بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
بورس نیوز تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی را بررسی کرد؛

افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر بر بازار سرمایه/ طغیان بازار مسکن در راه است؟

مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن، در خصوص خبر افزایش قیمت مصالح ساختمانی و افزایش 50 درصدی قیمت میلگرد این افزایش قیمت را با توجه به افزایش نرخ های جهانی و میزان بالای تورم در ایران منطقی دانست.
کد خبر : ۱۷۷۴۲۸
به گزارش بورس نیوز،مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی برای نیمه دوم ١٣٩٦را منتشر کرد که بر این اساس در مقایسه‌ تمامی ١٢٧ قلم مورد آمارگیری این دوره، «چوب چهار تراش خارجی» با ٨٨,٢ درصد دارای بیش‌ترین افزایش و «کول سیمانی» با ١١.٤ درصد دارای بیش‌ترین کاهش در متوسط قیمت نسبت به دوره‌ی قبل بوده‌اند.

همچنین بررسی‌ آمارهای مربوط به نیمه‌ دوم سال ١٣٩٦  در مقایسه‌ تمامی ١٢٧ قلم مورد آمارگیری این دوره، «چوب چهار تراش خارجی» با ٨٨,٢ درصد دارای بیش‌ترین افزایش و «کول سیمانی» با ١١.٤ درصد دارای بیش‌ترین کاهش در متوسط قیمت نسبت به دوره‌ی قبل بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، مقایسه‌ متوسط قیمت در این دوره با دوره‌ مشابه سال گذشته حاکی از آن است که بیش‌ترین افزایش قیمت مربوط به «ورق برنز» با ١٠٦,٩ درصد و بیش‌ترین کاهش قیمت مربوط «پلاستوفوم (یونولیت) ٢٠ کیلوگرم در مترمکعب» با ٧,٣ درصد بوده است.




سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در همین رابطه به بورس‌ نیوز گفت: با توجه به محدودیت‌های حاکم بر حوزه ارزی کشور بخش تولیدی نیز با یک تورم بالا همراه شده بنابراین در چنین شرایطی بسیاری از سرمایه‌گذاران، حوزه مسکن را به لحاظ ریسک‌پذیری کمتر نسبت به دیگر بازارها انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: کنترل نرخ بهره از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی به‌عنوان یکی از ابزارهای موثر در اقتصاد شناخته می‌شود چراکه با افزایش نرخ بهره، فشار از روی طلا، ارز و سکه برداشته شده ضمن آنکه تورم هم می تواند از این طریق تا حدی کنترل شود.

تاثیر افزایش قیمت بر شاخص های بورس و فرآورده های ساختمانی

سلطان محمدی درباره افزایش قیمت در بخش مصالح ساختمانی این موضوع را هم تصریح کرد که اگر روند فعلی ادامه پیدا کند در بازار سرمایه هم تاثیرگذار خواهد بود. وی درباره پایداری این موضوع در بازار سرمایه نیز گفت: انتظار می رود این رونق برای سال های 97 و 98 ادامه دار باشد. البته شیب آن دارای نوسان خواهد بود و کم و زیاد می شود.

سلطان محمدی در رابطه با بخشی که مرتبط با قیمت های جهانی مثل فولاد و کالای صادراتی است نیز گفت تاثیرگذاری این بخش خیلی سریع تر خواهد بود و بخش هایی نظیر سیمان، کاشی، سرامیک، گچ که در سطح جهانی نیست تاثیر کمتری خواهد داشت.

چشم انداز وضعیت سرب ، روی و شمش


سلطان محمدی گفت: این کالاها افزایش قیمت داشتند چون کالاهایی هستند که با قیمت های جهانی مرتبط هستند و همه کالاهایی که با این اقلام مرتبط اند گران می شوند مثلا در ارتباط با اتوموبیل الان تقاضا برای خرید اتوموبیل به شدت بالاست که این افزایش ها روی قیمت ها اثرپذیر خواهد بود.

سلطان محمدی تصریح کرد: الان انقدر فشار تقاضا بالاست که قیمت های بازار آزاد تفاوت زیادی با قیمت های کارخانه دارد و مقطعی است که خیلی ها نگران هستند که چگونه خودشان را در مقابل تغییرات ارزی محافظت کنند و این کالاهایی نظیر لوازم خانگی و اتوموبیل از این دسته اند.

وضعیت فعلی مسکن تا کی ادامه می‌یابد؟

محمدرضا امینی، مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن، با بیان اینکه بخشی از نهاده های ساختمان از جمله میلگرد وابستگی شدید به ارز دارند و در برابر تغییر و تحولات این بازار واکنش نشان می دهند، افزایش قیمت ارز را باعث رشد قیمت تمام شده مسکن دانست.

وی همچنین تصریح کرد: بازار سپرده های بانکی همچنان جذاب است و در بازار پولی بعضا سودهای بالا به سپرده گذاران پرداخت می شود و همین امر سبب نوسانات کلی در قیمت های خرید و رهن و اجاره شده و مصرف کنندگان حقیقی این بازار را با مشکل مواجه کرده است.

این مقام مسوول، تاکید کرد: بنابراین به خریداران و مصرف کنندگان واقعی توصیه می شود به دلیل افزایش غیرطبیعی قیمت مسکن، در صورت امکان صبور باشند و فعلا نسبت به خرید مسکن اقدام نکنند تا شرایط غیرواقعی حاکم بر بازار مسکن منطقی تر شود.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن به نقش دولت در شرایط کنونی نیز اشاره کرد و در ادامه گفت: طبیعتا دولت به دلیل اینکه نقش سیاست گذاری در این حوزه دارد، در این راستا نیز باید مشوق های حمایتی ارائه دهد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در تابستان سال جاری اتفاق افتاد؛

افزایش قیمت مصالح ساختمانی در تهران

در تابستان سال جاری اتفاق افتاد؛

افزایش قیمت مصالح ساختمانی در تهران

ارسال نظر