بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸
کد خبر : ۹۹۸۷۳
ندا لهردی - رقابت در دنیای تکنولوژی همیشه به شکلی جدی و جنجالی دنبال شده است.
این رقابت در بازار محصولات و ابزارهای مختلف هم دنبال می‌شود و تا آنجا پیش می‌رود که شرکت‌های بزرگ و شناخته شده بر سر حق امتیاز ساخت و طراحی محصولات و خدمات‌شان با یکدیگر درگیر شده و در دادگاه طرح دعوی می‌کنند. در این میان رقابت و درگیری‌های قانونی دو شرکت اپل و سامسونگ همیشه جنجالی‌تر بوده و معمولا در صدر اخبار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. این دو شرکت که هر کدام سهم قابل توجهی از بازار محصولات و دستگاه‌های دیجیتال شخصی جهان را در اختیار خودشان دارند، در سال‌های اخیر بارها و بارها بر سر پتنت‌ها و حق ثبت اختراعات مختلف در دادگاه رو‌به‌روی یکدیگر ایستاده‌اند و رقیب را به تقلب و کپی‌برداری از محصولات‌شان متهم کرده‌اند.این در حالی است که واقعیت بزرگی درباره سامسونگ و اپل وجود دارد که نمی‌توان به راحتی از آن چشم پوشید و آن وابستگی اپل به سامسونگ برای تامین قطعات اولیه ساخت محصولاتی مانند آی‌فون و آی‌پد است. این موضوع باعث شده است که اپل بارها و بارها به فکر یافتن یک تامین کننده دیگر برای همکاری باشد تا این وابستگی به کلی از بین برود و بر رقابت آنها در بازار تاثیری نداشته باشد، اما مهم‌ترین قطعه‌ای که سامسونگ برای گوشی‌ها و تبلت‌های اپل تولید می‌کند، تراشه‌ها یا پردازنده‌ها هستند.
درست به همین دلیل هم هست که پیدا کردن یک شرکت تامین کننده مناسب که بتواند محصولی با کیفیت محصول ارائه شده توسط سامسونگ را برای اپل تولید کند، به کاری سخت و مشکل تبدیل شده است.
تلاش اپل برای این کار همچنان ادامه دارد تا جایی که هفته گذشته این شرکت اعلام کرد که در حال مذاکره با یک شرکت تایوانی بزرگ برای تامین قطعات موردنیازش است. در نهایت این خبر تایید شد و اپل با شرکت تایوانی بزرگ و شناخته شده Taiwan Semiconductor Manufacturing قراردادی امضا کرد که بر اساس آن این شرکت پردازنده‌های اصلی محصولات اپل را از سال 2014 تولید و تامین کند. اما مدیران شرکت تایوانی اعلام کردند که فرآیند این همکاری متوقف مانده است، چون تراشه‌های تولیدی این شرکت نتوانستند با استانداردهای اپل برای سرعت و قدرت پردازنده‌ها هماهنگ شوند. نکته جالب درباره این موضوع آن است که مسوولان این شرکت تایوانی همچنین گفته‌اند که با وجود این قرارداد اخیر، شرکت سامسونگ همچنان تا سال آینده میلادی به عنوان تامین کننده اصلی قطعات مورد نیاز اپل باقی خواهد ماند.
شرکای تجاری خوب
پشت پرده رقابت
اپل در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشتریان پردازنده‌ها و تراشه‌های حافظه سامسونگ است، اما این دو شرکت به صورت کاملا مستقیم و رو در رو در بازار موبایل با یکدیگر رقابت می‌کنند و در دو سال گذشته زمان زیادی را برای طرح دعوی کردن درباره طراحی ظاهری و قابلیت‌های محصولات‌شان در دادگاه‌ها گذرانده‌اند؛ چیزی که هر دو این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند کمتر درباره آن اظهار نظری بکنند. با این همه اپل و سامسونگ در یک دهه گذشتهو زمانی که به این شکل رقابت‌شان جدی نبود، شرکای خوبی بوده‌اند. تا اینکه سامسونگ شروع به تولید و عرضه موبایل‌های هوشمندی کرد که امروز از نظر میزان صادرات جهانی، آی‌فون اپل را پشت سر
گذاشته‌اند. سال گذشته مدیران اپل بارها نگرانی خودشان را درباره وابستگی‌شان به سامسونگ اظهار کردند و گفتند که این موضوع توانایی اپل برای مدیریت آینده شرکت، قدرت مذاکره و استفاده از تکنولوژی‌های مختلف برای محصولاتش را محدود کرده است. این شرکت مدتی است که دیگر صفحه نمایش‌های آی‌فون را از سامسونگ نمی‌خرد و خرید صفحه نمایش آی‌پدها از این شرکت را هم کاهش داده است. در مقابل به گفته یکی از مدیران قبلی اپل و مقامات دیگر شرکت‌های تامین کننده قطعات، این شرکت بیشتر تراشه‌های حافظه فلش را که قطعه ضروری و مهمی برای ذخیره اطلاعات است، از سازندگان دیگری می‌خرد.
با این همه اما اپل همچنان وابستگی زیادی به سامسونگ خواهد داشت. تحقیقات و بررسی‌های مختلف کارشناسان سخت‌افزار نشان می‌دهد که پردازنده‌ها و میکروپردازنده‌های اصلی که عملکرد انواع آی‌پد، آی‌فون و آی‌پاد را کنترل می‌کنند همه ساخت شرکت سامسونگ هستند و بعضی از آی‌پدهای جدید هنوز هم از صفحه نمایش‌های تولیدی سامسونگ استفاده می‌کنند.
مساله پیچیده و بغرنجی که این روزها اپل با آن درگیر است، این است که سامسونگ بزرگ‌ترین سازنده و تولیدکننده بعضی از پیچیده‌ترین قطعاتی مانند پردازنده‌ها، تراشه‌های حافظه و صفحه نمایش‌های با کیفیت است که اپل به آنها نیاز جدی دارد. از طرفی اپل بیش از پنج سال است که برای همکاری با سامسونگ جهت ساخت تراشه‌های سفارشی و اختصاصی خودش سرمایه‌گذاری کرده است. به گفته بعضی از مدیران پیشین اپل، جایگزین کردن یک شرکت تامین‌کننده قطعات دیگر با سامسونگ برای اپل ریسک بزرگی می‌تواند باشد.
«مایکل مارکز» یکی از استادان دانشگاه استنفورد در حوزه زنجیره تامین قطعات و رییس شرکت بزرگ SanDisk که تراشه‌های حافظه به اپل می‌فروشد، در این مورد می‌گوید: «اپل انتخاب‌های بهتری برای واگذار کردن کار تامین قطعاتش به آنها ندارد و این دلیلی است که این شرکت همچنان خریدهایش را از سامسونگ می‌کند. در نهایت این انتخاب‌های محدود باعث شده است که اپل همچنان به همکاری‌اش با سامسونگ ادامه بدهد.»
مذاکرات همکاری با TSMC
انعقاد قرارداد همکاری اپل با شرکت Taiwan Semiconductor Manufacturing یا TSMC یک اتفاق مهم و جالب توجه بود. این در حالی است که اپل مدت‌ها است که می‌خواهد پردازنده‌های مورد نیازش را خودش تولید کند و حتی یک شرکت سازنده تراشه را در سال 2008 خرید تا طراحی تراشه‌های خودش را آغاز کند. با این همه اما اپل هنوز هم برای ساخت این تراشه‌ها به سامسونگ تکیه زده است. مذاکره دو شرکت اپل و TSMC به اوایل سال 2010 برمی‌گردد. در سال 2011 «چیانگ شانگ وای» معاون مدیر اجرایی شرکت TSMCمدیران اپل را ملاقات کرد تا درباره همکاری این دو شرکت برای ساخت قطعات پیچیده صحبت کنند. اپل اعلام کرد که می‌خواهد در TSMC سرمایه‌گذاری کند یا یک فضای کارخانه‌ای ویژه برای این شرکت راه‌اندازی کند که به طور ویژه برای آن قطعه تولید کند، اما «موریس چانگ» رییس هیات مدیره TSMC با هر دو این پیشنهادها مخالفت می‌کند، چون شرکتش می‌خواهد استقلال و انعطاف‌پذیری خودش در روند ساخت و تولید را حفظ کند. حالا در نهایت قرار بر این شده است که TSMC کار تولید انبوه تراشه‌های مورد نیاز اپل را با استفاده از تکنولوژی پیشرفته 20 نانومتری از سال آینده میلادی آغاز کند؛ تکنولوژی که باعث می‌شود این تراشه‌ها کوچک‌تر و بسیار کم مصرف‌تر از گذشته بشوند.
رابطه کاری و تجاری اپل و سامسونگ که حالا رو به افول است، برای اولین بار نیست که در دنیای تکنولوژی اتفاق می‌افتد. در دهه 1980 و اوایل انقلاب کامپیوترهای شخصی شرکت سازنده تراشه Intel توافق کرد که تکنولوژی ساخت محصولاتش را با شرکت AMD به اشتراک بگذارد. بعدها AMD به رقیب بزرگ و مهمی تبدیل شد و Intel سال‌های زیادی را صرف برهم زدن این توافق کرد. البته نباید این موضوع را هم فراموش کرد که سامسونگ هم دلایل روشنی برای حفظ رابطه تجاری‌اش با اپل دارد. هر چه باشد اپل هنوز بزرگ‌ترین مشتری قطعات تولید شده سامسونگ است و کناره گیری اپل از این توافق همکاری می‌تواند تاثیر چشمگیری بر درآمدهای سامسونگ داشته باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر