بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
کد خبر : ۱۴۷۱۸۵
گروه اقتصادی مشرق-امروز هم مهمترین سوژه‌های اقتصادی، بحث قطع یارانه پولدارها است. چند روزنامه اسناد و شواهدی از حذف یارانه برخی اقشار را منتشر کرده‌اند و نسبت به اظهارات متناقض دولتی‌ها در این باره اعتراض کرده‌اند. سایر مطالب مهم اقتصادی روزنامه‌ها در ادامه آمده است.


* آرمان


- سهامداران دیگر به وعده‌های دولت توجهی ندارند

این روزنامه حامی دولت درباره وضعیت بورس نوشته است: بورس بازها و سهامداران این روزها برخلاف سال‌های گذشته نه به وعده‌های اقتصادی دولت کار دارند و نه امیدی به اما و اگر‌ها. برای همین بازار سهام در مدار عقلانیت قرار گرفته است و هیجانات، تاثیری کوتاه‌مدت بر آن دارند.

از بیانیه لوزان گرفته تا خبر کاهش نرخ سود بانکی که باور عمومی بر بازگرداندن رونق به بورس بود، نشان داد که می‌توان ادعا کرد اقتصاد ایران به جایی رسیده است که دیگر اسیر احساسات نباشد. این ادعا با منفی شدن شاخص چند روز پس از انتشار بیانیه لوزان و بی‌تفاوتی تالار شیشه‌ای به خبر کاهش نرخ سود بانکی قابل تامل‌تر از هر زمان دیگری شده است.

به هر حال بورس برخلاف انتظار دولتی‌ها بازهم ریخت تا نشان دهد گمانه‌زنی‌ها چندان به واقعیت نزدیک نبوده است. بر همین اساس در جریان معاملات روز گذشته شاخص بورس با افت ۱۸۸ واحدی به ارتفاع ۶۶ هزار و ۸۲۸ واحد سقوط کرد...

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان اعتقاد دارد که بازهم دیدگاه خوش‌بینانه بیش از حد نسبت به حصول توافق هسته‌ای باعث شد تا جو هیجانی بر بازارغلبه کند و در نتیجه به یکباره با رشد بی‌سابقه شاخص مواجه شویم.

او افزود: در ادامه نیز هر چقدر از زمان اعلام بیانیه لوزان می‌گذریم با مطرح شدن ابهامات و تفسیرهای گوناگون این مساله باعث شد تا سرمایه گذاران با تامل بیشتری به خرید و فروش بپردازند و اغلب دست نگه داشته‌اند تا همه چیز به صورت شفاف بیان شود.


* اعتماد
سهامداران دیگر به وعده‌های دولت توجهی ندارند/ بوي عدم انسجام از دولت مي آيد/ از نگاه سخنگوی دولت، سخنان وزیر اقتصاد رسمی نیست؟/ نگرانی کرباسچی از بی‌تحرکی دولت/ زنگنه اعتقادی به خصوصی سازی ندارد

- زنان تاجر ايراني در راه آمريكا

این روزنامه سفر چند تاجر ایرانی به آمریکا را برجسته کرده و نوشته است: هياتي از خانم‌هاي كارآفرين و فعال در حوزه فرهنگ و هنر راهي امريكا خواهند شد... قرار است هياتي تجاري – فرهنگي از بانوان ايراني راهي امريكا شوند تا هم چهره ايران را به جهان معرفي كنند و هم بررسي كنند در كدام زمينه مي‌توان همكاري داشت.

دعوت‌كننده اين ديدار نيز موسسه Learning است. خانم‌هايي كه در حوزه اقتصاد، فرهنگ و هنر فعاليت دارند ميهمان اين موسسه خواهند بود تا در امريكا با بانواني كه از ديگر كشورها مي‌آيند ديدار و گفت‌وگو و ايران را معرفي كنند...

به گزارش خبرنگار «اعتماد» موسسه Learning براي انتخاب ميهماناش با اتاق بازرگاني ايران تماس گرفته است. سيد حميد حسيني مسووليت معرفي كساني را كه مي‌توانند واجد شرايط ميهماني در امريكا باشند، پذيرفت و به اين ترتيب گروهي ١٥ نفره از بانوان كارآفرين و هنرمند ايراني آماده سفر به امريكا شدند.

سيدحميد حسيني درباره نحوه انتخاب بانواني كه قرار است راهي امريكا شوند، توضيحاتي به خبرنگار «اعتماد» داد و گفت: بعد از اينكه تماس‌هاي اوليه برقرار شد، ما با وزارت امور خارجه تماس گرفتيم و موضوع را طرح كرديم. پس از حصول موافقت از سوي وزارت امور خارجه براي اعزام هياتي تجاري- هنري افرادي معرفي شدند و در نهايت قرار است گروهي ١٥ نفره راهي اين كشور شوند.

او با بيان اينكه اين نخستين بار است هياتي در اين سطح و به اين شكل، با دعوت يك موسسه به امريكا مي‌رود، گفت: قرار است اين هيات برنامه‌هايي در سانفرانسيسكو، واشنگتن و نيويورك داشته باشند و البته به فراخور تخصص هر فرد امكاني براي بازديدهايي ديگر نيز فراهم است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد موضوع نشست‌هايي كه قرار است در امريكا برگزار شود، سياسي نيست. اين قطعيت در مورد حوزه سياسي وجود دارد اما هر چند افرادي از حوزه اقتصاد در اين هيات حضور دارند، موضوع صرفا اقتصادي نيز تلقي نخواهد شد.

فريال مستوفي، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني كه در اين هيات حضور دارد، درباره اين سفر به «اعتماد» گفت: اين نخستين باري نيست كه هياتي از ايران راهي امريكا مي‌شود، اما در شرايط فعلي شايد موضوع از زاويه ديگري مورد بررسي قرار گيرد و اهميت بيشتري بيابد.

او با تاكيد بر اينكه هدف از اين سفر به‌طور خاص فعاليت تجاري نيست، گفت: مهم‌ترين دليل اين سفر ايجاد شرايطي براي دوستي و ارتباطات آتي است. به هر روي در اين هيات خانم‌هاي كارآفرين و هنرمندي نيز حضور دارند و مي‌توانند امكانات موجود در امريكا را ببينند و مورد بررسي قرار دهند. از سوي ديگر حضور اين هيات نشان مي‌دهد كه خانم‌ها در ايران از چه موقعيت‌هايي براي كار برخوردار هستند؛

موقعيت‌هايي كه شايد به دليل تبليغات منفي عليه ايران، بسياري از آن خبر نداشته باشند.

- روسیه از واردات مواد غذایی از ایران صرف نظر کرد

اعتماد نوشته است: با وجود اعمال تحريم واردات ميوه و سبزيجات از سوي روسيه عليه كشورهاي عضو اتحاديه اروپايي، اين كشور در حال بررسي كيفيت ميوه‌هاي يونان، لهستان و قبرس براي ورود به اين كشور است.

به گزارش راشاتودي، مقامات وزارت كشاورزي روسيه در حالي اين خبر را تاييد كرده‌اند كه پيش از اين ايران بررسي بازار روسيه را براي صادرات محصولاتي از اين دست در دستور كار داشت.

روسيه از ماه آگوست سال گذشته، تحريم واردات ميوه را از كشورهاي اتحاديه اروپا، ‌امريكا، اتريش، استراليا و كانادا اعمال كرده است. نخست‌وزير يونان طي سفر اخير خود به روسيه از ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور اين كشور، خواست تا تحريم عليه كشورهاي اتحاديه اروپا از جمله يونان را تعديل كرده يا لغو كند اما اين درخواست نخست‌وزير يونان با مخالفت پوتين مواجه شد.

به نظرمي رسد يكي از راه‌هاي ورود شركت‌هاي اروپايي به بازار ميوه و تربار روسيه، همكاري در واردات و شريك شدن‌آنها با شركت‌هاي روس است.

پيشتر، ايران، مصر و تركيه نيز از آمادگي خود براي تامين ميوه و تربار و همچنين محصولات دامي مورد نياز روسيه خبر داده بودند.

طي ماه‌هاي گذشته هياتي از روسيه براي مذاكره براي واردات محصولات كشاورزي و دامي با مقامات و شركت‌هاي ايراني وارد تهران شدند اما همچنان صادرات ايران به روسيه آغاز نشده است.

- طرح جيره‌بندي آب روي ميز وزير نيرو

اعتماد از جیره‌بندی آب خبر داده است: آمارهاي شديد كاهش بارندگي نزولات جوي در سال‌هاي گذشته موجب شد تا پرونده جيره‌بندي آب به عنوان يكي از گزينه‌هاي حتمي وزارت نيرو براي مقابله با مصرف بي‌رويه مردم و تامين آب شرب در ميز وزير باقي بماند.

پشت سرگذاردن پاييز و زمستان با وجود بارش‌هاي مقطعي هم نتوانست آمار سقوط وحشتناك ذخيره آب پشت سدهاي كشور را جبران كند و موجب شد تا همنوايي عدم بارش باران و برف در فصل بارش و عدم صرفه جويي مصرف‌كنندگان، پرونده طرح جيره‌بندي آب در كلانشهرهاي كشور را به روي ميز وزير نيرو بكشاند، تا از اين پس طرح جيره‌بندي آب به عنوان يكي از گزينه‌هاي اصلي مسوولان آبي كشور در مذاكرات تصميم‌گيري آب خودنمايي كند.

اين موضوع هر چند در ماه‌هاي گذشته نيز بارها شنيده شده بود اما هيچگاه رنگ و بوي جدي‌تري به خود نگرفته بود تا اينكه بالاخره مسوولان وزارت نيرو نيز با تاييد آن بر جدي بودن آن صحه گذاشتند.

روز گذشته هدايت فهمي، معاون دفتر برنامه‌ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو به عنوان نخستين مسوول دولتي از جيره‌بندي آب در صورت عدم مديريت مصرف مشتركين به ويژه در كلانشهرها صحبت كرد و رسما اعلام كرد: «با وجود بارش‌هاي صورت گرفته با ميزان نزولات جوي دراز‌مدت فاصله داريم و حجم ذخاير آبي سدها نيز كم است، بنابراين مردم بايد مصرف را مديريت كنند.

در صورت عدم همكاري مردم طبيعي است كه كلانشهرها با توجه به كاهش بارندگي با مشكل مواجه شوند، البته وزارت نيرو براي تامين آب برنامه‌هايي را پيش رو دارد، اما غير از سدها نمي‌تواند از جاي ديگري آب تامين كند.»


* ایران
سهامداران دیگر به وعده‌های دولت توجهی ندارند/ بوي عدم انسجام از دولت مي آيد/ از نگاه سخنگوی دولت، سخنان وزیر اقتصاد رسمی نیست؟/ نگرانی کرباسچی از بی‌تحرکی دولت/ زنگنه اعتقادی به خصوصی سازی ندارد

- دولت برای پرداخت یارانه‌ها با کسری بودجه چشمگیری مواجه است

این روزنامه در سرمقاله‌اش درباره هدفمندی یارانه‌ها نوشته است: اگر قرار بود برنامه هدفمندسازی یارانه‌ها در دولت یازدهم کلید بخورد، شاید بهترین پیشنهاد این بود که بازگردیم به روح برنامه چهارم توسعه که در دولت اصلاحات نوشته شد و هرگز هم به اجرا درنیامد. در آن صورت، شاید هرگز به هیچ یک از گروه‌ها و دهک‌های اجتماعی یارانه نقدی پرداخت نمی‌شد، بلکه دولت این اجازه را می‌یافت که درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را برای گروه هدف یعنی محرومان اجتماعی و نیز بهبود وضعیت بهداشت و درمان، کشاورزی و تولید جامعه صرف کند.

با این همه؛ چه می‌شود کرد که هدفمندی یارانه‌ها به شکل موجود بمب ساعتی است که دولت احمدی‌نژاد برای دولت روحانی به میراث گذاشته است و بر اساس آن؛ تاکنون پرداخت نقدی به فهرست یارانه بگیران بدون هیچ استثنایی صورت گرفته است...

آنچه روی دست دولت یازدهم باقی مانده، میراثی با پیامدهای ناگوار است. زیرا منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، به میزانی نیست که حتی بودجه یارانه پرداختی را پوشش کامل دهد و دولت در وضعیتی است که برای پرداخت یارانه‌ها به ایرانیان، با کسری بودجه چشمگیری مواجه است. از سوی دیگر، مجلس نیز با مصوبه کلی خود، دولت را ملزم به حذف شماری از یارانه‌بگیران کرده است و اگر قوه مجریه در چارچوب اجرای مصوبات قوه مقننه، تعدادی از دریافت کنندگان یارانه را از فهرست حذف کند؛ اتفاقی است که نارضایتی برخی از حذف شدگان را در پی خواهد آورد.

اما با شناسایی دقیق پردرآمدها، برقراری تعامل با افکار عمومی و شناساندن ضرورت اجرای این حذف و نیز اطلاع‌رسانی دقیق و بهنگام، می‌توان این اقدام را با هزینه کمتری انجام داد.

- 547 شهر کشور دچار تنش آبی هستند

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره وضعیت کم‌آبی به روزنامه ایران گفته استک بر اساس شاخص پایش منابع آب که هر ساله توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران منتشر می‌شود، تمامی استان‌های کشور دچار وضعیت نامناسب بوده و ۱۱ استان دچار تنش آبی، ۱۳ استان دچار تنش آبی شدید و ۷ استان دچار کمبود آب هستند. قطعاً این امر بر تأمین آب شرب نیز تأثیر مستقیم داشته و پیش‌بینی می‌شود در تابستان امسال تعداد زیادی از شهرهای کشور (بالغ بر ۵۴۷ شهر) در اوج مصرف آب با تنش آبی روبه‌رو شوند.


* تعادل
سهامداران دیگر به وعده‌های دولت توجهی ندارند/ بوي عدم انسجام از دولت مي آيد/ از نگاه سخنگوی دولت، سخنان وزیر اقتصاد رسمی نیست؟/ نگرانی کرباسچی از بی‌تحرکی دولت/ زنگنه اعتقادی به خصوصی سازی ندارد

- بوي عدم انسجام از دولت مي آيد

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله‌اش نسبت به عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت انتقاد کرده است: مي‌توان به بلبشوي اطلاع‌رساني جديد در بدنه دولت ايراد جدي گرفت.

ديروز دومين نشست خبري سخنگوي دولت برگزار شد و با نگاهي گذرا به آن مي‌توان دريافت كه تقريبا تمام سوژه‌هاي اقتصادي يك هفته اخير از سوي محمدباقر نوبخت تكذيب شد. در مورد قيمت نان ايشان تمام شايعات در مورد آزادسازي قيمت نان را رد كردند و اين در حالي است كه همه مسوولان و فعالان سنديكايي در اين صنعت بر آزادسازي قيمت نان در آينده نزديك متفق‌القول هستند.

از طرف ديگر معاون اول رييس‌جمهور، بخشنامه‌اي مبني‌بر عدم افزايش قيمت‌ها ابلاغ كرد كه مشاوران اقتصادي دولت در جلسات مختلف آن را نقد كردند.

درخصوص حذف بخشي از يارانه‌بگيران هم كه روز دوشنبه از طرف مسوولان وزارت رفاه و بعضي از نمايندگان مجلس تاييد شده بود از طرف سخنگوي دولت انكار شد و اين اتفاق در حالي بود كه وزير اقتصاد در صحت و سقم اين تكذيبيه در جلسه شوراي گفت‌وگو ترديد داشت.

موضوع سوم هم كه در كانون توجه رسانه‌ها قرار دارد نرخ سود بانكي است. از يك طرف شوراي هماهنگي بانك‌ها كه از طرف مديرعامل يك بانك دولتي رهبري مي‌شود از كاهش نرخ سود خبر مي‌دهد و از طرف ديگر قائم‌مقام بانك مركزي مرجع اين تصميم‌گيري را زيرسوال مي‌برد.

مرور اين اتفاقات ترديدهاي بسياري درخصوص برنامه‌هاي اقتصادي دولت ايجاد كرده كه ممكن است اين فرضيه را در اذهان متبادر كند كه تيم اقتصادي دولت يا ناهماهنگ است يا برنامه مشخصي براي مديريت اقتصاد كشور ندارد.

اگر هم فرض دولت بر اين است تا مردم و رسانه‌ها را غافلگير كند بايد گفت اين فرضيه شكست خواهد خورد. جالب اينجاست كه مشاور ارشد اقتصادي دولت از همگرايي برنامه‌هاي اقتصادي و انتظارات مردم مي‌گويد و بارها تاكيد كرده كه بدون مديريت صحيح انتظارات نبايد توقع بهبود شرايط اقتصادي داشت و در عين حال دولت اطلاع‌رساني درست درخصوص تصميمات خود انجام نمي‌دهد! آيا بهتر نيست كه دولتمردان اگر به تصميمات خود اعتقاد دارند با استفاده از ظرفيت وسيع رسانه‌ها، ابعاد مختلف اين تصميم‌ها را روشن كرده و به شيوه منطقي انتظارات اقتصادي را كنترل كنند؟


* خراسان
سهامداران دیگر به وعده‌های دولت توجهی ندارند/ بوي عدم انسجام از دولت مي آيد/ از نگاه سخنگوی دولت، سخنان وزیر اقتصاد رسمی نیست؟/ نگرانی کرباسچی از بی‌تحرکی دولت/ زنگنه اعتقادی به خصوصی سازی ندارد

- از نگاه سخنگوی دولت، سخنان وزیر اقتصاد رسمی نیست؟

این روزنامه با انتقاد از مواضع متضاد دولتمردان درباره حذف یارانه پولدارها نوشته است: صحبت هاي روز گذشته سخنگوي دولت در مورد حذف يارانه ثروتمندان حاوي دو نکته بود که نمي توان به آساني از کنار آن ها گذشت: اول اينکه در اظهارنظري جالب حذف يارانه 5 گروه از يارانه بگيران را تکذيب کرد. اين در حالي است که وزير اقتصاد به صراحت گفته بود که يارانه عده اي از ثروتمندان حذف شده است.

در مقابل، آنچه از مشاهدات ميداني و اظهارات برخي شهروندان بر مي آيد اين است که يارانه عده اي حذف شده است اما اين سوال بي پاسخ مي ماند که چرا صحبت هاي دولتمردان آنقدر متناقض است؟ آيا وزير اقتصاد و سخنگوي دولت حامي نظرات خاصي هستند که مي خواهند با ايجاد موج افکار عمومي پيروز شوند؟

نکته تاسف بار دوم صحبت هاي نوبخت به رسانه ها باز مي گردد. وي در پاسخ به سوالي مبني بر حذف يارانه 5 گروه از يارانه‌بگيران، گفت: نبايد برخي رسانه‌ها به جاي منابع رسمي، بر اساس شنيده‌ها خبر منتشر کنند، ظاهرا من هر هفته بايد در مورد حذف يارانه‌ها پاسخ بدهم! هرچند سخنگوي دولت به روشني تعريفي از منابع رسمي ارائه نکرد اما گويا به تعبير وي، سخنان وزير اقتصاد يا مسئول دفتر مطالعات وزارت رفاه هم منابع غير رسمي هستند!

علاوه بر اين رسانه ها حق دارند که به نقل از منابع غيررسمي اما قابل اعتماد از جمله شهروندان و مخاطباني که در تماس با رسانه ها از حذف يارانه شان خبر داده اند، خبر تنظيم کنند.

به هر تقدير، حذف يارانه ثروتمندان کار اشتباهي نيست که سخنگوي دولت بخواهد از آن بيزاري بجويد. بلکه آحاد مردم فهيم ايران حذف يارانه افرادي که اين پول در زندگي شان نقشي ندارد، را مطالبه مي کنند.


* دنیای اقتصاد
سهامداران دیگر به وعده‌های دولت توجهی ندارند/ بوي عدم انسجام از دولت مي آيد/ از نگاه سخنگوی دولت، سخنان وزیر اقتصاد رسمی نیست؟/ نگرانی کرباسچی از بی‌تحرکی دولت/ زنگنه اعتقادی به خصوصی سازی ندارد

- یارانه 130 هزار نفر قطع شده است

دنیای اقتصاد درباره حذف یارانه پولدارها نوشته است: خبر حذف پنج گروه از يارانه‌بگيران از ليست دريافت يارانه نقدي اگرچه ساعاتي پس از انتشار آن از سوي محمدباقر نوبخت تكذيب شد، اما مجلسي‌ها بر اين باورند كه دولت حذف يارانه‌ها را آغاز كرده است.

غلامرضا تاجگردون، رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» گفت: دولت حذف گروه‌هاي پردآمد از فهرست يارانه‌بگيران را از اواخر سال گذشته كليد زد. او همچنين موضوع حذف پنج گروه پردرآمد يارانه‌بگير را تاييد كرد.

از سوي ديگر سخنگوي كميسيون اقتصادي به «دنياي اقتصاد» گفت كه تاكنون 2 گروه پردرآمد كه اولي با تعداد 80 هزار نفر و دومي با تعداد 50 هزار نفر بوده‌اند از ليست يارانه‌بگيران حذف شده‌اند. به گفته رحيم زارع از ميان يارانه‌بگيران، پنج تا هفت ميليون نفر، درآمدهاي بالا دارند كه دولت با شناسايي آنها به‌صورت تدريجي در حال حذف پردرآمدهاي ليست يارانه‌بگيران است. او اين خبر را به نقل از يكي از وزيران اعلام كرده است.

اگرچه بر اساس بررسي‌ها بسياري از نمايندگان بر اين باورند كه تعداد حذف شدگان رقم قابل توجهي نبوده و به‌صورت مشخص نمي‌توان آن را برآورد كرد؛ اما اسماعيل جليلي، عضو كميسيون برنامه و بودجه گفته است كه در هفته‌هاي آتي گزارشي از نحوه عملكرد دولت در بحث قانون هدفمندي يارانه‌ها براي شفاف شدن اطلاعات، در كميسيون ارائه مي‌شود.

او بر اين باور است كه تعداد حذف شدگان از دريافت يارانه به دليل تبعات اجتماعي ناشي از آن، زياد نيست. برخي ديگر از نمايندگان نيز تكذيب خبر حذف گروه‌هايي از يارانه‌بگيران از سوي سخنگوي دولت را به دليل آنچه واهمه دولت از تبعات اجتماعي اين موضوع مي‌خوانند، عنوان مي‌كنند.


* شرق
سهامداران دیگر به وعده‌های دولت توجهی ندارند/ بوي عدم انسجام از دولت مي آيد/ از نگاه سخنگوی دولت، سخنان وزیر اقتصاد رسمی نیست؟/ نگرانی کرباسچی از بی‌تحرکی دولت/ زنگنه اعتقادی به خصوصی سازی ندارد

- نگرانی کرباسچی از بی‌تحرکی دولت

غلامحسین کرباسچی در گفتگو با شرق با اعتماد از کم‌تحرکی برای وزرای دولت یازدهم گفته است: دلمان باید برای اداره کشور شور بزند. نمی‌شود معاون وزیر، وزیر یا مسئول فلان ‌بخش باشیم، اما استدلال ما این باشد که اگر بودجه دادند، کار می‌کنیم و اگر هم ندادند کار نمی‌کنیم! باید کاری کرد جلوی این تلفات جاده‌ای و خسارت‌های ناشی از آن گرفته شود. این مسئولیت دولت است و وزیر هم برای همین انتخاب می‌شود...

اصلا فرض کنید که مناقشه هسته‌ای هم حل شد، بعد از آن چه؟ این بی‌تحرکی‌ها آدم را برای دولت نگران می‌کند. چشم بر هم گذاشتیم نصف مهلت این دولت گذشت. وزرا و شخص رئیس‌جمهور باید فکر کنند خروجی این دوره از دولت آن هم با همه امیدی که مردم به آن بسته‌اند، فقط در این خلاصه نشود که تحریم‌ها برداشته شد. اگر هنگام تحریم‌ها، تحرک ما این‌گونه باشد لابد بعد از آن دیگر خیالمان راحت خواهد شد و می‌گوییم همه‌چیز هست، دیگر!...

آن چیزی که مردم می‌بینند و ما به‌عنوان ناظری که از بیرون نشسته‌ایم و می‌توانیم قضاوت کنیم، می‌بینیم که این حرکت دولت حرکت متعادلی نیست یعنی همه با هم به یک اندازه تلاش و کار نمی‌کنند.

- زنگنه اعتقادی به خصوصی سازی ندارد

مهدی عقدایی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی در گفتگو با شرق اظهار داشته است: بخش زیادی از شرکت‌هایی که واگذار نشده‌اند، شرکت‌های نفتی هستند؛ اما در بخش نفت وزیر محترم نفت، اعتقادی به خصوصی‌سازی شرکت‌های نفتی ندارد. در این بخش، حتی برخی از شرکت‌ها از فهرست واگذاری‌ها خارج شده‌اند و آنها را در گروه سه قرار دادند که غیرقابل‌واگذاری هستند.

به‌هرحال موضوع به سیاست‌های وزیر برمی‌گردد. با وجود اینکه در قانون تصریح شده تمامی شرکت‌های دولتی، به‌جز شرکت‌هایی که در همان قانون، واگذاری آنها منع شده است؛ باید واگذار شوند. این مسئله بیشتر به وزارت نفت برمی‌گردد؛ اما بقیه وزرا و اعضای کابینه، اعتقاد کافی به واگذاری دارند.


* وطن امروز
سهامداران دیگر به وعده‌های دولت توجهی ندارند/ بوي عدم انسجام از دولت مي آيد/ از نگاه سخنگوی دولت، سخنان وزیر اقتصاد رسمی نیست؟/ نگرانی کرباسچی از بی‌تحرکی دولت/ زنگنه اعتقادی به خصوصی سازی ندارد

- تناقض دولت درباره یارانه‌ها

وطن امروز هم به انتقاد از اظهارات متناقض مسئولان درباره حذف یارانه‌ پولدارها پرداخته و نوشته است: اظهارات مسؤولان هر روز موجب ابهام‌های بیشتری درباره یارانه نقدی می‌شود.

مشخص نیست دولت برای حذف پردرآمدها از لیست یارانه‌بگیران چه معیارهایی را در نظر گرفته است؛ اکنون با یک سرگیجه یارانه‌ای مواجهیم. اظهارات متناقض مسؤولان درباره حذف بخشی از مردم نشان می‌دهد مسؤولان قصد شفاف‌سازی در این باره ندارند...

پنهانکاری‌های یارانه‌ای دولت که نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی مردم نخواهد داشت، وارد فاز جدیدی شده است. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت که اصلا دوست ندارد موضوع حذف یارانه‌ها رسانه‌ای شود و از اینکه در این باره خبری منتشر کند بسیار معذب است دیروز اعلام کرد موضوع حذف یارانه‌بگیران صحت ندارد و آن را تکذیب می‌کند.

این در حالی است که وزیر اقتصاد حذف یارانه نقدی را هر چند بسیار محدود تایید کرد. سخنان نوبخت از آنجا عجیب به نظر می‌رسد که در صورت قطع یارانه نقدی، به راحتی این موضوع رسانه‌ای می‌شود و معلوم نیست تکذیب آن چه فایده‌ای برای دولتمردان دارد. برخی افرادی که یارانه نقدی آنها در فروردین ماه واریز نشده در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اعلام کردند این اتفاق بدون اطلاع قبلی بوده است و تکذیب نوبخت تعجب آنها را در پی داشته است.


* همشهری
سهامداران دیگر به وعده‌های دولت توجهی ندارند/ بوي عدم انسجام از دولت مي آيد/ از نگاه سخنگوی دولت، سخنان وزیر اقتصاد رسمی نیست؟/ نگرانی کرباسچی از بی‌تحرکی دولت/ زنگنه اعتقادی به خصوصی سازی ندارد

- یارانه 250 هزار نفر قطع شده است

این روزنامه درباره حذف یارانه‌ها آمار جدیدی داده و نوشته است:‌ بررسي‌هاي بيشتر همشهري نشان مي‌دهد كه اسفند‌ماه سال گذشته يارانه نقدي حدود 50هزار نفر از شهروندان كه عمدتا خارج نشين هستند، قطع شده است. فروردين هم يارانه نقدي دست‌كم 200هزار نفر قطع شده است و ارديبهشت‌ماه هم يارانه نقدي 700هزار تا يك ميليون نفر قطع خواهد شد.

نكته جالب اين است كه در برخي موارد يارانه نقدي تمام افراد خانواده حذف نشده است. بلكه يك يا 2نفر از افراد خانواده مشمول حذف شده و مابقي هم يارانه نقدي دريافت كرده‌اند. يارانه نقدي برخي خانوارها هم كامل قطع شده است. بيشترين تمركز دولت بر كساني است كه خودروي لوكس مدل بالا دارند يا به سفر خارجي مي‌روند.

البته در اين ميان كساني هم مراجعه كردند كه داراي خودروي لوكس نبوده و يا شغل پردرآمدي نداشته‌اند و ظاهرا به اشتباه تحت عنوان پردرآمدها يارانه‌شان قطع شده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
حتی اگر دولت در تمام زمینه ها معجزه هم کرده باشد به همگان ثابت شده که سر ملت و سهامدار خرد در بازار بورس شیره مالید و به همه ضرر 50 تا 70 درصدی زد انهم هم فقط در طی یکسال. پس فقط باید نوسانگیر شد تا از ضرر زدن دولت در امان بود.