بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۲
کد خبر : ۱۲۱۱۵

ایسنا: بازار سرمایه به دنبال ابزارهای جدید باشد

قائم‌ مقام بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا: گسست بین نرخ رشد نقدینگی و تورم سال آینده ادامه می‌یابد

افزایش چشمگیر واردات و استمرار رشد مثبت اقتصادی طی سال‌های اخیر، ظهور آثار تورمی افزایش نقدینگی را در کشور به تاخیر انداخته است.

دکتر حسین قضاوی ـ قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ـ‌ به خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد:‌ واردات کشور طی سال‌های اخیر به حدود 60 میلیارد دلار رسیده و در کنار این حجم از واردات، رشد اقتصادی همه تداوم داشته است از همین رو شاهد ایجاد گسست بین نرخ رشد نقدینگی و تورم هستیم و به نظر می‌رسد چنین روندی در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

وی افزود: کنترل و مهار اثرات تورمی رشد نقدینگی در درازمدت مستلزم هدایت آن به فعالیت‌های تولیدی است برای این منظور باید بازار سرمایه ابزارهای جدیدی را به کار گیرد و با کمک این ابزارها نقدینگی را به سمت فعالیت‌های مولد و موثر اقتصادی سوق دهد.

قضاوی تصریح کرد: در حال حاضر تمام بار تامین مالی صنعت بر دوش بازار پولی است در حالی که بازار پول و نظام بانکی باید تنها تامین سرمایه لازم را در کوتاه مدت تقبل کند و وظیفه حمایت مالی از فعالیت‌های تولیدی در بلندمدت بر دوش بازار سرمایه باید قرار گیرد.

وی افزود: بانک مرکزی می‌تواند بدهی دولت را به خودش در قالب اوراق بدهی به فروش بگذارد تا از این طریق نوعی سیاست خنثی‌سازی را اعمال کند.

قائم مقام بانک مرکزی همچنین در مورد حضور بانک‌های خارجی در ایران توضیح داد:‌ برخورد با محدودیت‌هایی که در حوزه بین‌المللی برای حضور سرمایه‌های خارجی در ایران وجود دارد نیازمند حسن تدبیر و تامل بسیاری است، در شرایط فعلی از لحاظ مقررات بازار پول در اقتصاد ایران منعی برای حضور بانک‌های خارجی وجود ندارد قاعدتا هر چه شرایط پیرامونی و حاشیه‌ای مساعدتر شود، فرایند این کار تسریع می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر