بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
همگام با اقتصاد جهانی

کاهش قیمت مس در بورس فلزات لندن

انتشار خبر کاهش چشمگیر واردات مس چین در ماه گذشته میلادی موجب افت قیمت این فلز اساسی در بورس فلزات لندن شد؛ هرچند احتمال طولانی شدن توقف تولید مس در یکی از مهمترین معادن اندونزی به نوعی از فشار فروش کاست و از کاهش شدید قیمت فلز سرخ پیشگیری کرد.
کد خبر : ۹۶۸۱۵
انتشار خبر کاهش چشمگیر واردات مس چین در ماه گذشته میلادی موجب افت قیمت این فلز اساسی در بورس فلزات لندن شد؛ هرچند احتمال طولانی شدن توقف تولید مس در یکی از مهمترین معادن اندونزی به نوعی از فشار فروش کاست و از کاهش شدید قیمت فلز سرخ پیشگیری کرد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، در پایان معاملات دیروز بورس فلزات لندن بهای هر تن مس برای تحویل در ماه آگوست، با 24 دلار کاهش نسبت به روز دوشنبه، به 7399 دلار رسید. فلز پرمصرف مس که در ابتدای ماه جاری با شکستن مقاومت 6800 دلاری حتی کف 18 ماهه خود را نیز لمس کرد، در دو هفته اخیر توانست به لطف انتشار خبرهای مثبت پیاپی از بزرگترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا، بازگشت نسبتاً خوبی را تجربه کند اما قیمت آن هنوز هم در قیاس با روزهای نخست سال جاری میلادی حدود 7 درصد کاهش نشان می دهد.

در شرایطی که سرمایه گذاران بازارهای جهانی از جمله بازار فلزات اساسی بی صبرانه منتظر اعلام آمارهای مربوط به وضعیت تولید در چین، آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز پنج شنبه هستند، اعلام خبر کاهش قابل توجه واردات مس تصفیه شدن به چین بزرگترین مصرف کننده مس در جهان- قبل موجی از نگرانی را بر بازار این فلز استراتژیک حاکم ساخته است. بر اساس آمارهای رسمی اداره امور گمرکی چین، میزان واردات مس تصفیه شده این کشور در ماه آوریل، با حدود 33 درصد کاهش وزنی نسبت به ماه مشابه سال گذشته، به 183،023 تن رسیده است.

در مقابل، عاملی که از خطر کاهش شدید قیمت ها در معاملات روز گذشته کاست، انتشار خبر ناگوار ریزش یک معدن مهم مس و طلا در اندونزی و کشته شدن 28 نفر از کارگران آن بود. این معدن که توسط شرکت آمریکایی مک موران اداره می شود، باید تا به نتیجه رسیدن تحقیقات کارشناسان مربوطه در خصوص عوامل ریزش آن، بسته بماند.

دیوید ویلسون، تحلیل گر بانک سیتی گروپ آمریکا، با در نظر گرفتن شرایط موجود در دو طرف عرضه و تقاضا در بازار مس، آینده بازار در کوتاه مدت را اینگونه پیش بینی می کند: "ممکن است فلز مس به زودی قیمت 7500 دلار را ببیند اما رسیدن مس به این قیمت تنها فشار فروش را زیاد خواهد کرد و رشد پایداری در کار نخواهد بود. واردات مس چین در ماه گذشته کاهش چشمگیری داشته و این نشان می دهد که شرکت های چینی اشتهای چندانی برای خرید مس ندارند».

گفتنی است در پایان معاملات دیروز بورس فلزات لندن، سه فلز پرمصرف دیگر یعنی سرب، روی و آلومینیوم نیز به ترتیب 2038، 1851 و 1860 دلار در هر تن قیمت خوردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر