بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۵
کد خبر : ۱۳۶۵۵۶

تهران - ایرنا -سایت خرداد نوشت: چند وقتی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، موضوع تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف و امور خیریه را در مجلس مطرح کرده اند؛ واگذاری زمین های اوقافی، مشارکت در زمین خواری، از جمله اشکالاتی است که به این سازمان وارد است.

در ادامه گزارش این پایگاه آمده است: اما معاون سازمان اوقاف کشور در واکنش به این ادعا گفت: اینکه برخی موقوفه خواری را مطرح می کنند، الفاظ و واژگان را بلد نیستند؛ یعنی مشکل این است که برخی سواد وقف و انفال و مدیریت اوقاف با نگاه شرعی را ندارند، باید بروند یاد بگیرند و بعد سخن بگویند.

شرفخانی با اشاره به برخی رخدادهای گذشته، خاطرنشان کرد: امروز با موقوفه خواری مقابله می شود، حال آنکه باعث ناراحتی عده ای می شود. تعجب ما از گفته کسانی است که باید در مسائل شرعی و قانونی آگاهی بیشتری داشته باشند.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی گفت: من از طرف کمیسیون اصل نود، مسئول بازرسی از سازمان اوقاف بودم؛ اما مجموعه مدیران ارشد اوقاف، به جای پاسخگویی، راه بی ادبی پیش گرفته اند و به نمایندگان توهین می کنند. من از این افراد به ویژه رئیس این سازمان درخواست مناظره می کنم.

این نماینده گفت: بیایید با ما مناظره کنید تا مشخص شود چه کسی بی سواد است. این ها هر کار خواسته اند در این 34 سال در کشور انجام داده اند و چون کسی جلوشان نایستاده، گمان می کنند، کسی چیزی نمی داند یا همه بی سوادند؛ اما وقتی امروز می بینند با این رفتار ها تقابل شده است، مجبور به فرا فکنی می شوند.

این نماینده همچنین افزود: من چند مورد از آن ها را اعلام می کنم تا عمق فاجعه در این سازمان مشخص شود. تخلفات در این سازمان از واگذاری برخی معادن موقوفه بدون مزایده به شرکت های پیمانکاری ، تا پرداخت برخی حق نظارت رئیس سازمان وقت تا آینده دور به چشم می خورد، که معلوم نیست این بذل و بخشش ها از کجا بوده است!

وی افزود: در لواسانات، موقوفاتی را بدون تشریفات مزایده و با برخی اختیارات خاص به برخی بستگان خود واگذار کرده اند؛ البته ما نام این افراد را داریم و می دانیم چگونه عمل شده است. برخی از موقوفات نیز خارج از نیات واقف عمل شده و ما هر چه تلاش کردیم، پاسخ مرجعی برای اجرای حجت شرعی پیدا نکردیم.

مطالبات معوق موقوفاتی از 51 نهاد دولتی از سراسر کشور دارند که هیچ گونه کار مؤثری برای این مطالبات انجام نداده اند و البته رقم و ریال آن موجود است. برخی اراضی تصرفات موقوفه در دستگاه های اجرایی دارند که هنوز کار شناسی نشده است.

وی گفت: موقوفات متفرقه در تصرف اشخاص غیر دولتی در هشت استان وجود دارد که کاری نکرده اند و عدد سنگینی است و باید صرف نیت واقف می شد، که بر خلاف موازین شرعی در جاهای دیگر هزینه شده است.

جعفر زاده گفت: 74 سند در سراسر کشور دارای سند مردودی بوده که هزینه ها بر خلاف نیت وقف کننده انجام گرفته و تعدیه آن بر ذمه متولی است. از سرجمع دریافتی موقوفات برای اجرای پروژه های عمرانی، غیر قانونی برداشت شده و نه تنها مستند نشده است، بلکه هر سال نیز این بودجه اضافه می شود که مغایر با قانون ماده 6 سازمان اوقاف است.

اما برداشت های غیر قانونی از عواید موقوفات است که به نام برنامه های مدیریتی انجام می شود. همچنین برداشتی از محل موقوفات برای خرید و ساخت ساختمان مرکزی سازمان اوقاف شده و حتی برخی پرداخت های غیر قانونی به برخی روزنامه ها داشته اند که گاه منتسب به خودشان بوده است.

وی همچنین افزود: برای یک روزنامه، خاص از محل سرجمع موقوفات ساختمان خریداری کرده اند. در جایی نیز که نیت واقف روضه خوانی در محل سکونت وقف کننده بوده، از محل این وقف برای روزنامه دیگری ساختمان خرید ه اند.

جعفرزاده در پایان گفت: برای تک تک گفته های اینجا سند و مدرک وجود دارد. این مطالبی هم که در اینجا گفته شد، نمونه ای از هزاران است؛ بنابراین، با توجه به توهین های انجام شده، ما تقاضا داریم با من بی سواد مناظره کنند تا مردم قضاوت کنند.

تمام**


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سورن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
با تشکر از این نماینده محترم
به امید روزی که انسانها برای سعادت واقعی و لذت واقعی از زندگی تلاش نمایندو خداترس باشند و به خداوند متعال ایمان واقعی داشته باشندکه تنها راه رسیدن به بهشت و مدینه فاضله در این دنیاست.