بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
سناریوی سرمایه سوزی به جای سرمایه گذاری

زیرکی دولتی ها و گروگانگیری نفتی و بازی که از کنترل خارج شد

استنباط میشود که دولتی ها تمایل به سرمایه سوزی در بازار سرمایه در جهت مهار نقدینگی جامعه داشتند، ولی اکنون عملاً کنترل آن از دستشان خارج شده است و همه چیز خواسته یا ناخواسته به مذاکرات اسفند ماه گره خورده است؛ مذاکراتی که سناریوی "گروگانگیری نفتی" قبل از آن کلید خورده است و آمریکا با هم پیمان دست به نقد خود در منطقه درصدد اجرای آن می باشند.
کد خبر : ۱۴۳۰۰۳

چه بخواهیم و چه نخواهیم، بسیاری از مسائل اقتصادی به مذاکرات هسته ای گره خورده است، از رکود حاکم بر اقتصاد داخلی تا نوسانات شاخصهای مهم اقتصادی.

با توجه به تورم شدیدی که در سال های 91 و 92 پشت سر گذاشتیم، انتظار میرفت ضرب آهنگ این تورم گرفته شود و همانطور که میدانیم به دنبال گرفتن این ضرب آهنگ که ناشی از جمع کردن نقدینگی در جامعه است رکود شدیدی ناشی از نبود سرمایه در گردش چه در چرخه تولید و چه در چرخه مصرف به وجود خواهد آمد. از این رو تیم اقتصادی دولت، اهرم کنترل نقدینگی را جهت غلبه بر رشد تورم به عنوان اولین ابزار انتخاب کرد.

یکی از مشکلات مهمی که دولت با آن مواجه بود پرداخت یارانه به مردم بود که این را عاملی برای دامن زدن به افزایش نقدینگی جامعه میدانست و از طرفی تمایل به خدشه دار شدن وجه خود مبنی بر حذف یارانه مردم نداشت.

مطرح شدن حذف یارانه متمولین و نظرخواهی و انصراف داوطلبانه مردم و همراهی صدا و سیما با دولت جهت پیشبرد آن، یکی از سناریو هایی بود که اتفاق افتاد که در نهایت به انصراف 5% مردم در داخل کشو منجر شد؛ ولی این اهرم نتوانست دولت را در رسیدن به اهداف خود اقناع کند، چرا که عدم همراهی مردم با این طرح عملاً موجب شکست این سناریو شد. گر چه این رفتار مردم در کشاکش تورم 40% قابل پیش بینی بود و تئوری های سبد کالایی هم نتوانست آمار منصرفین را بالاتر از 10% در داخل و خارج کشور ببرد. از طرفی افت ارزش پول ملی و ثابت ماندن مبلغ یارانه اجباری عملا باعث ناکارآمدی یارانه ها در کمک به اقشار کم در آمد شده بود و تمایل افراد برای حذف آن را بسیار اندک تر از قبل کرده بود.

بعد از شکست این سناریو ؛ جذب نقدینگی در بانک ها جزو اولویت های کاری دولت قرار گرفت و بانک ها سعی کردند تا با افزایش سودهای پرداختی به سپرده های خود نقدینگی جامعه را به سمت خود بکشند. این سناریو نیز خیلی زود به بن بست رسید، چرا که عملاً بانک ها تبدیل به مراکز بنگاه داری شده بودند و به جای سرمایه گذاری در طرح های مختلف تولیدی و صنعتی فقط با جابه جایی پول هر روز چاق تر از روز قبل می شدند، پرداخت وام هایی با 28% کارمزد و دادن سودهایی با نرخ 23% به حساب ها عملا موجب تنبلی بانک ها در چرخاندن چرخ تولید شده بود. 

این جا بود که صدای تولیدکنندگان بالا گرفت و اعتراضات و فشارها بر بانک ها مبنی بر عدم مشارکت در طرح های تولیدی مورد توجه قرار گرفت و تا آن جا پیش رفت که مسئولین مربوطه را مجبور به کاهش نرخ سود بانکی کرد.

رفتار بانک ها مبنی بر عدم مشارکت در طرح های صنعتی و تولیدی نیز قابل پیش بینی بود، چرا که بسته شدن مبادی صادرات به بهانه تحریم، و همچنین واردات مواد اولیه تولیدکنندگان عملاً مشارکت بانک ها در طرح های صادرات محور و تولیدی را متضمن پذیرش ریسک بالایی کرده بود. تا این جا دو سناریوی دولت برای جمع آوری نقدینگی از جامعه جهت گرفتن ضرب آهنگ تورم ناکام ماند.

سناریوی سرمایه سوزی به جای سرمایه گذاری:

در گام بعدی نگاه تیم اقتصادی دولت، متوجه بازار سرمایه شد، این گام خواسته یا ناخواسته با همراهی قانون گذاران مجلس نیز همراه شد؛ مباحث مربوط به بهره مالکانه و نرخ خوراک پتروشیمی ها سبب ساز افت شدید ارزش سهام های پالایشگاهی و پتروشیمی شد، از آن جایی که نزدیک 30% از سرمایه بازار درگیر سهام های پالایشگاهی و پتروشیمی است، دولت از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را کرده و نمادهای مربوط به این بخش از بازار سرمایه را بعد از افت نزدیک به 50% متوقف نمود.

این زیرکی دولتی ها دو هدف را با یک تیر نشانه رفته بود. هدف اول جلوگیری از ریزش قیمتی بیش از حد این نمادها در نگاه سهام دار بود و هدف دوم بلوکه کردن بیش از 30% از سرمایه در گردش بازار سرمایه؛ که هدف دوم خود به خود اهداف آینده دولت مردان را در زمینه مهار نقدینگی به دنبال داشت.

پس سناریو سوم دولت با به دام انداختن بخش عظیمی از نقدینگی جامعه بازار سرمایه محقق شد، اما این بخشی از سناریو بود، 70% از سرمایه باقی مانده در بازار سرمایه طی زمانی اندک با افت محسوسی همراه شد و با ریزش های پی در پی شاخص کل بورس اوراق بهادار شاهد صف های فروش متعدد در اکثر سهم های بازار بودیم. از طرفی تشویق دولتی ها، از رئیس جمهور گرفته تا مشاوران وزیر اقتصاد مبنی بر تشویق سهام داران به خرید، رگه های مثبتی را در بازار فراهم می کرد و پس از مدت کوتاهی فروکش می کرد.

اکنون دولتی ها بهره کامل را از افت شاخص کل و سوخت سرمایه در بازار سرمایه برده بودند که به ناگاه ریزش دیوار مذاکرات ورق خوش خط این سناریو را خط خطی کرد و با تمدید مذاکرات هسته ای به مدت 7 ماه عملاً فضایی آکنده از ابهام را در بازار سرمایه پدید آورد، و شد آن چه نباید میشد. 

بی اعتمادی در بازار سرمایه سم است و از آن مهم تر بلاتکلیفی. تأکید مکرر مسئولان بر ارزنده بودن سهم های بنیادی و تشویق سهام داران به سهام داری عملاً دیگر کارساز نبود و صف های فروش چندین هفته مهمان تابلوی بازار بود.

از طرفی این رفتار اهالی بازار هم قابل پیش بینی بود، چرا که به فاصله چند هفته قبل تیم اقتصادی دولت وعده حمایت از بازار سرمایه را به صندوق توسعه بازار داده و عملی نکرده بود و طبیعی بود که اهالی سرمایه نسبت به مصاحبه های حمایتی مسئولین واکسینه بشوند.

پایین بودن و پایین رفتن دماسنج اقتصادی کشور در دورانی که مذاکرات هسته ای سخت تر و فشرده تر می شد یک پوئن منفی به حساب می آمد و دولتی ها سخت مشغول ترمیم این بخش حتی به صورت نمایشی - بودند و تا آن جا پیش رفتند که رئیس سازمان بورس را بعد از 9 سال تعویض کردند. اما طبق موارد مذکور بازار واکنش سردی به این جابه جایی مهره از خود نشان داد.

از نظر تحلیلگران امروز این سناریو متبادر است که با باز شدن نماد های پتروشیمی قطاری از صف های فروشی را خواهیم داشت که سرمایه گذاران بعد از 1 سال بلوکه شدن سرمایه شان منتظر نقد کردن آن و روشن شدن تکلیف بازار هستند. بازاری که خواسته یا ناخواسته تار و پودش به مذاکرات هستی گره خورده است.

گروگانگیری نفتی

بحث بعدی این روز ها که فضای آینده را تیره تر میکند سناریوی نفت است که موجبات نگرانی اعضای دولت شده است ، سناریویی جدیدی که هدف از آن تسلیم ایران در مذاکرات هسته ای اسفند ماه است، قضیه ازآنجا شروع شد که اعضای اوپک به سرکردگی عربستان و کویت حاضر به کاهش سقف تولیدات نفتی خود نشدند و این مازاد تولید منجر به کاهش قیمت جهانی نفت شد و قیمت نفت 90دلاری را به 45 دلار در کمتر از 3 ماه رساند و در این میان عربستان با تولید روزانه حدود9میلیون بشکه نفت صاحب بیشترین ضرر است.

جالبترین نکته در این سناریو همراهی دولت امریکا در شروع صادارت نفت در این بازه بعد از 40 سال بود که حیرت تحلیلگران را برانگیخت؛ با توجه به در آمدی های نفتی ایران ناشی از فروش نفت این ضرر علی رقم کاهش تولیدات نفتی ایران در سال های گذشته بیشتر ملموس میشود و درآمد های نفتی ایران را در مقایسه با سالهای نه چندان دور به کمتر از یک چهارم میرسد.

با توجه به نزدیک شدن به آخر سال شمسی در ایران و آماده کردن لایحه بودجه جهت بررسی و تصویب در مجلس برای سال آینده ، دولت مردان سعی کردند بودجه را با کمترین اتکا به در آمدهای نفتی ببندند و قیمت هر بشکه نفت را در بودجه دسته پایین بگیرند ولی در ادامه روند کاهشی قیمت نفت تمام تحلیلگران را متوجه وجود کسری بودجه شدید در سال آینده کرد.

کسری بودجه ای که دولت با افزایش 23% درآمدهای مالیاتی به دنبال یکی از راههای جبران آن است و در ادامه ممکن است حذف یارانه بخشی از جامعه را به دنبال داشته باشد. رشد 14% حقوق کارمندان دولت علی رقم نرخ تورم اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی خود گواه محکم تری بر این ادعا ست.

حال مشکلات اقتصادی دولت در سال آینده فقط وجود رکود ناشی از نبود نقدینگی نیست، این کسری بودجه آثار بسیاری در چرخه اقتصاد خواهد گذاشت که در نگاره های بعد به آن می پردازیم.

در جمع بندی موارد ذکر شده باید عرض کنم که کنترل تورم ناشی از وجود نقدینگی در جامعه چه از راه سرمایه سوزی و چه از راه بلوکه کردن سرمایه ی سرمایه گذاران خود دستمایه حرکتی شدیدتر خواهد بود.

استنباط میشود که دولتی ها تمایل به سرمایه سوزی در بازار سرمایه در جهت مهار نقدینگی جامعه داشتند، ولی اکنون عملاً کنترل آن از دستشان خارج شده است و همه چیز خواسته یا ناخواسته به مذاکرات اسفند ماه گره خورده است؛ مذاکراتی که سناریوی "گروگانگیری نفتی" قبل از آن کلید خورده است و آمریکا با هم پیمان دست به نقد خود در منطقه درصدد اجرای آن می باشند. مذاکراتی که طرف های مذاکره کننده در آن حاضر به کوتاه آمدن از موضع خود نیستند. باید منتظر بود و واکنش این بازار واکسینه شده را به اخبار شطرنجی مذاکرات هسته ای دنبال کرد.

