بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۵
کد خبر : ۱۲۲۱۵

تسریع خصوصی سازی با تعیین تکلیف ضمانت نامه های موسسات بانکی

عمده‌ترین مانع در واگذاری سهام موسسات بانکی تعیین تکلیف ضمانت‌‌ نامه‌ها‌یی است که توسط دولت تضمین شده که نیاز به اصلاح ساختار‌ مالی و تبدیل شدن به شرکت سهامی عام این موسسات است.

دکتر گلستانی کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با خبرنگار موج در خصوص روند خصوصی سازی بانکها و بیمه ها در کشور گفت : عمده‌ترین مانع در واگذاری سهام موسسات بانکی تعیین تکلیف ضمانت‌‌ نامه‌ها‌یی است که توسط دولت تضمین شده و نیاز به اصلاح ساختار‌ مالی و تبدیل شدن به شرکت سهامی عام این موسسات است.

وی بیان اینکه سهام کدام یک از بانک‌ها و بیمه‌ها در اولویت است ابراز داشت: از میان 4 بانک صادرات، ملت، رفاه و تجارت به نظر می‌رسد با توجه به تلاش مدیران بانک صادرات جهت حضور در بورس، سهام این بانک زودتر عرضه شود ضمن اینکه بانک ملت نیز اقداماتی انجام داده است.

این کارشناس افزود: اقداماتی در خصوص رفع موانع واگذاری بانک‌ها در حال انجام است تا این موسسات زمینه‌های حضور در بورس را هر چه زودتر فراهم کنند.

دکتر گلستانی خاطرنشان کرد: هر یک از موسسات بیمه‌ای دانا، آسیا و البرز نیز که زودتر اعلام آمادگی و آماده واگذاری باشند امسال عرضه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌های موجود اولویت اول سازمان خصوصی‌سازی ادامه واگذاری سهام شرکت‌هایی است که بر اساس برنامه سوم و چهارم توسعه و خارج از اصل 44 قانون تعیین شده‌اند.

وی افزود: در این اولویت و با توجه به آماده بودن وکالت نامه‌ها و اوراق سهام شرکت‌هایی آماده واگذاری هستند که جهت واگذاری فقط به تجدید ارزیابی مجدد نیاز دارند.

دکتر گلستانی ضمن بیان این نکته که سال گذشته نسبت به آگهی فروش 80 شرکت اقدام و 90 درصد از شرکت‌ها به فروش رفته است در پاسخ به این سوال که شرکت‌هایی که بر اساس برنامه سوم و چهارم تعیین شده اند به چه تعداد است و سهام چند شرکت تا کنون واگذار شده گفت: بر اساس برنامه‌های سوم و چهارم سهام حدود 480 شرکت برای واگذاری در نظر گرفته شده که از این تعداد تا سال گذشته درصد‌هایی از سهام حدود 200 شرکت به فروش رسیده و نزدیک به 280 شرکت دیگر نیز باقی مانده است.

وی در خصوص عمده دلایل عدم فروش باقی شرکت‌ها تاکید کرد: عمده دلیل عدم فروش مواردی مانند مبالغ بالا و قیمت گذاری بیش از حد معمول سهام شرکت‌ها در سال‌ها‌ی گذشته، زیان دهی و نیاز به اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها بود.

این کارشناس در رابطه با دومین اولویت سازمان خصوصی سازی در سال 86 به تاکیدات مقام معظم رهبری به اجرای اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: اولویت دوم واگذاری آن دسته از شرکت‌های مشمول اصل 44 است که در اواخر سال گذشته رایزنی‌ها و توافقات اولیه با مدیران و مسئولین و وزیران به عمل آمده است.

وی افزود: بر این اساس امسال شرکت‌ها‌یی از 4 وزارتخانه نفت، مخابرات، نیرو و اقتصاد و دارایی واگذار خواهد شد که تاکنون توافقاتی به عمل آمده و در صورت آماده بودن هر یک از زیرمجموعه‌های این چهار وزارتخانه بلافاصله مراحل واگذاری طی خواهد شد.

دکتر گلستانی ضمن اشاره به این موضوع که برخی از شرکت‌های اصل 44 به اصلاح ساختار‌ مالی نیاز دارند در پاسخ به این سوال که تاکنون مقدمات واگذاری چه شرکت‌هایی از این 4 وزارتخانه انجام شده خاطرنشان کرد: شرکت مخابرات ایران مراحل واگذاری را تا پایان خرداد ماه طی خواهد کرد و احتمالا درصدی از سهام 33 شرکت از وزارتخانه مخابرات در قالب یک شرکت به نام شرکت مخابرات ایران واگذار خواهد شد.

وی در مورد مشکل و مانع اصلی واگذاری سهام خصوصا" شرکتهای مشمول اصل 44 گفت: مشکل اصلی نبود نهادهای مالی برای ارایه تسهیلات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نبود شرکت‌های تامین سرمایه و در نتیجه کمبود نقدینگی جهت جذب سهام قابل واگذاری است.

وی افزود: در واقع مسئله اصلی وجود خریدار و نقدینگی است که این مشکل و مانع را می‌توان از طریق ایجاد نهادهای مالی و جذب سرمایه‌گذار خارجی مرتفع کرد.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با همکاری همه ارکان‌ دولت و نظام سال 86 همراه با کسب نتایج قابل قبول در اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر