بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
توسط کارگزاری بورس بیمه ایران بررسی شد:

"غپینو" و سود هر سهم سال جاری

با توجه به راه اندازی خطوط جدید (تولید آدامس دراژه با سیستم تمام اتوماتیک و آدامس استیک با برند white ، chic، tirolو آدامس بدون قند (برای اولین بار در ایران) تولید محصول چوب شور مغزدار برای اولین بار در ایران و تولید شکلات با تکنولوژی روز دنیا در آستانه آغاز نیم قرن دوم تولید خود به خودکفایی کشور در این صنعت می اندیشد
کد خبر : ۱۳۴۷۴۸
نویسنده :
مریم رحمتی

معرفی شرکت 

شرکت صنعتی پارس مینو درتاریخ 83.10.10  توسط مرحوم حاج علی خسروشاهی پا به عرصه وجود گذاشت.این شرکت به صورت شرکت سهامی در تاریخ 83.8.16 تحت شماره 6980 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده و در تاریخ 83.10.10 افتتاح شد.شخصیت حقوقی شرکت در سال 1347 به سهامی خاص تبدیل شده و در سال 1352 مجددا به شرکت سهامی عام تغییر یافت. در تاریخ 69.9.6 نام شرکت از صنعتی پارس (سهامی عام) به شرکت صنعتی پارس مینو (سهامی عام) تبدیل شد. شرکت صنعتی پارس مینو از ابتدای فعالیت و در طول نیم قرن حیات صنعتی خود، نقش محوری و پیشتاز را در صنعت غذایی کشور در زمینه تولید انواع بیسکوئیت، محصولات شکلاتی، ویفر، آدامس و پفک داشته است .

با توجه به راه اندازی خطوط جدید (تولید آدامس دراژه با سیستم تمام اتوماتیک و آدامس استیک با برند white ، chic، tirolو آدامس بدون قند (برای اولین بار در ایران) تولید محصول چوب شور مغزدار برای اولین بار در ایران و تولید شکلات با تکنولوژی روز دنیا در آستانه آغاز نیم قرن دوم تولید خود به خودکفایی کشور در این صنعت می اندیشد.

سرمایه ی شرکت در بدو تاسیس مبلغ پنج میلیون ریال(شامل تعداد یکصد سهام پنجاه هزار ریالی) بوده که طی چند مرحله به مبلغ 420000 میلیون ریال( شامل تعداد 420 میلیون سهم هزار ریالی) افزایش یافته است.

ترکیب سهامداران

غپینو و سود هر سهم سال جاری

ظرفیت اسمی محصولات و مقایسه تولید چند سال اخیر

جدول زیر میزان ظرفیت اسمی محصولات شرکت و همچنین میزان تولید محصولات در سال های اخیر را نشان می دهد.

غپینو و سود هر سهم سال جاری

همانطور که مشاهده می کنید میزان تولید شرکت در اکثر محصولات صعودی بوده است. همچنین لازم به ذکر است که به جز گروه ویفر بقیه ی محصولات کمتر از ظرفیت اسمی شرکت تولید شده است که با توجه به سیاست های شرکت این مقدار تولید می تواند افزایش پیدا کند.

لازم به ذکر است دلیل پایین بودن تولید شکلات نسبت به ظرفیت اسمی، تازه تاسیس بودن خط جدید تولید شکلات است (تاسیس در مهرماه 92)؛ این خط تولید هنوز به بلوغ خود نرسیده ودر مرحله ی رشد به سر می‌برد. لذا در سال های آتی می تواند میزان تولید شرکت را افزایش چشم گیری دهد.

در نمودارهای زیر سهم هر یک از محصولات را در مقدار و مبلغ فروش در بودجه 93 به صورت جداگانه مشاهده می فرمایید:


مقدار فروش

غپینو و سود هر سهم سال جاری


مبلغ فروش

غپینو و سود هر سهم سال جاری


همانطور که مشخص است بیشترین سهم مقدار تولید شرکت از آن "بیسکویت و چوب شور" با 26 درصد کل مقدار فروش شرکت می باشد.بعد از آن به ترتیب گروه های ویفر و پفک سهم عمده ی مقدار فروش شرکت را گرفته اند.

از طرف دیگر "گروه ویفر" با 21 درصد کل مبلغ فروش، بیشترین سهم را در نمودار مبلغ فروش دارد.گروه آدامس شیک و پفک هم در رده های بعدی قرار دارند.

مقایسه پیش بینی eps با عملکرد واقعی

با بررسی پیش بینی سود هرسم و مقدار واقعی آن در انتهای سال مالی، متوجه می شویم که استراتژی شرکت برای پیش بینی سود هرسم محافظه کارانه بوده و در گزارش های میاندوره ای و عملکرد واقعی پایان سال شاهد تعدیل مثبت سود هرسهم هستیم.

غپینو و سود هر سهم سال جاری

طرح های توسعه

شرکت پارس مینو چند طرح در دست اجرا دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است:

1)خط تولید استحصال دانه کاکائو

2) خط تولید پیتزا

درصد پیشرفت طرح اول 30درصد و طرح دوم 40 درصد می باشد. شرکت تاریخ بهره برداری از این طرح ها را سال 93 اعلام کرده ولی با بررسی و تحقیقات انجام گرفته مشخص شد که بهره برداری از این طرح ها، سه یا چهار سال دیگر مقدور خواهد بود.

بازار فروش و تامین مواد اولیه

تقریبا تمام بازار فروش شرکت پارس مینو در داخل کشور است و بر طبق پیش بینی انجام شده توسط شرکت 75 درصد مواد اولیه از بازار داخل و 25 درصد از خارج تامین می‌گردد؛لازم به ذکر است در عملکرد سه ماهه 87 درصد مواد از داخل تهیه شده است.

غپینو و سود هر سهم سال جاری

مقایسه عملکرد کلی شرکت با سال 92

در جدول زیر می توانیم یک نمای کلی از اقلام مهم صورت سود و زیان شرکت در سال 92 و مقایسه آن با بودجه 93 و همچین عملکرد های سه ماهه ی این دو سال، مشاهده نماییم.

غپینو و سود هر سهم سال جاری

با توجه به جدول فوق،می‌توان پی برد بهای تمام شده‌ی محصولات شرکت های غذایی بالا بوده و بخش اعظم این بها مربوط به مواد خریداری شده می‌باشد. همچنین به دلیل تعطیلی ماه فروردین پوشش فروش بودجه در سه ماهه اول معقول بوده ولی پوشش سود هرسهم پایین می باشد، با مراجعه به عملکرد شرکت در سالهای قبل متوجه می شویم که معمولا شرکت گزارش های سه ماهه خوبی را روانه ی بازار نمی کند و رفته رفته این پوشش بهتر شده و در اکثر مواقع،سرانجام ختم به تعدیل مثبت هم شده است. لذا این پوشش کم سود هرسهم در سه ماهه زیاد نمی تواند ما را بدبین کند.

لازم به ذکر است پیش بینی فروش شرکت نسبت به سال 92 ، 17 درصد افزایش یافته است.

تجزیه و تحلیل مقدار و مبلغ فروش محصولات

از میان محصولات شرکت مینو، گروه ویفر و آدامس و پفک بیشترین مبلغ فروش شرکت را تامین می کنند.

عملکرد سه ماهه شرکت در فروش محصولات تا حدودی معقول و مورد قبول است به جز گروه شکلات جدید که کمتر از یک درصد مبلغ بودجه فروش داشته است.

شرکت پارس مینو در بودجه 93 ، افزایش 10 الی 15 درصدی نرخ محصولات خود را نسبت به سال 92 لحاظ کرده است که این افزایش نرخ همانطور که در عملکرد سه ماهه مشخص است فعلا عملی و رسمی نشده است.

غپینو و سود هر سهم سال جاری

بهای تمام شده کالای فروش رفته

با توجه به جدول زیر می بینیم که بیشترین هزینه ی شرکت مربوط به مواد مستقیم است.

غپینو و سود هر سهم سال جاری

مواد مستقیم بیش از 70 درصد بهای تمام شده ی هر سال مالی را تشکیل می دهد.

شرکت پارس مینو در بودجه 93 برای اکثر مواد مصرفی خود افزایش نرخ 20 درصدی را نسبت به سال 92 لحاظ کرده که به نظر می رسد مقداری محتاطانه عمل کرده باشد. در مورد تحقق یا عدم تحقق آن در ادامه بحث خواهد شد.

تجزیه و تحلیل مقدار و مبلغ خرید مواد اولیه مصرفی

غپینو و سود هر سهم سال جاری

برآور کارشناسی مبلغ فروش

برای پیش بینی مبلغ فروش سال 93 شرکت پارس مینو، می بایست مقدار و نرخ فروش را بررسی کرده و به صورت دقیق کارشناسی شوند.

برآورد مقدار فروش

شرکت پارس مینو در عملکرد سه ماهه 93 پوشش خوبی از نظر مقدار فروش داشته است.

با بررسی مقدار فروش در سال های قبل و تحقیقاتی که از شرکت پارس مینو صورت گرفت، مشخص گردید که مقدار فروش شرکت در نیمه دوم سال افزایش می یابد.

بنابراین، در تحلیلی که انجام گرفته مقدار فروش در سه ماهه دوم ،مطابق بودجه و در شش ماهه دوم ،با افزایش 3 درصدی فرض شده است.

لازم به ذکر است با توجه به پوشش بسیار ضعیف مقدار فروش گروه شکلات جدید در سه ماهه اول، شرکت قادر به پوشش تمام این مقدار تا پایان سال مالی نخواهد بود. دلیل این موضوع تازه تاسیس بودن خط تولید و کم بودن بازار فروش این محصولات است و به نظر می‌رسد با گذشت زمان و جا افتادن محصولات این خط تولید و گرفتن قسمتی از بازار،این موضوع برطرف خواهد شد. لذا با توجه به همه ی این تفاسیر در این تحلیل مقدار فروش این گروه بسیار پایین و البته باز هم خوش بینانه فرض شده است.

غپینو و سود هر سهم سال جاری

برآورد نرخ فروش

شرکت پارس مینو نرخ فروش محصولات را در بودجه 93 نسبت به سال 92 تقریبا بین 10 تا 15 درصد افزایش داده است.تنها نرخ فر وش آدامس شیک 6 درصد افزایش یافته است. درحالی که در فروش سه ماهه چیز دیگری مشاهده می شود.در فروش سه ماهه می بینیم که گروه ویفر، اسنک وپلت و پفک به ترتیب با افزایش نرخ ، 10 ، 7 و 4 درصدی نسبت به سال 92 مواجه است. همچنین گروه بیسکویت و چوب شور،شکلات قدیم و آدامس وایت به ترتیب کاهش نرخ 3 ، 1 و 1 درصدی را داشته اند.

با تحقیقات انجام گرفته،می توان گفت افزایش نرخی در سه ماهه دوم(تابستان) صورت نگرفته و پیش بینی می‌شود که در نیمه دوم سال در بیشتر محصولات شاهد افزایش نرخی 5 تا 20 درصدی نسبت به نرخ های فروش سه ماهه اول باشیم.

بنابر این در تحلیل انجام گرفته برای سه ماهه دوم همان نرخ های سه ماهه اول گرفته شده و برای شش ماه دوم سال افزایش نرخی کمتر از افزایش نرخ بودجه 93 اعمال شده است. لازم به ذکر است برآورد این افزایش نرخ های کارشناسی با جمع آوری اطلاعات از اتحادیه هاو اصناف مختلف و شایعات و گمانه زنی های موجود در بازار انجام گرفته است.

افزایش نرخ انجام گرفته بسیار محتاطانه در نظر گرفته شده است.

غپینو و سود هر سهم سال جاری

همانطور که مشاهده می کنید برای محصولات گروه ویفر،اسنک و پلت و آدامس شیک افزایش 5 درصدی و برای محصولات گروه بیسکویت و چوب شور‌ و شکلات قدیم، افزایش 10 درصدی و برای گروه پفک، شکلات جدید و آدامس وایت، به ترتیب 8 ، 15 و 12 درصدی نرخ فروش در شش ماهه دوم در نظر گرفته شده است.

مبلغ فروش

غپینو و سود هر سهم سال جاری

برآورد کارشناسی بهای تمام شده

برای پیش بینی بهای تمام شده کالای فروش رفته، از میان اجزای بهای تمام شده، صرفا مواد اولیه مصرفی شرکت را مورد بررسی قرار میدهیم.چرا که بیش از 75 درصد بهای تمام شده شرکت پارس مینو مربوط به مواد مصرفی شرکت می باشد.

برآورد مقدار خرید

به دلیل اینکه شرکت در سه ماهه اول سال مقدار مناسب و متوسطی را نسبت به بودجه 93 پوشش داده است لذا مقدار خرید مواد مصرفی برای با قی مانده ی سال مطابق بودجه 93 برآورد شده است.

غپینو و سود هر سهم سال جاری

برآورد نرخ خرید

شرکت پارس مینو در بودجه 93 نرخ اکثر اقلام مواد مصرفی را نسبت به سال 92 ، حدود 20 درصد بالاتر گرفته است. این در حالی است که در سه ماهه دوم تقریبا هیچ افزایش نرخی در مواد مصرفی این شرکت به وجود نیامده است.از این رو به نظر می‌رسد در نرخ های اعلام شده در بودجه 93 جانب احتیاط رعایت شده است و افزایش نرخ های احتمالی به این اندازه نخواهد بود.

*با توجه به نکته ی فوق شرکت پارس مینو در صورت عدم افزایش جدی نرخ مواد مصرفی در شش ماهه دوم، از این طریق تعدیل مثبت خوبی خواهد داشت.

در این تحلیل فرض شده است که نرخ مواد در سه ماهه دوم مطابق سه ماهه واقعی می باشدو افزایش نرخ مواد مصرفی شرکت در نیم سال دوم محقق می شود ولی به میزانی کمتر از چیزی که شرکت در بودجه 93 پیش بینی کرده است.

غپینو و سود هر سهم سال جاری

با توجه به صحبت هایی که از اصلاح قیمت نان در نیم سال دوم بر سر زبان ها افتاده و همچنین مصاحبه های چند تن از مسئولین با خبرگزاری ها ( که توسط دولت تایید نشد ) پیش بینی می کنیم که نرخ آرد 10 درصد افزایش یابد. همچنین خبر افزایش نرخ 15 درصدی روغن بسیار قوت گرفته که بر این اساس ما هم فرض کرده ایم که روغن بتواند 10 درصد افزایش نرخ بگیرد.برای مواد اولیه و بسته بندی و بیس هم افزایش نرخ 10 درصدی لحاظ شده است. برای لفاف و بلغور هم افزایش نرخ 5 درصدی در نظر گرفته شده است.در مورد نرخ درب و ظرف هم که شرکت افزایش نرخ بسیار بالایی را متصور است، افزایش 20 درصدی منظور شده است.

در مورد شکر هم تقریبا افزایش نرخ قطعی است ولی میزان افزایش نامعلوم. انجمن صنفی کارخانجات تولید قندوشکر درخواست افزایش 30 درصدی نرخ قندوشکر را به سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان ارائه کرده است. ولی بعید بنظر می رسد که با این نرخ موافقت شود. با توجه به این مسئله در تحلیل مذکور نرخ شکر برای نیم سال دوم 18 درصد افزایش یافته است.

نرخ مالتیتول و مانیتول هم مطابق نرخ گرفته شده در سه ماهه اول دیده شده است. نرخ کارتن هم 15 درصد بالاتر از نرخ سال 92 گرفته شده است. و بالاخره نرخ جعبه و اتیکت مطابق نرخ سال 92 فرض شده است.

بهای تمام شده کارشناسی(برآوردی)

غپینو و سود هر سهم سال جاری

صورت سود و زیان کارشناسی

غپینو و سود هر سهم سال جاری

نتیجه گیری 

با توجه به مفروضات کارشناسی، سود هر سهم شرکت پارس مینو 1243 ریال برآورد می شود.


تهیه کننده: سعید خدایی/ واحد تحلیل و مطالعات کارگزاری بورس بیمه ایران

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
خسته نباشید...به امید رونق بازار و تحلیلهای خوبتون
حجت
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
شركت پارس مينو هميشه در نيمه دوم سال بيشترين مقدار فروش خود را داشته است متاسفانه تحليلگر محترم به چند نكته اساسي در تحليل خود اشاره نداشته است از جمله توافق با بانك رفاه جهت تسعير بدهي ارزي شركت با يوروي ١٩٤٠توماني افزايش ميزان صادرات شركت به كشورهاي همسايه وسود انباشته ١٨٠توماني به ازاي هر سهم شركت ،تاثير هركدام از مولفه هاي فوق ميتواند سود شركت را دچار افزايش قابل ملاحظه اي نمايد بنظر اينجانب سود سال ٩٣ اين شركت حداقل برابر ١٩٠٠ريال است
ناشناس
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
به همین خیال باش تا صبح دولت بدمد