بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۶
کد خبر : ۱۱۵۹۶۷

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار ديروز در حالي با افت 9/0 درصدي شاخص كل مواجه بود كه گروه محصولات چرمي و فرآورده‌هاي نفتي، تنها صنايع مثبت بورسي به شمار مي‌آمدند.

ارزش معاملات روز گذشته 180 ميليارد تومان بوده كه نسبت به ماه‌هاي گذشته افت چشمگيري داشته است. همچنين، در معاملات روز شنبه نيز به‌رغم مثبت بودن بازار، سهامداران حقوقي در نقش خريدار حضور پررنگ تري داشتند و در نتيجه تغيير مالكيت 175 ميليارد ريالي از سوي سهامداران حقيقي به حقوقي‌ها انجام شد. بنابراين، كاهش ارزش معاملات و حضور قابل توجه خريداران حقوقي نشان مي‌دهد برخي سهامداران حقيقي در حال بيرون كشيدن نقدينگي خود از بورس هستند. از سوي ديگر، رشد قابل توجه سكه طي دو روز گذشته باعث جذابيت بازار طلا براي سرمايه‌هاي جديد شده است. در واقع، جو منفي موجود در بورس، انگيزه براي خروج سرمايه‌گذاران را از اين بازار فراهم آورده است؛ در ميان بازارهاي موازي، ثبات دلار جذابيتي براي جذب سرمايه به اين بازار ايجاد نكرده است، اما رشد قيمت سكه مي‌تواند تمايل براي خروج سرمايه از بورس را تشديد كند. البته بايد در نظر داشت بازارهاي دلار و طلا براي سرمايه‌گذاراني مناسب است كه به دنبال سودهاي كوتاه مدت هستند؛ در نتيجه، آن قسمت از سرمايه‌اي كه ممكن است از بورس خارج شود متعلق به نوسان‌گيران است كه با ديدگاه كوتاه‌مدت اقدام به سرمايه‌گذاري مي‌كنند. اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان و از جمله رئيس سازمان بورس، اوضاع بلندمدت بازار سرمايه را مناسب ارزيابي كرده‌اند و معتقدند سهامداران بايد با چنين نگاهي معاملات خود را انجام دهند. از طرف ديگر، عرضه‌هاي اوليه‌اي كه اخيرا انجام مي‌شود به‌رغم جذابيت براي سهامداران حقيقي، با توجه به رو به اتمام بودن منابع نقدينگي جديد در اختيار حقيقي ها، آنها را مجبور به عرضه سهام فعلي خود در بازار كرده است. در اين رابطه، به گزارش بورس نيوز، شكايات زيادي از سوي سهامداران حقيقي در خصوص نحوه عرضه اوليه سهام شنيده مي‌شود كه عمدتا به علت نقص در سيستم معاملاتي موفق به خريد آنها نشده‌اند. بنابراين، اين بخش از نقدينگي كه قبلا در بازار وجود داشته، اكنون در معاملات شركت نمي‌كند كه يكي از دلايل كاهش قابل توجه ارزش معاملات روزانه به شمار مي‌آيد.
در معاملات روز گذشته، گروه دارويي روند منفي خود را ادامه داد. «تيپيكو» در حالي بيشترين ارزش معاملات اين گروه را در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي حضور فعال‌تري در نقش خريدار اين سهم داشتند.
حمل و نقلي‌ها نيز روند نزولي خود را ادامه دادند. برخي شركت‌هاي اين گروه نظير «حپترو» در حالي پس از رفع تحريم‌ها نسبت به بستن قراردادهاي جديد حمل و نقل محصولات پتروشيمي اميدوار هستند كه «حكشتي» با تعديل منفي پيش بيني سود در گزارش اخير خود روزهاي منفي را سپري مي‌كند. اين نماد كه بيش از 90 درصد ارزش بازار اين گروه را در اختيار دارد تعيين‌كننده شاخص اين صنعت نيز هست. در معاملات روز گذشته «حكشتي»، سهامداران حقوقي در نقش فروشنده حضور قابل توجهي داشتند.
در اين شرايط، گروه غذايي روند منفي خود را ادامه داد؛ «وبشهر» در حالي بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار داشت كه به‌رغم منفي بودن، با عرضه‌هاي سنگيني از سوي سهامداران حقوقي مواجه بود.
از سوي ديگر، گروه رايانه‌اي بار ديگر به مسير منفي خود بازگشت. «رتاپ» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور پاياپاي سهامداران حقوقي در نقش خريدار و فروشنده در اختيار داشت.
همچنين، گروه ساختماني روند منفي شديد خود را ادامه داد به طوري كه پس از كسب بازدهي 140 درصدي (از ابتداي سال) در نيمه دي‌ماه، هم‌اكنون به 95 درصد بازدهي رسيده است. «ثفارس» در حالي بيشترين ارزش معاملات اين گروه را در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي در نقش خريدار حضور بسيار فعالي داشتند.
گروه برقي نيز روند منفي خود را ادامه داد؛ «بترانس» در حالي بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي در نقش خريدار حضور قابل توجهي داشتند.
در اين شرايط، گروه ماشين آلات و تجهيزات روند منفي خود را ادامه داد. «تكمبا» با حضور كامل سهامداران حقيقي بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار گرفت.
روند منفي گروه لاستيك و پلاستيك نيز ادامه يافت. «پلاسك» با حضور سهامداران حقيقي بيشترين حجم معاملات اين گروه را به خود اختصاص داد.
روز گذشته، گروه كاشي و سراميك روند منفي خود را ادامه داد. «كترام» با حضور كامل سهامداران حقيقي بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار گرفت.
در نهايت، قندي‌ها روند منفي خود را ادامه دادند. «قثابت» با حضور 100 درصدي سهامداران حقيقي بيشترين معاملات اين گروه را به خود اختصاص داد.
 


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۸
مجددا به بورس بر میگردد خصوصا سهام بنیادی
ali
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۹
سهامداران موظب باشند بازار دوباره سهام اوج خواهد گرفت . دولت راهي جز حمايت از سرمايه گذاران ندارد
مهدی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
الکی امید ندید آقا جواب ضرر اونهایی که حرفت شما رو باور میکن کی میده؟
سام
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
طلا مگه چند درد میتونه سود بده...20 درصد..10 درصد...؟ بزودی به بوری برمیگردند..زمانی که سهم ه در مثبت ..به مرحله گره معاملاتی رسیدن..همیشه اخراجی های بازار در برآیند کلی دراین جورمواقع بازنده بودن....