بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۶
کد خبر : ۱۱۷۹۹۲
همشهری :
آمارها مثل روز روشن است. آمار پردازش‌شده نشان می‌دهد: افسانه نزول ۴۰درصدی سهام شرکت‌های پتروشیمی حقیقت ندارد و برخلاف هیاهوهای اخیر، میزان نزول سهام شرکت‌های پتروشیمی، در ۴۰روز گذشته نه‌تنها از بسیاری از صنایع فعال در بورس کمتر بوده، حتی به رقم میانگین نزول شاخص هم نرسیده است.

به گزارش همشهری، این روز‌ها هیاهوی زیادی کل بازار سهام را فراگرفته است، عده‌ای نامه می‌نویسند و عده‌ای در قالب مدعی‌العموم خواستار استیفای حقوق سهامداران می‌شوند، استدلال مدعیان حقوق سهامداران این است که با تصویب افزایش نرخ خوراک 6شرکت پتروشیمی به 13سنت، دارایی سهامداران دود شده و منجر به کاهش 40درصدی ارزش سبد دارایی سرمایه‌گذاران شده است اما آمارها چیز دیگری را نشان می‌دهند.

براساس گزارش شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین (دارای مجوز رسمی از سازمان بورس)، از میزان نزول سهام شرکت‌ها در دوره 15دی‌ماه تا 23بهمن‌ماه؛ سهام شرکت‌های پتروشیمی به‌طور متوسط فقط 9درصد نزول کرده، این رقم کمترین میزان نزول در میان صنایع اصلی و راهبر بورس است و حتی از میانگین نزول 12درصدی کل بازار سهام کمتر است.

از زمان نزول شاخص بورس و فرابورس تا 23بهمن‌ماه نزدیک به 12درصد از ارزش کل بازار سهام کاسته شده است و در این مدت به غیراز صنعت خرده‌فروشی که سهم چندانی در بازار ندارد بیشترین میزان نزول مربوط به صنعت املاک و مستغلات و سهام ساختمان بوده است. 34درصد از ارزش سهام شرکت‌های این گروه کاسته شده است. نزول این صنعت نیز ارتباط زیادی به تغییر استراتژی یکی از سهامداران عمده این گروه در بورس داشته است.

نکته جالب توجه اینکه، یکی از سهامداران عمده که در ماجراهای اخیر سهام پتروشیمی نیز نقش داشته و در عین حال مالک بخش بزرگی از سهام شرکت‌های ساختمانی در بورس است، در زمان نزول شاخص، بخش زیادی از سهام ساختمانی‌اش را فروخته و به‌اصطلاح حرفه‌ای‌های بازار، سهام ساختمانی را خالی کرده و به‌نظر می‌رسد این موضوع به نزول بیش از حد شاخص دامن زده است.

بر این اساس، افسانه ساخته و پرداخته شده در ذهن برخی سوداگران بورس هم باطل می‌شود. ظرف روز‌های گذشته برخی مدعی شده بودند که فرمول محاسبه شاخص ایراد دارد زیرا شاخص بورس 12درصد نزول کرده درحالی‌که ارزش سبد دارایی آنها بیش از 40درصد ‌افت کرده است. با فرض صحت چنین ادعایی به‌نظر می‌رسد این سهامداران هستند که باید در نوع چینش سبدهای سهامشان بازنگری کنند. این اطلاعات نشان می‌دهد: دولت و مجلس برخلاف هیاهوهای رسانه‌ای و بازاری باید با استناد به آمار، رویه رقابتی‌ترشدن فضای صنعت پتروشیمی را با قوت ادامه دهند.

میزان نزول صنایع

آمار‌ها نشان می‌دهد: از زمان نزول شاخص بورس تهران از نیمه دوم دی‌ماه تاکنون 62هزارو119 میلیارد تومان از ارزش بازار سهام بورس و فرابورس معادل 12درصد کاسته شده است و در این مدت ارزش سهام 305شرکت کاهش‌یافته و به ارزش سهام 50شرکت نیز اضافه شده است حتی در این مدت ارزش سهام شرکت‌های داروساز 5درصد رشد کرده است. بیشترین میزان نزول به غیر از صنعت خرده‌فروشی که صنعت کوچکی در بازار است صنعت ساختمان بیشترین میزان نزول را داشته و صنایع بانکداری، فلزات اساسی، خودروسازان، فولادسازان و سرمایه‌گذاری‌ها از دیگر صنایعی بوده‌اند که با نزول بیشتری نسبت به صنایع دیگر بورس روبه‌رو بوده‌اند.

میزان نزول صنایع در 40 روز گذشته

نام صنعت

درصد نزول

میزان کاهش ارز

(میلیارد تومان)

املاک ومستغلات

34

1781

بانکداری

15

8400

خودروسازان

18

2137

سرمایه گذاری

18

1839

پالایشگاه ها

11

6215

فولادسازان

17

8127

فلزات اساسی

20

3794

پتروشیمی

9

9139

مخابرات

11

3169


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۵
این ناقد محترم باید کمی بیشتر در بازار حضور داشته باشند و با چشم بسته تفسیر ننمایند زیرا پتروشیمی ها با شروع افت بازار جهت شفاف سازی بسته شدند.
شهرام
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۸
این نشان دهنده اینا که این سهم ها که بازارروخراب کردندومسبب اصلی افت 40%بیشترسهم ها بودن مشخصا مال ازما بهترون که اولا بستنشون که افت نکنه وثانیا افت نکردن خداازتون نگذره که سرمایه آدمای بدبخت بیچاره روتوبازارکشیدیدبالا تا به اهدافتون برسید
مجید
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵
به دلیل وجود پتانسیل افزایش قیمت سهام شرکتها تا ده برابر سود پرداختی شفافیتی در مورد افت و یا افزایش سهام وجود ندارد، لذا نمی توان هیچ فرآیندی را در مورد نوسان شاخصها مد نظر قرار داد، به امید روزی که همه شرکتها از یک قانون همراه با پرداخت سود به یک میزان و در یک فرایند زمانی معین تبعیت کنند و بازار سهام از شفافیت کافی برخوردار گردد، ضمنا ارزش سهم باید به پرداخت سود به سهامداران حقیقی معطوف گردد نه به ارزش شرکتها در حال و یا آینده ای دور یا نزدیک، دلیل آنهم عدم وجود ثبات و نادیده گرفتن بازخورد تصمیم گیری در سود و زیان حقیقی ها در تصمیم گیری های دولت و مجلس می باشد.
ایمان
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۷
خیلی هم دلتان را به این آمار و ارقام خوش نکیند. این شوک درمانی ها حکم سریال دنباله دار را دارد و حداقل هر سه ماه یکبار پخش می شود اگر درخواست زیاد باشد شاید هر ماهه تکرار شود
شعباني
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲
از نويسنده مقاله مي خواهم كه قبل از نوشتن مطالعه كند ويا شخصا به تالار حافظ مراجعه كرده بعدا اظهار فضل نمايد مردم را بد بخت كرديد لااقل نمك روي زخمشان نپاشيد.
مرتضی
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷
و دیگر اینکه ناقد دانشمند باید با توجه به وضعیت قیمت سهامهای مورد بررسی خود در یک سال و نیم گذشته تا کنون هم نظری می دانند تا مستفیذ میشدیم. مثلا" خراسان، شپدیس و کرماشا در یکسال گذشته چقدر رشد/افت قیمتی داشته اند و بقیه سهامهای مورد بررسی اش چقدر؟ در اینصورت بررسی ایشان شاید کمی ارزشمند و غیر تعصبی تر می شد.
سعید
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶
خداییش سهمی که از865تومان بدلیل هیاهوی نرخ گازومنفی شدن بازاربه 540تومان رسیده و یا سهمی که از320به 230 رسیده و... چند درصد افت داشته کمی انصاف هم خوبه
اسماعیل
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸
باسلام بورس نیوز جدول بالابدرد خودتون میخوره برای اثبات حرفم حضوری میتونم خدمت شمابیام فروش پتروشیمی خراسان 1000تومان ذرهمان روز جایگزین کردن مخابرات باخرید4153تمامشده4175به تعداد35000 شماحساب کنیدمخابرات 11ذرصدزیان دیدماحتمال است بگوید چرا پتروشیمی خراسان را فروختم وقتی سهامی 1000خریدم بود 86ماه درجازد چکارباید میکردم وقتی میگفتن مخابرات حرکت بعدیش 600تومانه یعنی فریبمون دادنشماره تلفنم09192936978
aho
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲
لعنت بر دهانی که بی موقع باز شود وقلمی که بدون اطلاعات بنویسد
ناشناس
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
سلام به بورس نیوز... از شرکت کنتورسازی ایران وپلوله گزارشی تهیه فرمایید ....تشکر
گوسفند
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
یکی نیست بگه پترو شیمیها یکماه جلوتر شروع به نزول کردند تاپیکو 624 شد 492 شاراک 3000شده 2500 اینا رو تو میگی 9 در صد
رضا
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
سلام :نترس به محض باز شدن نمادها به میزان مورد نظر افت خواهد رسید
محمد
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸
نمادها همان ابتدا بسته شدند تا سقوط نکنند. ... آقای مدیریت جهادی مثل آقای مدیریت جهانی است، ندانسته و نفهمیده در همه مورد نظر می دهد!
ساسان
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
روزنامه نگاراي بورس از بورس سر در نمي آرن اين باعث شد ديگه به تحليل هاي بورسي اين روزنامه ها اعتنا نكنم . روزنامه خراسان هم در روزي كه بورس يك تكون كوچيك خورده بود تيتر زده بود رشد بي سابقه بورس !!! به نظر من اينها بيشتر سياسي بازي مي كنن و دارن تبليغ بورس را مي كنند .اين متن بالا هم يادش رفته سهام پترو شيمي در زمان سقوط بورس بسته شد و بقيه منفي خوردن و سهام پتروشيمي الان بسته است!! در ضمن اكر من 40 روز پيش خبر داشتم پترو شيمي مي خواهد خوراكش 13 سنت بشه كه 15 روز پيش پترو شيمي نمي خريدم!!! تحليل قراضه اي داره
amir
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹
شما احتمالا از رکود بازار مسکن که که بعد از افزایش هفتصد درصدی الی در بعضی مناطق بیشتر شاید چیزی حدود ده الی پانزده در صد کاهش داشته و مرتب در رسانه ها جار و جنجال به پا کردنند که مسکن از رونق افتاده فکری به حال به بساز بفروشها و محتکرین مسکن بنمایید که اخیرا دولت محترم با افزایش وام انهم جندین برابر به داد شما سرمایه دارها که سالیان متوالی خون مردم را در شیشه کردید رسید جای شکرش باقیست و حالا زمزمه افزایش مسکن به گوش میرسد سهامداران پتروشیمی نه تنها سهامشان بالا نرفت بلکه اصل سرمایشان دود شد یعنی از مایه ضرر کردنند نه از سود بی خودی جو سازی نکنی و بعد از گل الود شدن ماهی بگیرید
farzad
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱
آیا به نظر شما کاهش 1000 تومانی سهمی که 3500 تومان ارزش داشته (پتروشیمی زاگرس) چند درصد کاهش میشه؟!!! خودتون قضاوت کنید.تازه شانس اورد بسته شد وگرنه تا 2000 تومان راحت افت میکرد
ghazandeh
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۰
بورس نیوز جان غذایی ها را یادت رفت بزنی
50 درصد کاهش که گل سر یبدشون هم غالبر و غشان و غشاذر هست
ghazandeh
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۰
بورس نیوز جان غذایی ها را یادت رفت بزنی
50 درصد کاهش که گل سر یبدشون هم غالبر و غشان و غشاذر هست