سیدحامد کراری کارشناس بازار سرمایه


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مردمي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
پس واي به حال مردمي كه به اين دولت اطمينان كردند واقعا هيچ كس با مردم ضعيف خود اين چنين نميكند انوقت اقاي رئيس جمهور يارانه قشر مرفع را حتي حاضر نيست قطع كند و ان را به توليد بدهد . درود بر احمدي نژاد مرد بزرگ روزهاي طلايي بورس ايران .
ناشناس
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۴
درسته که دولت و بخصوص وزیر نفتش عامل سقوط
بورس هستند اما این دلیل نمیشه که شما بخواهی کسی را که باعث سقوط اخلاق و ..... شده را تبرئه کنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
اگردولت واقعا" این کار ها را بانیت کنترل نقدینگی به بهای نابود شدن سرمایه ی مردم انجام داده باشد این دولت منفورترین دولت نزد من خواهد بود.
میخوام به دولت بگم شما سرمایه افرادی را از بین بردی که قدرت وریاست خود را از همین افراد بدست آوردی.
و میخوام بگم اون افرادی که نقدینگی فراوان دارند هرگز تو ایندامها نمیوفتن این افرادی که سرمایشون را از دست دادن یه مشت افراد متوسط وحتی ضعیف بودن که پس انداز یک عمرشون را تو این بازار اوردن.اون وقت دولت اون را نابود کرد.
تازه بورس نیوز اسم این کار را میذاره زرنگی. ننگ بر شما باد.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
لعنت به همه ی اون شیادهایی که گفتند نفروشید بازار بورس بهترین جاست

زندگیم تباه شد
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
با سلام
ذقیقا" همین است تا دیدند بازار سهام چنددرصد به سهامدارش سود داده ، چشم همه از مجلس گرفته تا دولت به آن خیره شد و دستاویزی شد برای آنچه که جناب کراری فرمودند (عاقبت دست اندازی به دسترنج مردم همین است آه و نفرین .. و نقره داغ و تنبیه کردین کسانی را که با هدف کمک به تولید سرمایه خودرا به این بازار آوردند )
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
دیوید کوهن معاون خزانه داری آمریکا: با تدوام افت قیمت نفت تا مهلت تعیین شده برای حصول توافق هسته ای ایران نزدیک به 11 میلیارد دلار ضرر خواهد کرد
جمشید
JAPAN
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
سلام
تمام حقیقت را نوشتید. متاسفانه این مسائل واقعیت داره. جا داره از خانواده هایی که پولشون رو در بورس از دست دادن گزارش بگیرید ببینید چند نفر از اونها مثل خود بنده به این پول نیازمند بودند و به امید کسب سود سرمایه گذاری به دولت اعتماد کردن.
مهدی
ROMANIA
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
این همه توی صدا و سیما و مطبوعات بوق حمایت از بورس و سال ۹۳ شکوفایی بورس سردادند که سرمایه مردم رو بکشونند
بورس بعد با نقشه شومی که داشتند سرمایه مردم رو تبدیل به کاه کنند!!
اختلاسها رو کسان دیگه کردند مردم باید تاوانش رو پس بدند!!
این زیرکی نیست عوام فریبی هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
جالب بود
فرهاد
-
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
دولتی که دست به سرمایه سوزی مردم خودش بزنه از هیچ اعتبار و پشتیبانی نزد مالباختگان و آنان که قربانی این دسیسه دولت شدند برخوردار نیست، البته با احتساب کل تعداد اعضای خانواده مالباختگان که آنها هم نیز دیگر هیچ اعتباری برای وعده های دولت قائل نیستند این تعداد رقم قابل توجه چشمگیری ست.
ناشناس
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
پس با نگاه شما دولت دیگه مقبولیت عام نداره،
چون دولت از اول هم لب مرزی بود و فقط کمی بالاتر 50 درصد رای آورد.
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
چرا دولت این کار را در مسکن انجام نمی دهد؟ چون آقایان منافع شان آنجاست!
شکرستان
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
احسنت
ناشناس
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
سهامدار جان .مسکن هم اوضاعش خیلی خراب است از این بدتر هم خواهد شد
لاماسیا
فرهاد
-
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
دولتی که دست به سرمایه سوزی مردم خودش بزنه از هیچ اعتبار و پشتیبانی نزد مالباختگان و آنان که قربانی این دسیسه دولت شدند برخوردار نیست، البته با احتساب کل تعداد اعضای خانواده مالباختگان که آنها هم نیز دیگر هیچ اعتباری برای وعده های دولت قائل نیستند این تعداد رقم قابل توجه چشمگیری ست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
سلام.راستی چرا مالیات خانه های خالی و واخدهای مسکونی احتکاز شده که بیشتر از چهار میلیون واحد ااست اصلا کسی حرفی نمی زند هر واحذ احتکار شده به صورت متوست پنچ میلیون مالیات بدهدند چه شود الان بهترین وقت است والسلام
kamyar
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
سناریوی سرمایه سوزی رو کاملا درست مطرح فرمودید .
این از اهداف اصلی تیم اقتصادی دولت بود . از تشویق به سرمایه گذاری در بورس در سال گذشته و بعدش بطور مهندسی شده اخبار منفی روانه بازار سرمایه کردن .
حالا هم ریزش نفت بهانه جدیدی دستشون داده .
بازی کثیفی بود .
ضعف دولت کنونی و گذشته رو با سرمایه مردم پوشاندن .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
کلاف مشکلات روز به روز پیچیده تر می شود آقایان ما راه را از ابتدا اشتباه آمدیم
ابراهیم بیات
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
بسیار عالی بود.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
ما که با این عملکرده دولت داریم نیمه کاره دین و ایمان خودمون را ازدست میدهیم چه برسد که خواسته باشیم از آنان یا هر کس یا هرمسلک و مرحامی حمایت کنیم یعنی عملا این کشور هیچ برنامه اقتصادی تا کنون نداشته و ندارد
سعامدار حزء
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
دولت اشتباه بزرگی در از بین بردن سرمایه ها و علی الخصوص اعتماد سرمایه های مردم در بورس کرد .در اتنخابات آینده چه مجلس و چه ریاست جمهوری چوب این اشباه دردآور خواهد بود .
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
من با بخشی از تحلیل نگارنده موافقم ولی با یه بخشی نه. به نظرم دولت قصد نداشته سرمایه رو در بخش نفتی بلوکه کنه. اولا که همه 30 درصد اعلامی بلوکه نشده ثانیا دولتی که برای اون 70 درصد دیگه برنامه ای نداره برای 30 درصد اعلامی نویسنده هم برنامه نداره. یعنی فرقی به حالش نمی کنه. موضوع به دام انداختن و اینها مطرح نیست. مساله اینه که دولت اولویت رو همون طور که ایشون هم نوشته به بخش بانکی داده. همون موقع هم اقتصاددان ها می گفتند که این سیاست در کوتاه مدت مفیده ولی در بلند مدت کارایی نداره. حالا تورم جمع شده ولی رونق هم نیست.
شاوانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
مسئول محترم اگر نمی دونی بدون:
کنترل تورم با رونق بورس محقق میشه نه با رکود اون

کمی فکر کنی متوجه میشی
فقط یه کم فکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
مشو غافل از مکافات عمل
هزار چراغ دارد و بیراهه میرود بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش

نتیجه زرنگ بازی و گرو کشی از ملت خودی
گروگانگیری نفتی بیگانه
یک ایرانی دیوانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
سناریوی سرمایه سوزی به جای سرمایه گذاری!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟! یعنی این حرف کل داستان 15 ماهه بورسه ایرانه_ این سناریو باید یکسال پیش افشا میشد_نه الان که دیگه اثری از خاکستر اون سرمایه ها باقی نمونده
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۶
با این رکودی که تو بازار هست .گرفتن 23٪ مالیات اضافه نسبت به سال قبل خیلی نامردیه . همه دارن ورشکست میشن و چکاشون برگشت خورده باید 23٪ هم از پارسال بیشتر مالیات بدن !!!!!!!!!!!
armin
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۱
اشتباه ما این بود که پس از 35 سال باز به دولت اعتماد کردیم و سرمایه تو بورس آوردیم. من که پشت دستم رو داغ می کنم. برای آخرین بار بود
دانش آموز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
بیشترین پولهای کثیف در بخش غیر مولد زمین و ملک جمع شده است، بانکها و موسسات مالی بزرگترین عامل تورم و بیکاری و گرانی در مملکت هستند که با سودهای باد آورده نجومی در مستغلات و زمین باعث نابودی فضای سبز و آلودگی هوا و اشتغال هستند. در ضمن احمدی نژاد اسب تروای خود را در این مملکت گذاشته که با اختصاصی سازی ثروت ملی برای یاران استراتژیک خود قرار که اکثریت کارخانه ها و پالایشگاهها و پتروشیمی ها و مخابرات و.... را قرار داده که متاسفانه الان صاحبان این ثروتهای ملی باعث نابودی بازار سرمایه شده اند، و جناب روحانی باید قاطعانه با تکیه به مردم وارد عمل شود و جبران مافات کند و مملکت را نجات دهد و از کلی گوئی و فرار به جلو بپرهیزد زیرا موقعیتی که الان دارد مسئولیتی به گردنش نهاده و شاید قابل تکرار نباشد زیرا فرصتها میگذرند و اعتمادها جاودانه نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵
و کشور سال آینده ورشکسته است و فروپاشی اقتصادی پیش روی ایران است
saman
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۹
با سلام با این تفاسیر باید به خدا وند نامه نوشت
خدایا منو ببخش و بیامرز که برای پرهیز از سود شبه دار بانکی به سهام داری پناه آوردم و 50 درصد سرمایه ام را از دست دادم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶
بورس نیوز چرا نقش این صدا و سیمای میلی را در این موارد تحلیل و نقد نمی کنید چرا به جار زدن ان در سال قبل و خفه شدنش در این برهه اشاره نمی کنی ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
باسلام ان هایی که بورس را قمار خانه خواندند بدانند که گذشته از افرادی که که شاید شبه ای درکارشان با شد بیشتر بازنشستگان که قادر بفعالیت در کار های تولیدی وکارگاه ها نیستند بالاجبار مقدار پس انداز خودرا دربورس سرمایه گذاری می کنند وتوقع کمتری از دولت جهت افزایش حقوق خود دارند اکثر ممالک حقوق کار کنان خود را با توجه به تورم محاسبه میکنند در اینجا همان ده درصد کما فیاسابق زمان دقیانوس
مسعود صادقی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
سلام من جواب چرت و پرت های نگارنده بی سواد شما رو دادم ولی انتشار ندادید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
برای انتشار یک مقاله ابتدا باید رفرنس ها و یافته های خود را بر اساس پژوهش های سازمان یافته و مطالعات منظم مرتب کنیم و صرفا با گفته های دیگران و استنباط با نظر شخصی نمی توان یک نوشته را تحت عنوان یک مقاله به چاپ رساند پس هم از متوالیان سایت و هم از اساتید که اهتمام به چاپ مقاله علمی می کنند خواهشمندم که موارد مربوط به چاپ مقاله را مد نظر قرار دهند و هر نظر شخصی را به عنوان مقاله چاپ نکنند از آقای کراری تشکر می کنم که تلاش برای مطالعه در باره بازار سرمایه جهت شفاف شدن روند بازار دارند ولی اینگونه نوشته ها هیچ کمکی به روند کنونی و یا حتی روشن شدن وضعیت مبهم بازار کنونی نمی کند