنین سود پیش‌بینی شده هر سهم سال مالی 92 در حدود 32 درصد خواهد بود.
این شرکت اعلام نموده به دلیل مغایرت مصوبه مذکور با قانون پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تضعیف صنعت بزرگ پتروشیمی در عرصه بین‌المللی شدیدا نسبت به آن معترض بوده و از طریق مجرای قانونی اعتراض خود را دنبال خواهد کرد. در گروه تجهیزات دیروز انتظار برای عرضه آخرین سهام متعلق به صدرا در شرکت آذراب این نماد را به صف خرید کشاند. در مجموع بازار دیروز بازاري منفی بود که در آن شاخص با افت 290واحدی به 42هزار و 856واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز با انتقال 8/8 میلیارد سهام هلدینگ خلیج فارس به مرز 900میلیارد تومان رسید. احتمال داده می‌شود این 7/3 درصد سهام هلدینگ خلیج فارس در قالب سهام ترجیحی به کارکنان این شرکت منتقل شده است. از 215نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز 101نماد با کاهش قیمت و 110نماد با رشد ارزش همراه شدند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر