بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نباید صادرات محصولات پتروشیمی ممنوع شود بلکه این امر باید به حدی انجام شود که برای تولیدکنندگان صنایع پایین دست داخلی مشکلی ایجاد نشود.
کد خبر : ۱۸۲۲۷۱

به گزارش بورس نیوز، فضای رانتی ناشی از تفاوت نرخ ارز 4200 تومانی که پایه محاسبه قیمت عرضه در بورس قرار می گیرد با نرخ ارز آزاد و تعیین محدودیت در سقف رقابت موجب افزایش تعداد متقاضیان خرید محصولات پتروشیمی در بورس کالا شده اما از سویی دیگر به دلیل افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر تولیدکنندگان صنایع پایین دستی پتروشیمی با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه شده اند زیرا با افزایش ارزش صادراتی این محصولات، دلالان با ورود به بورس کالا، مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را با ترفندهای مختلف صادر می کنند و تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی نیز صادرات محصولات را به عرضه آن در بازار داخلی ترجیح می دهند بنابراین بالغ بر 60 درصد از محصولات پلیمری عرضه شده در بورس کالا به عنوان مواد اولیه تولیدات داخلی به مصرف نرسیده و به صورت غیررسمی صادر و یا احتکار شده است.

در این خصوص محسن کوهکن نماینده مجلس به بورس نیوز گفت: جهت روشن شدن افکار عمومی باید پتروشیمی ها، مصرف کنندگان، صادرکنندگان و متقاضیان باید اطلاعاتی در زمینه میزان تقاضا در شش ماه اول سال 96 و سال جاری ارائه دهند.

وی ادامه داد : برای قضاوت درست در این زمینه باید حرف پتروشیمی و تولیدکنندگان صنایع پایین دستی را شنید اما کاذب بودن بخشی از تقاضای داخلی مسجل است.

کوهکن با بیان اینکه تولیدکنندگان صنایع پایین دستی پتروشیمی نسبت به وجود حلقه ای از واسطه ها در فرآیند دریافت مواد اولیه از پتروشیمی ها معترض هستند، گفت: باید در خصوص تعیین صحت و سقم این ادعا بررسی های لازم انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه باید دید چرا پتروشیمی ها به طور مستقیم محصولات خودرا به تولیدکنندگان شناسنامه دار نمی فروشند، تصریح کرد: تفاوت بین میزان مصرف داخلی در حد معقول آن با میزان تولید محصولات پتروشیمی مقدار صادرات آن ها را مشخص می کند.

کوهکن با بیان اینکه رسانه ها در این زمینه باید بررسی های لازم را انجام دهند، گفت: در اینصورت شاید زوایای آشکارو پنهان این مساله آشکار شود.

وی با اشاره به اینکه در همه صنایع اگر میزان تولید پاسخگوی نیاز داخلی نبود باید واردات نجام شود، خاطرنشان کرد: اگر میزان تولید ومصرف داخلی مساوی باشد باید سقفی از سوی وزارت صمت تعیین شود تا در صورت تامین نیاز داخل بقیه محصول صادر شود.

کوهکن ادامه داد: برای نظارت بر فرآیند تولید تا فروش و صادرات محصولات باید تفاوت میزان افزایش تولید نسبت به مصرف بدست مشخص شود.

وی با تاکید براینکه به دلیل صرفه اقتصادی تولیدکنندگان باید اجازه صادرات محصولات خودرا نیز داشته باشند، افزود: نباید صادرات محصولات ممنوع شود بلکه این امر باید به حدی انجام شود که برای تولیدکنندگان صنایع پایین دست در داخل کشور مشکلی ایجاد نشود.

نمیانده مجلس ادامه داد: در زمینه محصولات پتروشیمی باید یک همگرایی بین وزارت صمت، تولیدکنندگان صنایع پایین دستی و فعالان صنعت پتروشیمی با درک شرایط موجود ایجاد شود.

وی با تاکید براینکه نباید به دلیل تامین نیاز تولیدکنندگان داخلی صادرات را ممنوع کنیم، افزود: از سویی دیگر نباید صادرات را آزاد بگذاریم و سقفی تعیین نکنیم و یا بدون توجه به بازار داخلی محصولات را صادر کنیم لذا دولت باید مدیریت کند و تعادلی منطقی ومعقول بین تامین نیاز داخل و میزان صادرات ایجاد کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر