بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۴
کد خبر : ۱۲۱۴۳

ریسک بانک‌ها قبل از ورود به بورس باید رتبه‌بندی شود

یک کارشناس حسابرسی بانکی گفت: رتبه‌بندی ریسک بانک ها قبل از حضور در بورس باید از طریق حسابرسی داخلی انجام شود تا بعنوان راهنمای شروع عمل مدنظر قرار گیرد.

محمدرضا بهنام حسین‌پور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس‌، اظهار داشت: بر اساس بررسی های که در جهان توسط مراجع ذیصلاح نظارتی بر بانک ها صورت گرفته انواع نارسائی ها که در همه بانک ها متداول است عمدتاً به 5 طبقه تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: نبود پاسخگویی و نظارت کافی مدیریت و کوتاهی در توسعه یک فرهنگ کنترلی قدرتمند در درون بانک، تشخیص و ارزیابی نامناسب ریسک برخی از فعالیت‌های بانکی( مربوط به اقلام بالای و زیر خط ترازنامه ) نبود یا ناتوانی ساختارها و فعالیت‌های کنترلی مهمی همچون تفکیک وظایف، تائیدیه‌ها، رسیدگی‌ها، رفع مغایرت‌ها و بازبینی عملکرد اجرایی، تبادل ضعیف اطلاعات بین سطوح مدیریت بانک، به خصوص در مورد انعکاس مشکلات به سطوح بالا و عدم کفایت یا ناکارآمدی برنامه‌های حسابرسی و فعالیت‌های نظارتی از جمله این نارسائی ها است.

حسین‌پور افزود: به همین علت و براساس پیشنهادات کمیته بازل اصولی برای ارزیابی نظام‌های کنترل‌ داخلی" شناخته شده‌ که مدیریت بانک ها به رعایت مواردی چون نظارت مدیریت و فرهنگ کنترلی، شناخت و ارزیابی ریسک، فعالیتهای کنترلی و تفکیک وظایف، اطلاعات و ارتباطات، فعالیتهای نظارتی و اصلاح نارسائیها، ارزیابی نظام‌های کنترل داخلی توسط مراجع نظارتی ملزم شده اند.

این کارشناس حسابرسی بانکی در رابطه هدف های کنترل داخلی و حسابرسی داخلی گفت : سیستم کنترل داخلی به منظور اطمینان یافتن از مواردی اعمال شدن سیاست‌ها و خط‌مشی‌های سازمان، شناسایی و شناساندن اصول و ارزشهای سازمان، رعایت قوانین و مقررات، دقیق و قابل اعتماد بودن صورتهای مالی و سایر اطلاعات منتشر شده ، مدیریت کارآمد و اثربخش نیروی انسانی و سایر منابع استقرار می‌یابد.

حسین پور ادامه داد : هدف حسابرسی داخلی کمک به مدیریت است تا اطمینان یابد کلیه موارد فوق به همانگونه که باید اجراء یا رعایت می شود.

وی افزود : یکی دیگر از نقش‌های حسابرسی داخلی مربوط به وظایف او در مقابل حسابرسان خارجی است زیرا هرچه حسابرسی داخلی موثرتر و با کفایت‌تر باشد وظیفه حسابرسان مستقل آسانتر و هزینه حسابرسان مستقل نیز کمتر خواهد شد و مواردی که حسابرسان مستقل می‌توانند به واحد حسابرسی داخلی اتکا کنند شامل انتقال تجربیات از حسابرسی داخلی ادارات سازمان‌های دیگر را به سازمان مورد بحث و اطمینان سازمان از انتخاب بهترین روش حسابرسی داخلی ، ارزیابی کیفیت حسابرسی داخلی و کاهش هزینه حسابرسی است.

حسین پور خاطر نشان کرد : با این اوصاف و با توجه به الزامات حسابرسی داخلی چندگاهی است که مجموعه ضوابط و مقرراتی تحت عنوان استانداردهای حسابرسی داخلی انتشار یافته‌اند که شامل استقلال، تجربه، مهارت حرفه‌ای، حوزه کار، انجام فرآیند حسابرسی داخلی، مدیریت فرآیند حسابرسی داخلی است.

وی ادامه داد :‌در همین چارچوب وظیفه واحد حسابرسی داخلی مجموعه بانکی کشور باید حوزه کاری خود را آنچنان گسترده کند که بتواند انجام امور حسابرسی مالی، حسابرسی دارائیها، حسابرسی ارزش پولی و کنترل خودارزیابی را عهده‌دار شوند و در حسابرسی داخلی بانکها رتبه‌بندی ریسک باید به عنوان راهنمای شروع عمل تلقی میشود و فرآیند حسابرسی نیز شامل برنامه‌ریزی دقیق، شناخت از سیستم و یا وضعیت موجود بانک، ارزیابی صحیح از ریسک و کنترل، ارتباطات خوب و مستندسازی واقعی و کامل است.

کارشناس حسابرسی بانکی در خاتمه با بیان این نکته که حسابرسی داخلی در چارچوب نظام نظارتی بانک ها نقش بسزایی به فارس گفت : خطاء و اشتباه، ضعف قضاوت، نقض‌قوانین، کلاهبرداری، ضعف برنامه‌ریزی استراتژیک، ورشکستگی، عدم کفایت مدیریت اطلاعاتی، اشاعه و بررسیهای رایانه‌ای از جمله ریسک‌های حسابرسی هستند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر