بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
کد خبر : ۱۲۸۸۶۶

محمد آزاد همچنین عدم امکان خرید تناژهای سبک محصولات فولادی از بورس کالا را برای آهن‌فروشان یکی دیگر از مشکلات این صنف دانسته بود؛ چراکه اگر این امکان وجود داشت در همان هنگام معامله در بورس، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده و مشکلات بعدی برای آهن‌فروشان به واسطه نبود فاکتور خرید بروز نمی‌کرد.
اما معاون عملیات و نظارت بورس کالا با تاکید بر اینکه بورس کالای ایران مناسب‌ترین بستر شفافیت مالیاتی شرکت‌ها است، درباره انتقاد برخی آهن‌فروشان، گفت: بورس کالا مقاطع فولادی را طوری عرضه می‌کند که کشف نرخ منطقی باشد؛ ضمن اینکه سیاست‌های عرضه‌کنندگان محصولات فولادی نیز در حجم عرضه محصولات دخیل است.
مهرزاد نامداری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه فرار مالیاتی در بورس کالای ایران به‌دلیل شفافیت سازوکار آن غیرممکن است، اظهار کرد: تمام شرکت‌های خریدار از بورس کالا موظف به تکمیل فیش مالیات بر ارزش افزوده 8 درصدی و ارائه‌ به اتاق پایاپای هستند.
وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های خریدار از بورس کالا مالیات بر ارزش افزوده را به‌طور قطع پرداخت می‌‌کنند، توضیح داد: بورس کالا عملکردی کاملا شفاف داشته و در صورت انجام معاملات توسط هر یک از شرکت‌ها در بورس کالا، تمامی اطلاعات به‌طور شفاف ثبت می‌‌شود و در صورت لزوم در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سایر سازمان‌های فرادستی قرار می‌گیرد. وی افزود: عملکرد تمام شرکت‌ها در بورس کالا شفاف است و این شرکت‌ها دلیلی بر عدم ارائه‌ فاکتور به خریداران
ثانویه ندارند. نامداری با اشاره به اینکه هم‌اکنون متقاضیان خرد مقاطع فولادی، خریدشان را از طریق تعاونی‌های مربوطه انجام می‌دهند، افزود: برای محصولات فولادی در بورس کالا حداقل حجم عرضه 110 تن است که ارزش آن رقم بالایی برای شرکت‌های تعاونی نیست. شرکت‌هایی که تناژ بالا عرضه می‌کنند، در حقیقت تناژهای پروژه‌ای را روی تابلو می‌برند؛ همین شرکت‌ها در کنار هر محموله بزرگ پروژه‌ای حتما محموله کوچک‌تر برای خریداران خرد با حداقل حجم خرید پایین‌تر و البته اندکی قیمت بالاتر عرضه می‌کنند.
وی همچنین تصریح کرد: رکود حاکم بر اقتصاد کشور، زمینه رکود در بازار آهن‌فروشان را ایجاد کرده است، هر آنچه مربوط به معاملات بورس کالای ایران است، قابل رصد و مشاهده است، بنابراین هیچ چیز در این سازوکار پنهان نیست و همه آمار و اطلاعات شفاف است. معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران در پایان خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین‌ ویژگی‌های بورس کالا شفافیت در معاملات است؛ بدون شک اقتصاد ملی می‌تواند با معامله تمام محصولات صنعتی، معدنی، نفتی، پتروشیمی و کشاورزی در بورس کالا، شفافیت مالیاتی را به بهترین شکل تجربه کند.

فرار مالیاتی در بورس کالا غیرممکن است
فرار مالیاتی در بورس کالا غیرممکن است

فرار مالیاتی در بورس کالا غیرممکن است


اشتراک گذاری :
ارسال نظر