بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
احتیاط سینوسی در بازار اونس

دفاع نفت از طلا در مقابل دلار

در شرایطی که مهم‌ترین اتفاق روز سه‌شنبه در بازارهای جهانی طلا محدود شدن اثر کاهشی رشد دلار توسط رشد نفت بود، عیان‌ترین مساله بازار چهارشنبه انتظار محتاطانه برای انتشار صورت‌جلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود.
کد خبر : ۱۴۶۵۶۹

به گزارش بنکر (Banker)،اونس در دومین روز کاری هفته به محدوده 1200 دلار افت کرد، اما همچنان بالای مرز روانی ماند تا نوسان‌ها در روز چهارشنبه نیز حول و حوش قیمت 1210 دلار آغاز شود. هر اونس فلز زرد که روز سه‌شنبه روی قیمت 1207 دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران به بهای 1208 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت سومین روز کاری ثبت شده باشد.
اونس روز سه‌شنبه با 7 دلار کاهش قیمت روبه‌رو شد، کاهشی که عمدتا ناشی از «عقب نشینی اصلاحی» از بالاترین قیمت‌ها در 6 هفته گذشته بود. همزمان رشد قابل توجه شاخص دلار نیز فشار روی طلا را افزایش داد. رشد شاخص دلار ناشی از جهش ارزش پس از تجربه فشار فروش بود. دلار پس از انتشار داده‌های بد از بازار کار آمریکا تحت فشار قرار گرفته بود. شاخص دلار که در 6 ماه دوم سال 2014 تبدیل به مهم‌ترین عامل خارجی بازار طلا شده بود، هنوز همچنان که آشکار است تاثیر زیادی بر بازار فلزهای گرانبها دارد. دیگر عامل خارجی که در ماه‌های گذشته برای فلز زرد مهم بوده؛ یعنی قیمت نفت خام نیز همچنان بازار طلا را تحت‌تاثیر خود دارد. روز سه‌شنبه افزایش قیمت‌های نفت در واقع از افت بیشتر اونس جلوگیری کرد.
اونس روز چهارشنبه را با نوسان‌های سینوسی آغاز کرد، نوسان‌هایی که تا لحظه تنظیم این گزارش ادامه داشتند. بیشترین و کمترین قیمتی که تا زمان نوشته شدن این گزارش ثبت شدند 1212 و 1207 دلار بود. احتیاطی که روند طلا در روز چهارشنبه را سینوسی کرد ناشی از انتظار برای انتشار صورت‌جلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود.
این صورت‌جلسه اواخر شب به وقت تهران منتشر شد و از این رو پوشش جزئیات آن و نحوه اثرگذاری‌اش بر بازار در این گزارش ممکن نبود.
دیگر خبر روز چهارشنبه این بود که بیانیه «بانک ژاپن» انتظارات پولی را برآورده نکرد تا با افت ین، شاخص دلار رشد داشته باشد، اما بیشتر توجه‌ها به متن مذاکرات قبلی فدرال رزرو معطوف ماند.
بسیاری از فعالان بازار طلا و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که متن مذاکرات فدرال رزرو نشان خواهد داد که آمریکا در شرایط کنونی رویکرد محتاطانه‌تری برای افزایش نرخ بهره تا پایان سال 2015 میلادی خواهد داشت.
در حالی که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی پیش از این اعلام کرده بودند که فدرال رزرو آمریکا در نشست ژوئن نرخ بهره را برای نخستین بار از سال 2006 میلادی افزایش خواهد داد ولی انتشار گزارش ناامید‌کننده وزارت کار آمریکا در خصوص کاهش شدید فرصت‌های شغلی ایجاد شده در ماه مارس این احتمال را تقویت کرده است که افزایش نرخ بهره آمریکا چند ماه به تاخیر خواهد افتاد.
وزارت کار آمریکا در گزارش روز جمعه خود اعلام کرد که اقتصاد این کشور طی ماه مارس تنها 126 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. این برای نخستین بار در 13 ماه گذشته بوده که اقتصاد آمریکا کمتر از 200 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.
هووی لی، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری فیلیپ فیوچرز در این باره تاکید کرد که من انتظار دارم انتشار متن مذاکرات نشست فدرال رزرو این مساله را نشان دهد که مقام‌های فدرال رزرو همچنان برای افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده محتاط هستند. من بعید می‌دانم که فدرال رزرو با قاطعیت زیادی از افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده خبر دهد.
افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا می‌تواند مهم‌ترین عامل فشار روی فلز زرد در ماه‌های آینده باشد. این عامل و ادامه احیای اقتصاد آمریکا باعث شده که برخی تحلیلگران از احتمال افت بیشتر قیمت‌های اونس بگویند. با آنکه برخی از کارشناسان اعتقاد دارند فدرال رزرو ممکن است افزایش نرخ‌های بهره را به سال 2016 موکول کند، یکی از تحلیلگران ارشد «ای ان زد بانک» استرالیا پیش‌بینی می‌کند که فدرال رزرو آمریکا تا اواسط امسال نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این مساله موجب خواهد شد تا قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو شود.

ویکتور تیان پیریا تحلیلگر برجسته

ای آن زد بانک استرالیا تاکید کرد که ما انتظار و پیش‌بینی خود نسبت به زمان افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا را تغییر نداده‌ایم. او می‌گوید: «فدرال رزرو آمریکا به احتمال زیاد تا اواسط امسال نرخ بهره را برای نخستین بار در یک دهه گذشته افزایش خواهد داد.» او در ادامه پیش‌بینی کرد که قیمت هر اونس طلا تا پایان ژوئن به کمتر از 1100 دلار خواهد رسید.
به باور تیان پیریا افزایش ارزش دلار عامل اصلی افت بیشتر قیمت طلا خواهد بود. این کارشناس اقتصادی گفت: «به نظر من نوسانات مربوط به ارزش دلار طی ماه‌های آینده نیز مهم‌ترین تاثیر را بر قیمت طلا خواهد داشت و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو موجب تقویت ارزش دلار و افت قیمت طلا خواهد شد.»/دنیای اقتصاد


اشتراک گذاری :
ارسال نظر