بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
بازار سهام در شرایطی سال گذشته زیان 20 درصدی را برای سرمایه گذاران به همراه داشت که تامین سرمایه بانک ملت به عنوان یکی از نهادهای وابسته به بازار سهام توانست از طریق توسعه فعالیت ها 110 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند
کد خبر : ۱۴۸۳۹۸

مدیر عامل یکی از تامین سرمایه های بزرگ و فعال کشور به تشریح آخرین وضعیت این نهادهای مالی در صنعت مالی ایران پرداخت.

دکتر علی قاسمی مديرعامل شركت تامين سرمايه بانك ملت با اشاره به مدل عمومي كسب و كار شركت هاي تامين سرمايه در جهان، خطوط اصلي كسب و كار اين شركت ها را محصولات و مديريت ريسك آن ها ذكر كرد كه تعريف ابزارها در کنار محصولات جديد، مديريت ثروت، مديريت ريسك و تحقيق و توسعه از فعاليت هاي اصلي كسب و كار اين شركت ها محسوب مي شود.

وي از اوراق، فیوچر ها، اختيارهای معامله، سوآپ ها، تامين مالي های ساختار يافته، تامين مالي پروژه اي و تعهد پذيره نويسي به عنوان محصولات‌ این نهادهای مالی در اقتصادهاي بين المللي و منطقه اي نام برد كه عمده مشتريان ‌آن ها را دولت، شركت هاي بورسي و غيربورسي و افراد با در آمد بالا تشكيل مي دهد.

این کارشناس خبره تامین مالی در ادامه به تعريف انواع شركت هاي تامين سرمايه در جهان پرداخت و گفت: ‌شركت هاي تامين سرمايه "” Boutique Investment Bank " شركت هاي تخصصي هستند كه تنها در يك بخش از بازار، متخصص و متمركز مي شوند؛ در اين راستا نيز فعاليت هاي مشاوره ادغام وتملك، مديريت دارايي ها،‌تجديد ساختار و ساير خدمات مشاورتي را ارائه مي كنند.

وي در مورد شركت هاي تامين سرمايه "Full Service Investment Bank " عنوان كرد:‌ با توجه به تخصص اين شركت ها در تمام فعاليت هاي بازار سرمايه و در همه صنایع،‌ در آمد آن ها از تنوع بسيار بالايي برخوردار است.

وي با اشاره به اين كه شركت هاي تامين سرمايه "Financial Holding " هردو فعاليت بانك هاي تجاري و شركت هاي تامين سرمايه را توامان انجام مي دهند، شركت هاي تامين سرمايه فعال در كشو را از نوع اول و دوم ذكر كرد كه براين اساس در كشور به انجام فعالیت مشغولند.

سال سخت اما پرتحرک یک تامین سرمایه

مديرعامل شركت تامين سرمايه بانك ملت با اشاره به درآمد عملياتي يك هزار و 583 ميليارد و 677 ميليون ريالي اين شركت در سال مالي 93، بيشترين در آمد اين شركت از كل در آمدهاي منتهي به اسفند 93 را تعهد پذیره نویسی و بازار گرداني به ميزان36 درصد اعلام كرد.

به گفته علی قاسمی؛ در سال مالي گذشته هرچند سال سختی برای تامین سرمایه ها بود اما كل خدمات اوراق بهادار ارائه شده از سوي شركت تامين سرمايه بانك ملت 80 هزار و 64 ميليارد ريال بوده است كه از اين ميزان 57 درصد آن مربوط به ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت، 24 درصد آن تعهد پذيره نويسي با درآمد، 14 درصد آن ارزش اوراق بهادار تحت مشاوره عرضه و 5 درصد مابقي آن نیز مربوط به ارزش تعهد پذيره نويسي سهام و حق تقدم بوده است.

وي در خصوص فعاليت اين شركت در تامين مالي از طريق انتشار اوراق مشاركت ريالي، به عرضه 5 هزار ميليارد ريالي اوراق مشاركت نفت مناطق مركزي و عرضه دو هزار ميليارد ريال اوراق ميدكو اشاره كرد و گفت: همچنین اين شركت انتشار اوراق بدهي شركت هاي مخابرات ايران(سندیکایی)، فولاد خوزستان(سندیکایی)، صنايع پتروشيمي كرمانشاه و شركت كيسون را جمعا به مبلغ 8 هزار و 375 ميليارد ريال براي سال 94 در دست اقدام دارد.

یک نهاد مالی جدید در راه است/شناسایی 110 میلیارد تومان سودخالص در تامین سرمایه فعال بازار

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت، به اخذ موافقت اصولي انتشار دو هزار و 194 ميليارد ريال اوراق اجاره شركت هاي حفاري شمال و چهار هزار و 500 ميليارد ريال اوراق اجاره مخابرات اشاره كرد.

وي در ادامه، حجم معاملات اوراق بهادار با درآمد ثابت در اين شركت تامين سرمايه را 16 هزار و 690 ميليارد ريال ذكر كرد و ادامه داد: صندوق آتیه ملت با داشتن بيش از 24 هزار نفر دارنده گواهي هاي سرمايه‌گذاري به عنوان بزرگترين صندوق بازار سرمايه ياد كرد و همچنين از صندوق اندوخته ملت كه تاكنون 4000 ميليارد ريال جذب منابع كرده است از اقدامات اخير در حوزهمدیریت دارایی وسرمايه‌گذاري نام برد.


قاسمی از این شرکت تامین سرمایه به عنوان مشاور عرضه براي تاسيس گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا با سرمايه 550 ميليارد ريال در فروردين ماه سال گذشته یاد كرد و ادامه داد:‌ تاسيس شركت بيمه تجارت نو با سرمايه يك هزار و 250 ميليارد ريال نيز در مرحله تكميل فرايند قرار داد.

به گفته وي؛ اين شركت در سال مالي گذشته بازار گرداني 7 هزار و 914 ميليارد ريال اوراق بهادار را برعهده داشت كه شامل اوراق اجاره هواپيمايي ماهان، اوراق مشاركت ميدكو و اوراق مشاركت نفت مناطق مركزي بود.همچنين بازاريابي و فروش مجدد اوراق مشاركت ريالي طرح هاي انتقاعي دولت و اوراق مشاركت ارزي شركت نفت و گاز پارس سال گذشته از سوي اين شركت تامين سرمايه انجام شد.

وي در عین حال به ارزش گذاري شركت هاي پتروشيمي بوعلي سينا، ‌نوري(برزويه)، فولاد اكسين خوزستان،‌كارگزاري آرمون بورس، صبا فولاد خليج فارس،‌لوله سازي اهواز، طرح فولاد مكران چابهار، واسپاري ملت، پاكشو،‌به پرداخت ملت، صرافي ملت، پتروشيمي پرديس، پلي پروپيلن جم، صنايع سيمان زابل، پتروشيمي مارون، نفت سپاهان و ديزل سنگين ايران از سوی این شرکت تامین سرمایه اشاره كرد.

قاسمی همچنین به امكان سنجي حجم 51 هزار و 894 ميليارد ريال طرح سرمايه‌گذاري از سوي اين شركت فعال در صنعت تامين سرمايه اشاره كرد كه عمده ترین آن ها شامل طرح هاي كك سازي و كنسانتره آهن شركت فولاد زرند ايرانيان، تصفيه گازوئيل شركت پالايش نفت اصفهان،‌ احداث كارخانه توليد كنسانتره سنگ آهن شركت معادن سنگ آهن احياء سپاهان است.

به گفته وي؛ در حال حاضر تامین سرمایه بانک ملت مديريت نظارت بر پروژه احداث مخارن ذخيره سازي نفت بندر گناوه و طرح توسعه مس سرچشمه و سونگون را بر عهده دارد؛ ضمن این که مديرت نظارت بر پروژه پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس نيز در حال عقد قرار داد است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در اشاره به فعالیت های كارگزاري ومعامله گري از سوي اين نهاد مالي، ابراز داشت:‌ در راستاي اجراي بند 7 و 8 موضوع فعاليت این شرکت تامین سرمایه، سهام شركت كارگزاري بانك ملت در اواخر سال 91 به این شرکت تامین سرمایه واگذار شد که بر اساس تغيير مدل كسب و كار كارگزاري از حوزه خرد به حوزه های کلان درسال 92 و 93، معاملات كارگزاري از افزایش 600 درصدي برخوردار شد؛ مساله ای که نمايانگر موفقيت اين تغيير مدل كسب و كار بوده است.

یک نهاد مالی جدید در راه است...

وي در ادامه تشريح عملكرد اين شركت در سال مالي گذشته، اظهارداشت:‌ تامين سرمايه بانك ملت در راستاي توسعه نظام تامين مالي كشوراز يك سو و ارائه ابزارها و نهادهاي موثر در تحقق اهداف كلان كشور، تاسيس و راه‌اندازي يك نهاد مالي را تحت عنوان گروه توسعه كارآفريني ملت در دستور كار خود قرار داد.بر این اساس اولين بانك ونچر در ايران با هدف حمايت و تقويت مالي نخبگان، مخترعان، كارآفرينان و صابحان ايده و فكر از سوی این مجموعه با همكاري دانشگاه صنعتي شريف راه اندازی شد.

سهم 6 درصدی تامین سرمایه ملت در سود خالص «وبملت»

به گفته وی، مشارکت این شرکت تامین سرمایه در سود آوری بانک ملت منجر شد تا 6.1 درصد از سود خالص 18 هزار و 11 میلیارد و 313 میلیون ریالی بانک ملت سال93، از سوی تامین سرمایه بانک ملت محقق شود.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت اظهارداشت: این شرکت به منظور تامین مالی و سرمایه گذاری در پروژه های پتروشیمی، به مذاکره باتعدادی بانک های سرمایه گذاری جهت تامین مالی طرح ها و انتشار اوراق بدهی در بازارهای بین المللی پرداخته است.

گفتنی است،‌مجمع عمومی عادي ساليانه شرکت تامين سرمايه بانك ملت با تقسيم سود يك هزار و 100 ميليارد ريالي برای سال 93 که بیشترین شناسایی سود در میان سایر تامین سرمایه ها به شمار می رود،هفته گذشته در تهران برگزار شد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
خیلی نهادهای مالی قبلی موفق بودن آخه
ناشناس
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
تامین سرمایه ها موفق بودن
فلوله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
بازار سرمایه بایستی با نظارت بیشتری به فکر حقوق سرمایه گذاران باشد تا سود در داخل شرکنها واقعی ومنظم رقم بخورد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
تاسیس بانک ونچر دردی از درد مخترعان و نوآوران دوا نمی کند مطمئنا دومرتبه دونبال سودآوری بالا خواهند بود و دردی از درد نوآوران ساده باز نمی کنند فقط به دنبال تاسیس نهاد جدید خواهند بود اما به فکر حل مشکلات اساسی نیستند اگر بانک ملت بیاید به مخترعان وام دهد و حتی خدمات ارزشگذاری با تخفیف ارائه دهد و کمک به تجاری سازی در سطح خرد نماید بیشتر موفق خواهد بود تا سنگ بزرگ بردارد و فقط قیافه بگیرد
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
سود بخوره تو سرشون، همين نهاد بوده به بازار 7000 ميليارد ضرر زده