بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
کد خبر : ۱۰۳۱۹۲
مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس با تشریح دلایل توقف نماد شرکت‌های پالایشی، ابهامات موجود در این خصوص و زمان احتمالی بازگشایی این نمادها را اعلام کرد.

امیر حمزه مالمیر در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: در حال حاضر ابهاماتی پیرامون شرکت‌های پالایشی وجود دارد که برخی از آن‌ها عمومی و برخی از آن‌ها خاص تعدادی از شرکت‌های پالایشی است.

وی افزود: علاوه بر اشکالاتی که قبلاً درخصوص تغییرات بااهمیت در اعلامیه‌ها و تعدیلات مکرر آن‌ها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مطرح شده بود، درحال حاضر عمده‌ترین ابهام عمومی موجود درخصوص شرکت‌های پالایشی به تعیین تکلیف موجودی‌های پایان دوره قبل و سود ناشی از تفاوت نرخ ارز مرجع و مبادلاتی موجود در آن که عمدتا‌ً در سه ماهه سال جاری فروخته شده و شناسایی خواهد شد، بر‌می‌گردد.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس خاطرنشان کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از شرکت‌های پالایشی درخواست کرده است تا تفاوت ایجادشده از بابت نرخ ارز مرجع و مبادلاتی را در درآمد خود شناسایی نکنند و این تفاوت در برخی از شرکت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و قبول و رد این موضوع تاثیر قابل توجهی بر عملکرد شرکت‌های پالایشی خواهد داشت.
 
مالمیر با بیان اینکه حسابرس نسبت به پیش‌بینی عملکرد چهار شرکت پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه لاوان و پالایشگاه شیراز "عدم اظهارنظر" ارائه کرده است، افزود: پیگیری‌های مکرری ازسوی سازمان بورس به‌منظور ارائه‌ی اظهارنظر مقبول و یا حداقل مشروط حسابرس از شرکت‌های مذکور صورت گرفته و از شرکت‌های مذکور هم خواسته شده است تا مدارک، مستندات و توجیهات لازم را در اختیار حسابرس قرار داده و یا نسبت به تعدیل پیش‌بینی خود به نحوی که حسابرس را قانع کند، اقدام نمایند که تاکنون این مهم محقق نشده است.
این مقام مسئول همچنین درخصوص پالایش نفت تبریز و تهران گفت: با ارائه‌ی اطلاعیه‌ی شفاف‌سازی درخصوص شرکت‌های پالایش نفت تبریز و تهران که اظهارنظر حسابرس نسبت به پیش‌بینی آن‌ها به ترتیب مشروط و مقبول ارائه و قبلاً منتشر شده است، نماد این دو شرکت درصورت عدم بروز ابهام جدید، تا آخر هفته جاری بازگشایی می‌شود و بازگشایی نماد سایر شرکت‌های پالایشی، نیازمند ارائه‌ی اطلاعات پیش‌بینی عملکرد حسابرسی‌شده بر اساس آخرین مفروضات و تعدیل‌های صورت‌گرفته خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد از سرمایه‌گذاران درخواست می‌شود صورت‌های مالی شرکت‌ها و بندهای گزارش حسابرس نسبت به آن‌ها و همچنین اطلاعات پیش‌بینی و موارد اعلامی توسط حسابرسان در خصوص آن‌ها توجه لازم و ویژه داشته باشند و بر اساس تحلیل این اطلاعات، تصمیم‌گیری کننـد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر