بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۶
کد خبر : ۱۰۰۸۲۲
گروه بورس- جريان منفي حاكم بر بازار سرمايه در روز گذشته با شدت بيشتري در بازار فرابورس دنبال شد، به طوري كه نه‌تنها شاخص اين بازار با حدود 10 واحد كاهش مواجه شد، بلكه نمادهاي اين بازار با صف فروش و نوسان منفي به كار خود پايان دادند.

به گزارش خبرنگار ما، اولين روز كاري در فرابورس در حالي با كاهش 7/1 درصدي معادل 5/10 واحدي شاخص ifex رقم خورد كه حجم كل سهام معامله شده در اين بازار رشد چشمگيري را به ثبت رساند.
ديروز در مجموع  112 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش 476 میلیارد ریالی معامله شد که بیشترین حجم مبادلات به پذیره‌نویسی بیش از 80 میلیون حق تقدم استفاده نشده سرمایه‌گذاری  پارس آریان تعلق داشت. در اين روز 80 ميليون و 270 هزار حق تقدم مزبور به ارزش 1/44 میلیارد ریال در بازار پایه دادوستد شد و به دنبال آن صدرا با دادوستد 4/7 میلیون سهم به ارزش 2/13 میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. ذوب آهن اصفهان نيز هرچند با نوسان منفي در محدوده 4 درصدي مواجه شد، اما مبادله 6 ميليون سهم را به ثبت رساند.
اين در حالي است كه دو شرکت فن آوا و پتروشیمی کازرون در بازارپایه کمترین حجم معاملات را نسبت به سایر شرکت‌هاي فرابورسی کسب کردند.
در همین حال تدبیرگران فارس و خوزستان، فولاد آلیاژی یزد و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق بیشترین رشد قیمت و شرکت‌هاي فولاد صبانور و بیمه سامان، صنعت روی زنگان، قند چهار محال، مرجان کار و سبحان دارو بیشترین کاهش قیمت نصیبشان شد.
در بازار ابزارهای نوین مالی نيز بیشترین حجم معاملات را نماد گواهی سپرده انصار با جابه‌جايي 59 هزار و 385 برگه به خود اختصاص داد، اوراق اجاره امید و مشارکت نفت نيز به ترتيب در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند.
طبق پیام ناظر بازار، قرار بود نماد معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی هر سهم، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد بازگشايي شود اما دوباره پيغامي مبني بر تعديل پيش‌بيني سود هر سهم سال 92 اين شركت اعلام شد و بنابراين بازگشايي صورت نگرفت. 
اين در حالي است كه نماد معاملاتی پتروشیمی امیر کبیر، پس از ارائه اطلاعات واقعی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 5 درصد معامله شد. از سوي ديگر قیمت هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن با نوسان مثبت روبه‌رو شد؛  به طوری که امتیاز تسهیلات مسکن مهر 89 بیشترین رشد قيمت را داشت و در پايان به نرخ 462 هزار و 990 ريال رسيد.
واگذاری برق خلیج‌فارس
افزون بر اين، مدیرعامل فرابورس از واگذاری 100درصدی سهام شرکت تولید نیروی برق خلیج‌فارس در بازار سوم خبر داد.
امیر هامونی با اعلام این خبر گفت: سازمان خصوصی‌سازی، 340 میلیون سهم معادل 100درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق خلیج‌فارس را که از این تعداد 17میلیون سهم آن ترجیحی است به قیمت پایه هر سهم 21 هزار و 34 ریال یکشنبه 6 مرداد در بازار سوم به فروش مي‌رساند.
وی با اشاره به این شرکت 340 میلیارد ریالی افزود: شرایط این عرضه به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط و با شرایط 15درصد نقد، مابقی اقساط 6 ساله با نرخ 15درصد تعیین شده است. 
به گقته هامونی، حوزه فعالیت شرکت تولید نیروی برق خلیج‌فارس در تولید و فروش انرژی برق در چارچوب ضوابط بوده و در حال حاضر مالکیت 100درصدی سهام این شرکت در اختیار توانیر قرار دارد. 
وی مبلغ سپرده حضور در این رقابت را 5/214 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: كارگزار خريدار در صورتي مجاز به ورود سفارش خريد به سامانه معاملاتي هستند كه 3 درصد از ارزش سهام موضوع معامله بر اساس قيمت پايه را به صورت نقد يا ضمانت‌نامه بانكي براي تضمين تعهدات به حساب شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه واريز يا ارائه كند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر