{mosimage}به دنبال کاهش فرصت های شغلی ایجاد شده در ایالات متحده و نگرانی ژاپنی ها پیرامون وضعیت صادرات این کشور به تبع افزایش ارزش ین در برابر دلار، بورس ژاپن به شدت سقوط کرده.

"> بورس ژاپن بزرگترین قربانی آمریکا

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۰

{mosimage}به دنبال کاهش فرصت های شغلی ایجاد شده در ایالات متحده و نگرانی ژاپنی ها پیرامون وضعیت صادرات این کشور به تبع افزایش ارزش ین در برابر دلار، بورس ژاپن به شدت سقوط کرده.

کد خبر : ۱۲۱۸۰

بورس ژاپن بزرگترین قربانی آمریکا

گروه بین الملل بورس نیوز- بورس ژاپن این روزها به عنوان بزرگترین قربانی وضعیت آشفته بازارهای مالی، در میان بازارهای آسیایی شناخته می شود. در هفته جاری به دنبال کاهش فرصت های شغلی ایجاد شده در ایالات متحده و نگرانی ژاپنی ها پیرامون وضعیت صادرات این کشور به تبع افزایش ارزش ین در برابر دلار، بورس ژاپن به شدت سقوط کرده و شاخص نیکی 225 در روز دوشنبه به پایین ترین میزان خود در دو سال گذشته رسیده است.

در این بازار آشفته، شرکت های معروف ژاپنی نیز به شدت متضرر شده اند. سونی که در حدود یک چهارم محصولات خود را در ایالات متحده عرضه می نماید، این روزها شاهد سقوط ارزش سهام خود می باشد. سهام سونی هم اکنون به کمترین ارزش خود در دو سال گذشته رسیده است. سهام نیسان موتور به سطوحی تنزل کرده که در 5 سال گذشته مشاهده نشده بود.

احتمال اینکه بازارهای نوظهور بتوانند کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده را جبران نمایند، دیگربه قوت گذشته مطرح نمی باشد. سرمایه گذاران نیز به سمت سهام شرکتهایی سوق پیدا کرده اند که نسبت به جریانات اقتصادی برون مرزی کشورها، مقاوم تر باشند.

شاخص نیکی 225 در روز دوشنبه با دو درصد افت در 12532 واحد بسته شد که کمترین میزان این شاخص از ابتدای سپتامبر 2005 تاکنون به حساب می آید.

سهام شرکت سونی، دومین تولیدکننده بزرگ محصولات مصرفی الکترونیکی در روز دوشنبه افت شدید 5 درصدی را تجربه نمود. سهام نیسان موتورز نیز در این روز کاهش چشمگیر 6/3 درصدی را پشت سر گذاشت. شرکت سومیتومومتال، بزرگترین تولید کننده طلا در ژاپن نیز از این قافله عقب نماند. با کاهش قیمت طلا در روز دوشنبه و به تبع آن تنزل شدید قیمت سهام سومیتومو متال به حدی بود که شاخص فلزات Topx را به همراه خود پایین کشید.

در این میان شرکت های تولید کننده برق توانستند عملکرد خوبی را نشان دهند. هم اکنون برخی از سهامداران ، به دنبال عملکرد ضعیف شرکتهای بین المللی ژاپنی، به سمت خرید سهام شرکتهای داخلی این کشور، از جمله شرکتهای فعال در بخش تولید انرژی حرکت کرده اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر