بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۴
خبرگزاری تسنیم: در حالی رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرده است، "پرونده بنزین پتروشیمی بسته شد" که قرار است فردا سه شنبه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، دوباره این موضوع را بررسی کند.
کد خبر : ۱۳۶۴۶۹

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بعد از این که وزارت نفت و سازمان حافظت محیط زیست، بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها را عامل افزایش سرطان در کشور اعلام کردند، اواخر خرداد ماه، کمیسیون بهداشت و درمان با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی جامعی درباره موضوع آلایندگی بنزین‌های تولید داخل و تاثیر آن بر سلامت مردم را در برنامه کاری خود قرار داد.

بر این اساس اول تیرماه کمیسیون بهداشت برای بررسی این موضوع از برخی دستگاه‌ها مانند سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، واحدهای پتروشیمی‌، برخی از مؤسسات دانش بنیان و مرکز پژوهش‌های مجلس دعوت کرد تا مستندات خود را به این کمیسیون ارسال کنند تا صحت این موضوع بررسی شود.

علی‌رغم تأخیر در تهیه گزارش مورد نظر آن هم به علت تعلل سازمان محافظت محیط زیست در ارائه اسناد مورد ادعا، این گزارش به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، اگرچه نتیجه تحقیقات کمیسیون بهداشت از سوی لاریجانی اعلام نشده است اما بخشی از این گزارش رسانه‌ای شد.

تحقیقات مورد اشاره، ادعای وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست را رد و در سرفصلهایی خاطر نشان می‌کند که "ادعای افزایش تعداد بیماران سرطانی به علت استفاده از بنزین پتروشیمی غیر کارشناسی است"، مدعیان آلایندگی بنزین، اسناد معتبری ارائه ندادند"، بهبود هوای تهران ربطی به توقف تولید بنزین پتروشیمی ندارد "، "ادعای بنزین پتروشیمی عامل اصلی آلایندگی هوا، غیر علمی است.

از سوی دیگر در این گزارش تأکید شده است که " بنزین وارداتی (جایگزین بنزین پتروشیمی) فاقد استاندارهای مصوب و گران‌تر از نرخ فوب خلیج فارس است". این در حالیست که وزارت نفت با ادعای آلایندگی بنزین پتروشیمی، تولید این محصول را متوقف و اقدام به واردات دوباره بنزین کرد و بهبود هوای کلانشهر تهران را به بنزین وارداتی مربوط می‌دانست.

حال که گزارش کمیسیون بهداشت بعد از دو ماه بررسی کلیه اسناد و مدارک تهیه شده است، سازمان حفاظت محیط زیست نتیجه آن را نپذیرفته است و این بار کمیسیون اصل 90 تصمیم به بررسی این موضوع گرفته است؛ به همین منظور قرار است اعضای این کمیسیون روز سه‌شنبه این هفته (29 مهرماه) در نشستی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرعامل صنایع پتروشیمی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا و نمایندگان دو کمیسیون‌ بهداشت و درمان و انرژی مجلس در مورد کیفیت سوخت برگزار کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر