{mosimage}افزايش اخير قيمت فلزات فشار بر روي خودروسازان را افزايش داده است، همچنانكه آنها نميخواهند با تحميل افزايش هزينهها به مشتري، شاهد يكنواخت شدن و يا حتي كاهش فروش محصولات خود در اروپا، ژاپن و ايالات متحده باشند.
فشار افزايش قيمت فلزات بر روي خودروسازان
افزايش اخير قيمت فلزات فشار بر روي خودروسازان را افزايش داده است، همچنانكه آنها نميخواهند با تحميل افزايش هزينهها به مشتري، شاهد يكنواخت شدن و يا حتي كاهش فروش محصولات خود در اروپا، ژاپن و ايالات متحده باشند.
به گزارش رويترز هزينه بالاي مواد اوليه از فولاد و آلومينيوم گرفته تا پلاتينيوم كه بهعنوان كاتاليزور در كنورتورها استفاده ميشود و باعث شده است تا خودروسازان براي كاهش هزينهها به فكر پيدا كردن مواد جايگزين بيفتند در حاليكه آنها همزمان بايد در جستوجوي راههايي براي برآمدن از پس استانداردهاي شديد و سختگيرانه زيستمحيطي باشند.
سرجيو مارچيونه يكي از مقامات ارشد شركت فيات ميگويد: ما بهشدت مشغول فعاليت براي پيدا كردن راهحلي جهت برقراري تعادل ميان اين افزايش قيمت فلزات و قيمت محصولات خود هستيم و سعي ميكنيم قيمت محصولات خود را بالا نبريم. اين كار بسيار سختي است.
وي اضافه كرد: هزينه تامين مواد اوليه گروه صنعتي فيات ساليانه 4 درصد افزايش مييابد.
كاتسوكي واتانابه، رئيس شركت تويوتا موتور نيز ميگويد: افزايش بسيار شديد قيمتهاي مواد اوليه به مشكل تمام صنعت تبديل شده است.
تيري دومبروال مدير اجرايي تويوتا موتور اروپا ميگويد: افزايش هزينهها مسئلهاي است كه نميتوان از آن عبور كرد. ما به دنبال راهحلهايي براي صرفهجويي بيشتر در هزينهها و جبران تاثير افزايش قيمت مواد اوليه هستيم. حتي كوچكترين كاهش هزينه در اين شرايط به ما كمك ميكند.
شركت تويوتا به عنوان يك راهحل، مشغول ساخت خودروهاي كوچكتر و سبكتر كه از سوخت كمي نيز استفاده ميكنند، است. در اين خودروها از پلاستيك فشرده براي كاهش حجم مصرف فولاد استفاده شده است.
قيمت پلاتينيوم و پالاديوم كه در كنورتورهاي كاتاليكي استفاده ميشوند، به ترتيب به بالاترين ركورد تاريخ خود و بالاترين ركورد 6 سال اخير خود رسيده است.
قيمت آلومينيوم همچنان بالا باقي مانده است و فولادسازان نيز همچنان به افزايش قيمت محصولات خود در سال جاري ادامه ميدهند.
كارل پينز فورستر رئيس جنرال موتور اروپا ميگويد: هزينه خريد فولاد براي شركت جنرال موتور در سال 2007، 5/12 درصد افزايش داشته است.
وي به گلايه عنوان كرد افزايش ادغامها در صنعت فولاد موجب شده است تا فولادسازان بتوانند قدرت بيشتري براي افزايش قيمتها پيدا كنند.
آمدئو فليسا مديركل «فراري»به رويترز گفت: فراري كه واحدي از فيات است، در واكنش به افزايش هزينه مواد اوليه سعي كرده است راندمان و بازده خود را تا حد ممكن افزايش دهد و با توليدكنندگان مواد اوليه نيز براي كاهش هزينهها مذاكره كند. فليسا گفت: قيمت بالاي پلاتينيوم به مشكل اساسي توليدكنندگان كنورتورهاي كاتاليكي تبديل شده است.
خودروسازان بهدنبال يك طرح جهاني براي كاهش هزينههايي كه موجب بهوجود آمدن اين فشار بر روي آنها شده است، هستند. شركت فورد اتومبيل جهاني كوچك خود يعني فيستاي جديد را در نمايشگاه اتومبيل جنوا عرضه كرد. اين شركت قصد دارد فيستا را در كشورهاي اسپانيا، آلمان، چين و تايلند توليد كند.
حتي تايرسازان نيز كه در چند سال اخير قيمت محصولات آنها نيز افزايش يافته است در جستوجوي مواد جايگزين براي مواد اوليه گرانقيمت هستند.
ميشلن در هفتههاي اخير قيمت محصولات خود در ايالات متحده و اروپا را افزايش داد.
در بازار ارز نيز قيمت يورو در برابر دلار ركورد زد و ارزش هر يورو به 5/1 دلار رسيد كه اين مسئله نيز فشار بر روي خودروسازان را افزايش داد و باعث شد بعضي از آنها مانند ولوو و آلفارومئو از فكر توليدات در آمريكايشمالي بيرون بيايند.
واتانابه اعتقاد دارد قدرتمندتر شدن «ين» شرايط را براي تويوتا سختتر كرده است اما اين شركت براي رسيدن به مقصد بايد راههاي گوناگوني را امتحان كند. در درازمدت، بهترين عكسالعمل در برابر نوسان ارزهاي خارجي، داشتن توليدات در بازار آنهاست.
شركت آئودي در فكر توليد ماشين در ايالات متحده به همراه شركت فولكس واگن و يا بهصورت مستقل است. فولكس واگن مشغول پيدا كردن مكاني مناسب در ايالات متحده براي ساخت كارخانه مونتاژ جهت در امان ماندن از نوسان نرخ ارزهاي خارجي است.