بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۸
کد خبر : ۹۷۰۲۷
دنياي اقتصاد - بازار سهام پس از چند روز استراحت، سرانجام روز گذشته رشد خود را از سر گرفت و شاخص کل با 708 واحد رشد، مرز 43 هزار واحد را درنوردید و بار دیگر، فعالان تالار شیشه‌ای را به تداوم حضور در این بازار تشویق کرد. نشانه‌های تغییر جهت بازار که از روز چهارشنبه هفته گذشته، پدیدار شده بود، در نهایت روز گذشته بازار را در مسیر رشد قرار داد.برخی از کارشناسان بر این باورند که آرامش در فضاي سياسي، موجبات حاکمیت آرامش بر فضای بازار را نيز فراهم آورده و باعث شده است تا فعالان بورس از فروش سهام خودداری کرده و برعکس، شاهد تشکیل صف‌های خرید در این بازار باشیم.بررسی عملکرد بورس اوراق بهادار تهران، نشان می‌دهد از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ماه این بازار توانسته است با ثبت بازدهی 6/12 درصدی از ابتدای سال بازارهای موازی را پشت سر بگذارد.شاخص کل بورس با عبور از مرز 43 هزار واحد، اکنون پس از گذشت دو روز کاری از سومین ماه سال بازدهی 6/1 درصدی را برای فعالان بازار به ارمغان آورده است.
گروه بورس- عليرضا باغاني: بازار سهام دومين ماه سال را هم با رشد 6/5 درصدي پشت سر گذاشت، تا همچنان بورس تهران از ساير بازارهاي سرمايه‌گذاري جلوتر باشد؛ اين بازار در فروردين‌ماه رشد 6/6 درصدي را از خود به نمايش گذاشته بود.
به اين ترتيب بازدهي بورس در دو ماهه اول سال جاري به 6/12 درصد رسيد، حال آنكه بازدهي ساير بازارهاي سرمايه‌گذاري غير از ارز در اين مدت منفي بود و در واقع تنها بورس توانست عايدي قابل اعتنايي را براي سرمايه‌گذاران خود به نمايش بگذارد. همچنين بازار سرمايه با ورود طوفاني به خردادماه، مجددا كانال 43 هزار واحدي را پس گرفت و در دو روز معاملاتي گذشته از خردادماه بازدهي 6/1 درصدي را براي سرمايه‌گذاران خود رقم زد.
اما سرمايه‌گذاران بازار سهام در حالي از ابتداي سال جاري تاكنون ماهانه به طور ميانگين بيش از 6 درصد سود شناسايي كردند كه دلار آمريكا به عنوان پرمعامله‌ترين و البته مهم‌ترين ارز رايج دنيا در ايران طي دو ماه گذشته فقط 2/3 درصد رشد داشته است و در پايان ارديبهشت‌ماه قيمت 3 هزار و 510 توماني را تجربه كرده است.
وقتي خريداران سكه زيان مي‌كنند
اما كمي آن طرف‌تر يعني در بازار سكه تغييرات قيمت تمام بهار آزادي در اين مدت منفي 7/6 درصد بوده است، به‌آن معني كه سكه يك ميليون و 350 هزار توماني پايان اسفندماه در آخر دومين ماه سال، نرخ يك ميليون و 260 هزار توماني را به خود ديده است. نيم سكه بهار آزادي هم در اين مدت 5‌درصد رشد منفي داشته و اين در حالي است كه طي دو ماه گذشته خريداران ربع سكه شايد خوش‌شانس‌ترين سرمايه‌گذاران بازار طلا بوده‌اند، چراكه در اين پروسه زماني ربع‌سكه 420 هزار توماني هيچ گونه تغيير نرخي را تجربه نكرده و عملا نه به خريداران خود سود رسانده و نه البته زياني را.
در اين ميان البته خريداران طلاي 18 عيار ايراني هم بخت و اقبال خوبي نداشته‌اند و در حالي كه شمار زيادي از مردم در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت نسبت به خريد طلاي سنتي ايران موسوم به 18 عيار اقدام كرده‌اند، اما قيمت هر گرم طلاي 18 عيار 131 هزار توماني آخر سال 91 در پايان ارديبهشت 92 به 116 هزار تومان رسيده است و در واقع 5/11 درصد زيان به خريداران خود رسانده‌ است. البته بخش عمده‌اي از روند نزولي طلا و سكه در ايران با تنزل قيمت اونس طلا در جهان همسو بوده است، به طوري كه نرخ هر اونس طلا در فروردين‌ماه و ارديبهشت ماه سال جاري افتي 3/13 درصدي را به خود ديده است. حال آنكه با توجه به اينكه نرخ سكه در ايران متغيري از نرخ دلار در بازار آزاد هم هست، بنابراين افت سكه را مي‌توان به درجا زدن نرخ دلار در ايران و از همه مهم‌تر افت قيمت طلا در جهان و همچنين سياست‌هاي كنترلي اين بازار از جمله عرضه مسكوكات توسط نهاد ناظر اين بازار نسبت داد.
مسكن همچنان مي‌تازد 
اما از همه اين بازارها كه بگذريم بد نيست نيم‌نگاهي هم داشته باشيم به تحولات بهاري بازار مسكن. اين بازار در  شرايطي طبق آمار رسمي 54 درصد و طبق آمار غيررسمي 100 درصد رشد را در سال 91 (هنوز آمار رشد نرخ مسكن در زمستان اعلام نشده است) به خود ديده بود اما سال 92 را با ركودي عميق شروع كرد، ولي حتي اين ركود عميق هم موجب منطقي شدن قيمت‌ها در بازار مسكن نشد. تا جايي كه برخي شواهد عيني از ادامه رشد زيرپوستي مسكن در بهار 92 حكايت دارد تا آنجا كه در برخي مناطق متوسط‌نشين 5 تا 10 درصد رشد قيمت و در برخي مناطق شمالي تهران حتي تا 20 درصد هم افزايش نرخ مسكن گزارش مي‌شود.
در اين بازار آخرين آمار رسمي هم از اوضاع نابسامان مسكن در سال 91 حاكي از رشد 80 درصدي قيمت زمين در اين سال است. همچنين قيمت مسكن در پايتخت طي بهار 91 معادل 30 درصد، طي تابستان 91 معادل 32 درصد و طي پاييز 91 معادل 52 درصد طبق آمار رسمي رشد داشته است.
گروه‌ها چگونه بودند؟ 
اما شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حالي طي عملكرد 2 ماهه منتهی به ارديبهشت ماه سال جاری، بازدهي 6/12 درصدي را از خود به ثبت رسانده است كه بازدهي ساير گروه‌هاي بورسي بالاتر از شاخص بوده است.
محسن نظري تحليلگر بازار سرمايه در اين زمينه مي‌گويد: در عملكرد 2ماهه شاخص‌های بورسی شاهد بازدهي 6/48 درصدي شاخص گروه لاستيك هستیم؛ گروهی كه سهام گروه صنعتي بارز، لاستيك سهند، ايران تاير و ساير شركت‌هاي تاير ساز را در دل خود جای داده و ما به دليل رشد بالاي قيمتي سهام اين صنعت ناشي از افزايش قابل توجه سود شركت‌هاي گروه شاهد بازدهي قابل ملاحظه سهام تایرسازان در بورس و فرابورس هستيم.
به گفته وي، در پله دوم بهترين بازدهي 2 ماهه سال 92 شاهد بازدهي 4/47 درصدي سهام گروه سيماني بوديم؛ شركت‌هايي كه پس از سال‌ها ركود به دليل افزايش نرخ سيمان‌ و پتانسيل تعدیل مثبت عايدي در پله دوم بيشترين بازدهي دو ماهه سال 92 قرار گرفته‌اند. اما سومين رتبه بيشترين بازدهي 2ماهه سال 92 نصيب گروه منسوجات شده است، گروهي كه با رشد 50 درصدي ليدر اين گروه يعني ايران‌مرينوس طي ارديبهشت‌ماه حائز كسب رتبه سوم بيشترين بازدهي در 2 ماهه ابتدايی سال 92 شده است.
او درباره ركود بيشترين بازدهي منفي و به تعبیری واضح‌تر زیان‌ده‌ترین گروه‌ها در 2ماهه اول سال 92 هم گفت: در این پروسه زمانی شاخص محصولات چوبي با بازدهي منفي 2/22 درصدي بيشترين زیان را به ثبت رسانده است، گروهي كه تك‌سهم فيبر ايران را در خود جاي داده است. اما پله دوم و سوم زیان‌ده‌ترین گروه‌ها نصيب گروه خودرو و فلزات اساسي با بازدهي منفي يك درصدي شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر