بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
بانك مسكن كارنامه 9 ماهه پرداخت تسهيلات را منتشركرد

سبقت «وام خريد» از ساخت مسكن

بانك مسكن در 9 ماه اول امسال، 74 درصد تسهيلات پرداختي در بخش مسكن را به حوزه «خريد» اختصاص داد.
کد خبر : ۱۴۲۶۴۵
افزايش سهم متقاضيان خريد مسكن از تسهيلات تنها بانك تخصصي در اين بخش، به معناي چرخش نظام بانكي به سمت ديدگاه‌هاي دولت فعلي و هماهنگ‌ شدن تدريجي با برنامه‌هاي مدنظر وزارت راه‌‌وشهرسازي است. كارنامه سال‌هاي قبل بانك‌ها در حوزه پرداخت تسهيلات مسكن نشان مي‌دهد: نسبت اعطاي وام‌ساخت به وام خريد همواره حدود 60 به40 بوده به اين معني كه بانك‌ها در طول سال‌هاي گذشته تحت تاثير ممنوعيت پرداخت وام خريد، بيش از نيمي از تسهيلات پرداختي به بخش مسكن را به حوزه ساخت‌وساز اختصاص داده‌اند.
امسال هنوز كارنامه ساير بانك‌ها در حوزه تامين مالي مسكن منتشر نشده اما عملكرد بانك مسكن در 9 ماه اول سال93 نشان مي‌دهد: از 252 هزار فقره انواع تسهيلات پرداختي از سوي اين بانك، 101 هزار فقره در قالب وام خريد و 86 هزار فقره در قالب وام جعاله (تعميرات منزل) به متقاضيان ارائه شده است و تنها 65 هزار فقره تسهيلات در قالب وام ساخت بوده است. با توجه به اينكه تسهيلات جعاله عملا براي خريد مسكن و همراه وام خريد، به متقاضيان داده مي‌شود، سهم آن در طبقه‌بندي انواع تسهيلات، براي «وام خريد» محاسبه خواهد شد و به اين ترتيب 74 درصد كل تسهيلات بانك مسكن در 9 ماه اول امسال براي خريد مسكن و 26 درصد نيز براي ساخت مسكن پرداخت شده است.
مديرعامل بانك مسكن روز گذشته در اين باره اعلام كرد: بانک مسکن در 9 ماه نخست سال جاری افزون بر 250 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 6 هزار میلیارد تومان در قالب عقود مختلف به متقاضیان پرداخت کرده است. همچنین میزان تسهیلات پرداختی در بخش جعاله نیز در بازه زمانی مورد اشاره 86 هزار فقره به مبلغ 800 میلیارد تومان بوده است.
وی افزود: در 9 ماه نخست سال جاری تعداد 65 هزار واحد مسکونی با مشارکت بانک مسکن احداث شده و تعداد 101 هزار واحد مسکونی نیز با استفاده از تسهیلات بانک توسط متقاضیان خریداری شده است که تسهیلات خرید خانه از حیث مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 96 درصد رشد داشته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر