{mosimage}در حالی که برخی در تلاشند تا رشد مداوم این بازارها را درسالهای آینده در هاله ای از ابهام قرار دهند، فعالان بازارهای رو به رو رشد مذکور، این تلاش ها را اغراق آمیز عنوان می نمایند.

"> ابهام در روند بازارهای اقتصادی نوظهور

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۲

{mosimage}در حالی که برخی در تلاشند تا رشد مداوم این بازارها را درسالهای آینده در هاله ای از ابهام قرار دهند، فعالان بازارهای رو به رو رشد مذکور، این تلاش ها را اغراق آمیز عنوان می نمایند.

کد خبر : ۱۲۲۰۴

ابهام در روند بازارهای اقتصادی نوظهور

گروه بین الملل بورس نیوز- سالهای اخیر را می توان دوره طلایی بازارهای سرمایه در اقتصادهای نوظهور تلقی نمود و در حالی که برخی در تلاشند تا رشد مداوم این بازارها را درسالهای آینده در هاله ای از ابهام قرار دهند، فعالان بازارهای رو به رو رشد مذکور، این تلاش ها را اغراق آمیز عنوان می نمایند.

با توجه به شاخص بازارهای نوظهور MSCI ، سرمایه گذاری در بورس اقتصادهای نوظهور در دوره پنج ساله 2003 تا 2007 بازدهی به میزان 7/33 درصد داشته و این در حالی است که شاخص S&P500 نشان دهنده بازدهی به میزان 9/8 تا حداکثر 1/13 درصد در بازارهای آمریکایی بوده است. اما با افت 13/8 درصدی شاخص بازارهای نوظهور MSCI در سال جاری، تردیدهایی پیرامون شروع افت شدید این بازارها برانگیخته است.

در مقابل، سرمایه گذاران این گونه بازارها کماکان فرصت های پول سازی را در بازارهای نوظهور امیدوار کننده می دانند و سرمایه گذاری بلندمدت را عاقلانه تلقی می کنند. به عقیده سرمایه گذاران، روندهای مالی در بازارهای نوظهور مثبت و قوی بوده و فرصت های سرمایه گذاری نیز متمرکز در منطقه ای خاص نبوده و بسیار گسترده می باشد.

در عین حال، روز به روز بر تعداد شرکتهایی که در اقتصادهای به شدت در حال رشد به جرگه شرکتهای سهامی عام می پیوندند افزایش می یابد و عمده علت این امر نیز، افزایش شدید نقدینگی در بازارهای نوظهور می باشد.

در عین حال، بازارهای نوظهور با تبعیت از استانداردهای حسابداری، شفافیت قابل قبولی را از خود نشان داده اند و بدین ترتیب، راه جلب اعتماد سرمایه گذاران در جذب سرمایه گذاری های خارجی را هموارتر نموده اند.

به نظر می آید با وضعیت آشفته بازارهای مالی درایالات متحده و اروپا، سرمایه گذاران علاوه بر بازارهای کالایی، به سمت بازارهای مالی اقتصادهای نوظهور نیز متمایل شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر