بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۲
کد خبر : ۹۸۳۰۵
دنیای اقتصاد- بازار سرمایه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور یکپارچه خریداران در گروه‌های مختلف، رسیدن به بازدهی 20درصدی را طی 80 روز شاهد است. استحکام بورس در برابر عرضه نوسان‌گیران گویای نقدینگی قابل توجه در این بازار است که رکود بازارهای موازی و جذب سرمایه‌ها در بازار سرمایه را نشان می‌دهد. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان با احتیاط نسبی فعالیت خود را شروع کردند که به نظر می‌رسد جمع‌بندی بازار از فضاي انتخابات نگرانی خاصی را برای بازار ایجاد نکرده است.
جنب پل حافظ 
سود 20 درصدی بورس در 80 روز
گروه بورس- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با رشد دسته جمعی همه متغیرهای مهم و کلیدی خود مواجه بود، به گونه‌اي که شاخص کل با افزایش 346 واحدی در ارتفاع 45 هزار و 553 واحد قرار گرفت.به‌این ترتیب بازدهی بورس در کمتر از 3 ماه و به طور دقیق تر 83 روز به سطح 20 درصد رسید که معادل بازدهی یک سال کامل سیستم بانکی است.اما اتفاق ديروز بازار سهام بیش از هر چیز از قدرت و استحکام بورس در برابر عرضه‌ها و غلبه ذائقه خرید نسبت به فروش حکایت داشت، شرایطی که حتی خبرهای مربوط به بازگشت بحران ارزش افزوده به پالایشگاه‌ها و حتی شایعه تعدیل منفی بزرگ‌ترین شرکت بورس نتوانست خللی به آن وارد کند.
اين در حالي است كه فعالان بازار سرمایه با حساسیت‌های بیشتری تحولات سیاسی را دنبال كرده و چه بسا اگر این رخدادهای سیاسی نبود بورس می‌توانست در شرایط غیرمحافظه‌کارانه‌تر به رکوردهای جدیدتری دست یابد.در بازار دیروز معامله‌گران همچنان با احتیاط نسبی فعالیت خود را شروع کردند؛ در حالی که کمتر از 72ساعت دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری مانده، بازار سهام آرامش نسبی سیاسی را شاهد است. به نظر می‌رسد جمع‌بندی بازار از گرایش سیاسی - اقتصادی اکثر کاندیداهای مطرح انتخابات نگرانی خاصی را برای بازار ایجاد نکرده است. در بازار دیروز معامله گران شاهد عرضه یک بلوک 32/11 درصدی پالایشگاه اصفهان بودند که براساس شنيده‌ها این بلوک را بانک رفاه در قیمت 28هزار و 600ریال به صورت نقدی خرید تا معاملات بازار رکورد جديدي را تجربه کند.
روز گذشته سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، تعداد 471 میلیون و 361 هزار و 149 سهم از سهام پالایش نفت اصفهان را در بازار اول بورس اوراق بهادار عرضه کرد.این بلوک با قیمت پایه هر سهم 28 هزار و 600 ریال به صورت یکجا و نقد به ارزش 13 هزار و 480 میلیارد و 929 میلیون ریال خریداری شد. عرضه بلوک 32/11 درصدی سهام پالایش نفت اصفهان به صورت عمده مدیریتی غیرکنترلی انجام شد.در بازار دیروز همچنین معامله‌گران شاهد بازگشایی‌های خیره‌کننده‌ای بودند که سیمان کارون با 122درصد افزايش، چین چین با 119درصد افزايش و لاستیک کرمان با 86درصد افزايش نمود بیشتری داشتند تا همچنان شگفتي‌هاي سهام سيماني، غذايي و لاستيك‌سازي در بورس 92 ادامه يابد.اما در دیگر تحولات مهم دیروز بازار سهام در گروه بانکداری سهام پست بانک به گره معاملاتی رفت تا بازدهی 12 درصدی را در یک روز برای سهامداران خود به نمایش بگذارد.در گروه فلزي، درخواست افزایش سرمایه شرکت فولاد مبارکه از سوی سازمان بورس اوراق بهادار تایید شد.بر این اساس مبلغ افزایش سرمایه معادل 10 میلیارد و 200 میلیون  ریال و ازمحل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی (مبلغ 4 هزار و 200 میلیارد ریال) و سود انباشته (مبلغ‌‌6هزار میلیارد ریال) است.این افزایش سرمایه به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر صورت می‌گیرد.
سرانجام بهره مالکانه سنگ‌آهنی‌ها
در گروه معدنی دیروز مجمع چادرملو تقسیم سود 187 تومانی را از تصویب گذراند. در این گروه، نمایندگان مجلس در مورد حق انتفاع، تبصره‌ای به بند 44 لایحه بودجه دولت افزودند که بر اساس آن حقوق دولتی همان مواردی است که در ماده 12 قانون جدید معادن مصوب 22 آبان سال 1390 تعریف شده که بر اساس آن دارنده پروانه بهره‌برداری باید درصدی از بهای ماده معدنی موضوع پروانه را به نرخ روز در سر معدن به صورت استخراج شده یا کانه‌آرایی شده یا فرآوری شده در چارچوب بودجه مصوب به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان حقوق دولتي به وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت نمايد. داريوش اسماعيلي در اين‌باره گفت: در مورد حق انتفاع اعلام شد این بهره مالکانه شامل معادنی است که با وجود مالکیت پروانه بهره‌برداری معادن آنها به نام ایمیدرو، ولی برداشت از آنها به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است.
این موضوع واگذاری‌های صورت گرفته در گذشته را شامل شده به طوری که شرکت‌هایی همچون گل‌گهر و چادرملو را که پروانه بهره‌برداری آنها همچنان به نام ایمیدرو است، شامل می‌شود.
وی ادامه داد: نمایندگان مجلس با الحاق تبصره‌ای مقرر کردند بهره مالکانه به ازای هر تن سنگ‌آهن دانه‌بندی یا کنسانتره که از معادن سنگ‌آهن برداشت می‌شود به ماخذ 5 درصد قیمت آزاد شمش فولاد خوزستان در مقاطع سه ماهه تعیین و به این ترتیب موضوع ابهام پرداخت بهره مالکانه برای محصولات مختلف سنگ‌آهن برطرف گردد.در این زمینه اگرچه میزان درصد پرداختی شرکت‌ها از بهره مالکانه 800 میلیارد تومانی معادن در قانون، عنوان نشده اما توافق نامه‌ای با ایمیدرو، شرکت‌های سنگ‌آهنی بورس و معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری منعقد شده که بر اساس آن 40 درصد از بهره مالکانه را شرکت‌های معدنی و بقيه از سوی فولادسازان پرداخت خواهد شد.در گروه شیمیایی دیروز برخی خبرها از سهمیه‌بندی خوراک پتروشیمی‌ها حکایت داشت. به گزارش خبرگزاري مهر، با توجه به منتفی شدن راه‌اندازی فازهای استاندارد پارس جنوبی در سال 92 و راه‌اندازی قریب‌الوقوع 9 طرح جدید پتروشیمی در قالب طرح‌های مهرماندگار دولت، به احتمال زیاد وزارت نفت چاره‌ای جز سهمیه بندی خوراک گاز و اتیلن این واحدهای جدید پتروشیمی در سال جاري نخواهد داشت.در گروه سرمايه‌گذاري، نمادهاي آتيه دماوند، سرمايه‌گذاري صنعت و معدن، سرمايه‌گذاري بوعلي و سرمايه‌گذاري ملي ايران شاهد صف‌هاي خريد بودند. به اعتقاد كارشناسان رشد قيمت سهام زيرمجموعه اين گروه و انتظار براي افزايش NAV اين شركت‌ها، مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است.در این روز بیشترین تاثیر در شاخص بر عهده نمادهای پالایش نفت اصفهان، گروه صنعتی بارز، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، سرمايه‌گذاري معادن و فلزات و صنایع شیمیایی ایران بود. همچنین نمادهای سیمان کارون، کشت وصنعت چین چین، گروه صنعتی بارز، ایرکا پارت صنعت، مس شهید باهنر، تراکتور سازی ایران و پست بانک ایران با بیشترین افزایش قیمت همراه بودند.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 1460میلیارد تومان سهام معامله شد که 3/92 درصد آن را معامله بلوک پالایشگاه اصفهان تشکیل داد. از 238نمادی که به روی تابلو رفتند 70نماد با کاهش قیمت و 164نماد با رشد مواجه شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر