بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸
کد خبر : ۱۲۹۲۶۵
کلانشهرهای اصفهان و کرمان از نظر تامین آب وضعیت قرمز دارند و تهران نیز در حالت زرد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، حمیدرضا تشیعی معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اعلام این موضوع افزود: براثر تداوم خشکسالی طی 14 سال اخیر و افزایش مصرف آب در بخش های مختلف، وضعیت منابع آبی کشور در وضعیت بحرانی قرار گرفته و شرکت های آب و فاضلاب در سال های اخیر با چالش جدی در تامین آب شرب مواجه شده اند.

وی ادامه داد: در این راستا دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور طی سه سال گذشته به بررسی وضعیت تامین و توزیع آب شرب در کشور و احصای مشکلات مربوطه پرداخته که در پایان سال گذشته و براساس تحلیل های صورت گرفته، مشخص شد شمار زیادی از شهرهای کشور در تابستان امسال با مشکل تامین آب مواجه خواهند شد و نکته قابل توجه در این تحلیل، پیش بینی وقوع تنش آبی در 12 شهر مرکز استان با جمعیتی افزون بر 23 میلیون نفر بود.

معاون شرکت آبفای کشور گفت: این کمبود با تمرکز در ماه های گرم سال که با اوج مصرف آب مواجه هستیم، نمود بارزتری یافته است.

تشیعی تصریح کرد: به همین منظور، پیگیری وضعیت این 12 شهر در قالب کمیته پایش وضعیت کلان شهرها در اولویت کاری قرار گرفت و نشست های ویژه ای به منظور برنامه ریزی جهت گذر از بحران کم آبی تابستان برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به لزوم نظارت بر وضعیت تامین و توزیع آب، این گونه نشست ها طی سال های گذشته نیز به صورت مستمر برگزار و با برنامه ریزی های دقیق و نظارت ویژه، وضعیت تمام شهرها و روستاهای کشور رصد و راهکارهای لازم جهت غلبه بر آثار ناشی از خشکسالی ارایه شده است.

تشیعی با بیان اینکه در طول پنج ماه گذشته، شرکت های آب و فاضلاب حداکثر توان خود را جهت گذر از بحران کم آبی انجام داده و فعالیت های خود را در پنج محور تامین آب، انتقال و توزیع آب، مدیریت تقاضا و مصرف آب، مدیریت کیفیت آب و آموزش و فرهنگ سازی متمرکز کرده اند، به تشریح فعالیت های صورت گرفته در 12 شهر مواجه با تنش آبی پرداخت.

وی گفت: حفر و تجهیز 213 حلقه چاه جدید، خرید و اجاره14 حلقه چاه و بهسازی 26 حلقه چاه از جمله این فعالیت ها هستند.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین اجرای شش پروژه احداث یا بازسازی تصفیه خانه های آب، احداث 193 کیلومتر خطوط انتقال، توسعه و احداث 350 کیلومتر شبکه، احداث چهار پروژه ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 5410 لیتر در ثانیه، احداث 10 مخزن به ظرفیت 311 هزار مترمکعب، تکمیل سه پروژه تله متری، اجرای یک پروژه آبرسانی از منابع آب سطحی و برق رسانی به چاه ها و سایر تاسیسات در 12 شهر را از دیگر فعالیت های انجام شده برای مقابله با بحران کم آبی در کلانشهرها عنوان کرد.

به گفته وی، با وجود فعالیت های انجام شده هم اکنون دو شهر اصفهان و کرمان به دلیل عدم تکافوی منابع آب، کماکان با مشکل تامین آب و وضعیت قرمز مواجه هستند.

تشیعی با اشاره به وضعیت زرد در سه شهر تهران، شیراز و یزد، افزود: این شهرها درصورت عدم صرفه جویی مشترکان، با مشکل مواجه خواهند شد ضمن آنکه هفت شهر اراک، بندرعباس، قزوین، قم، کرج، مشهد و همدان هم اکنون در وضعیت سبز قرار دارند و مشروط به آنکه شرکت های آب منطقه ای، میزان آب تعهدشده در نشست های کمیته پایش را به صورت کامل تخصیص دهند، در تابستان سال جاری با مشکلی روبرو نخواهند شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر