خبرخوان
پربیننده ترین عناوین
کد خبر: ۱۵۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۰
(BDI )در سال جاري بسيار متزلزل بوده است
(BDI ) شاخصي است كه نرخ انتقال محموله هاي فله خشك بوسيله كشتي هاي باربري را منعكس مي كنند .اين شاخص به عبارتي ميزان تقاضاي ظرفيت حمل و نقل بوسيله كشتي را در مقابل عرضه كشتي هاي باربري محموله هالي خشك اندازه گيري مي كند .

 گروه بين الملل بورس نيوز ؛افت شديد شاخص دريايي بالتيك (BDI ) در ماه هاي اخير نه تنها حاكي از كاهش رشد اقتصادي جهان است بلكه آن را مي توان نشانه اي از قطعيت ركود اقتصادي جهان دانست. در ركود اقتصادي ايالات متحده در اوايل دهه جاري نيز اين شاخص شاهد بيش از 35 درصد كاهش بود اما افت كنوني بسيار بيشتر از ركود قبلي است .

برخي از كارشناسان يكي از علل مهم در روند صنعتي BDI را مشكلات ايجاد شده ميان خريداران چيني سنگ آهن و توليد كنندگان اصلي اين محصول يعني BHPو Rio مي دانند .

عدم توافق بر سر قيمت باعث گشته تا ميزان محموله هاي ارسالي به چين از افت چشمگيري را به خود ببيند.

(BDI ) شاخصي است كه نرخ انتقال محموله هاي فله خشك بوسيله كشتي هاي باربري را منعكس مي كنند .اين شاخص به عبارتي ميزان تقاضاي ظرفيت حمل و نقل بوسيله كشتي را در مقابل عرضه كشتي هاي باربري محموله هالي خشك اندازه گيري مي كند . از آنجائيكه محموله هاي خشك عمدتاً شامل مواد خام صنعتي مي گردد كاهش نرخ (BDI ) نشان دهنده كاهش تحويل اين گونه محصولات به بازار هاي مقصد مي باشد . در نمودار ارايه شده در پايان اين مطلب مي تواند روند كلي تغييرات اين شاخص را در هفت ساله گذشته مشاهده نمود . به آساني مي توان ديد كه اين شاخص در سال جاري دوبار ميانگين حركتي 200 روزه ( بلند مدت )خود را قطع كرده و پايين تر از آن قرار گرفته است و به نظر مي آيد كه با ادامه روند كنوني اميد چنداني به مثبت شدن روند آن وجود نداشته باشد و تا زمانيكه شاخص روزانه بالاي ميانگين حركتي 20 روزه بنا شد ، سپس ميانگين متحرك 200 روزه را قطع نكند شرايط در حالت ركود خواهد بود و سهامداران شركت كشتيراني بايد به اين نكته توجه نمايند و شرايط منفي اين شركت ناشي از همين مسئله است .
 
 
نمودار آبي: شاخص bdi
نمودار قرمز:ميانگين حركتي 20 روزه شاخص
نمودار سبز:ميانگين حركتي 200 روزه شاخص