بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۵
کد خبر : ۱۲۰۱۲

تامین مسکن کارگران در دستور کار قرار گرفت

خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: رئیس جمهوری در هفته کارگر سالجاری علاوه بر دستور به وزارتخانه های کار و امور اجتماعی، مسکن و شهر سازی و صنایع و معادن برای حل مشکل مسکن کارگران فاقد مسکن، از وزیر کار خواست این کار را در سرلوحه امور خود قرار دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت کار و امور اجتماعی بر اساس اصول 30 قانون برنامه چهارم توسعه، 31 قانون اساسی،132، 149 و 153 قانون کار در امر مسکن و رفاه کارگران، استراتژی بهبود شرایط فردی و اجتماعی کارگران به همراه مدیریت منابع انسانی را در دستور کار خود قرار داده است.

سخنان رئیس جمهوری در اردیبهشت ماه سالجاری مبنی بر توجه به مسکن کارگران و تصویب آئین نامه هیئت دولت پیرامون حمایت از تامین مسکن گروه های کم درآمد در شهریور ماه سالجاری توانست جان تازه ای به حل مشکل مسکن این قشر زحمتکش جامعه بدهد.

در مهر ماه سالجاری نیز امضای اولین سند همکاری دو جانبه بین وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و کار و امور اجتماعی با هدف تامین مسکن کارگران متاهل فاقد مسکن در شهرهای زیر 150 هزار نفر جمعیت و همچنین اطراف شهرهای جدید در ادامه دستور رئیس جمهور به وزرای کار و امور اجتماعی، مسکن و شهر سازی و صنایع و معادن صورت پذیرفت.

در پایان اردیبهشت ماه سالجاری آئین نامه اجرایی تبصره 6 قانون بودجه سال 86 مصوب هئیت دولت ابلاغ شد که در آن وزرای کار و امور اجتماعی، نیرو، بازرگانی، مسکن، جهاد، تعاون، اقتصاد، صنایع و معادن، روسای سازمان میراث فرهنگی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، رئیس کل بانک مرکزی و بنیاد مسکن به عنوان اعضای شورای مسکن کشور تعیین شدند.

پس از تصویب آئین نامه تبصره 6 قانون بودجه سال 86، دومین سند همکاری بین وزارتخانه های کارو امور اجتماعی و مسکن و شهرسازی در خرداد ماه سالجاری به امضاء رسید که علاوه بر جامعیت بیشتر از سند همکاری اولیه، با هدف ساخت 100 هزار واحد مسکونی به انجام رسیده است که در آن وظیفه شناسایی و معرفی متقاضیان بر اساس سهم استانی و ساماندهی واجدین شرایط در قالب تعاونی های مسکن موجود و یا تعاونی های جدید و همچنین ارائه حمایتهای لازم در جهت انجام آماده سازی اراضی، انتخاب سازنده و فن آوری روز بر عهده وزارت کار و امور اجتماعی گذاشته شد.

اقدامات اجرایی سند دوم همکاری مشترک وزارتخانه های کارو امور اجتماعی و مسکن و شهرسازی از خرداد ماه سالجاری تاکنون شامل مواردی همچون تهیه نرم افزار شناسایی کارگران فاقد مسکن، تعیین سهم هر استان، تشکیل کارگروه ویژه پیگیری اجرای توافقنامه، اعزام کارشناسان به استانهای کشور جهت پیگیری عملکرد استانها، آموزش مسئولین امور اجتماعی، شناسائی کارگران فاقد مسکن بخش صنوف، جلب مشارکت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی در تامین مسکن کارگران و جلب مشارکت کارفرمایان است.

از نتایج حاصل از اجرای تفاهم نامه دوم همکاری وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و کار می توان به شناسایی 408 هزار و 646 نفر کارگر واجد شرایط، اختصاص هزار و 920 هکتار زمین برای ساخت حدود 165 هزار و 417 واحد مسکونی، افتتاح پروژه های مرتبط با اجرای تفاهمنامه در استانهای بوشهر، یزد، قم، خراسان شمالی، سمنان و کرمانشاه، شروع عملیات آماده سازی در قالب 105 پروژه در 25 استان، شروع ساخت واحدهای مسکونی در قالب 34 پروژه و ایجاد 238 هزار و 500 شغل دائم برای یکسال را نام برد.

ساخت شهرکهای مسکونی نیاز به همکاری همه دستگاه ها دارد

مسعود کاظم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر از لزوم ایجاد زمینه‌های لازم برای عملیاتی شدن ساخت شهرکهای مسکونی در کنار شهرک‌ای صنعتی خبر داد و گفت: این کار به بررسی‌های زیادی نیاز دارد و طی یک یا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر