بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
کد خبر : ۱۵۶۵۶۷
قواي سه‌گانه براي مديران صدا و سيما ليست «احضار» تشكيل داده‌اند. دولتي‌ها شكايت كرده‌اند، مجلسي‌ها تهديد به تحقيق و تفحص را پيش كشيده‌اند و قوه قضيه هم هنوز گلايه دارد. حالا در فاصله كمتر از يك هفته بعد از حضور سرافراز در جلسه فراكسيون اكثريت مجلس، معاون او به جلسه شوراي نظارت مي‌رود.

 همان معاوني كه برخي نمايندگان گفته‌اند بايد تغيير كند؛ پيمان جبلي، معاون خبر سازمان صدا و سيما. برجام بهانه شروع دور جديد انتقادها به رسانه ملي بود. انتقادها اما خيلي بيش از اينهاست. شوراي نظارت از آنچه كه «توهين» به قواي سه‌گانه خوانده شده، گزارش تهيه كرده است. گزارشي كه رمضان شجاعي كياسري، نايب‌رييس اين شورا به «اعتماد» مي‌گويد «آقاي جبلي قرار است در جلسه بعدي پاسخگوي موارد مطرح شده در آن باشد. » 

در ميان تمام شبكه‌ها البته تمركز ويژه اعضاي اين شورا بر شبكه خبر است. شبكه‌اي كه شجاعي كياسري معتقد است «بيشتر از ديگر شبكه‌ها و بخش‌هاي صدا و سيما در عملكردش نقاط ضعف و توهين ديده مي‌شود.» يك سال اخير براي صدا و سيما سالي كم نظير بوده است؛ سالي كه رسانه ملي توانست صداي اعتراض هر سه قوه را در بياورد، هم مجلس، هم دولت و هم دستگاه قضايي. براي دولتي‌ها البته گويا كار از انتقاد گذشته است. شجاعي كياسري خبر مي‌دهد كه در همين يك ماه اخير، دولت دو شكايت از صدا و سيما به شوراي نظارت ارجاع داده؛ يكي شكايت سازمان محيط زيست و ديگري شكايت نهاد رياست‌جمهوري. دليل شكايت اول گزارش‌هاي مربوط به تحصن كاركنان سازمان بوده و علت شكايت دوم اخبار «جهت‌دار» سفر رييس‌جمهوري به مازندران. شجاعي كياسري مي‌گويد كه «نمايندگان هر سه قوه انتقاداتي جدي به صدا و سيما دارند كه به صورت مكرر هم مطرح مي‌شوند. 

ولي متاسفانه تاكنون با وجود اينكه اين مسائل را به رييس و مديران ارشد سازمان منتقل كرده‌ايم، اتفاق خاصي رخ نداده و رسانه ملي كم‌و‌‌بيش بر همان مسير قبلي مي‌رود.» مسيري كه حالا در بهارستان هم عده‌اي مي‌خواهند بر آن نقطه پاياني بگذارند. طرح تحقيق و تفحص از صدا و سيما هر‌چند در حد يك تهديد مطرح شده است اما گارد روزهاي اخير نمايندگان و تاكيدشان بر روشن شدن برخي موارد در صدا و سيما مي‌تواند زنگ خطري براي سرافراز و همكارانش باشد. همان‌طور كه احتمال تعيين هيات بازرسي از سوي شوراي نظارت هم‌چنين است. شورايي با شش عضو به نمايندگي از سه قوه. شش عضوي كه تا اينجا فقط يك نفرشان در قامت مدافع مديريت سرافراز ظاهر شده است، مفيد كيايي‌نژاد، نماينده ساوجبلاغ در مجلس. او هرچند به «اعتماد» مي‌گويد انتقادي به عملكرد «رسانه ملي» ندارد اما تاييد مي‌كند كه بقيه اعضا و «خصوصا دولتي‌ها» در بسياري از موارد منتقد و حتي معترض عملكرد اين سازمان هستند. جلسه هفته آينده شوراي نظارت به گفته نايب‌رييس اين شورا موضوعاتي بيشتر از دو شكايت دولت از صدا و سيما را در دستور كار خود دارد؛ موضوعاتي كلان‌تر چون «سياستگذاري رسانه ملي» و «موارد اقتصادي و دخل و خرج سازمان». جز اين اما نگراني‌هاي ديگري هم هست. نگراني‌هايي براي انتخابات مجلس دهم. آيا صدا و سيما همان‌گونه كه در برجام عمل كرد، براي اين انتخابات هم به صورت «يك سويه» عمل مي‌كند؟ اين سوالي است كه شجاعي كياسري به عنوان يكي از ابهامات مطرح در بين اعضاي شوراي نظارت از آن ياد مي‌كند. حالا ديگر حتي اصولگراياني چون او هم انتظار «بي‌طرفي» از صدا و سيما را دارند و مي‌گويند بايد «همه جريان‌ها و ديدگاه‌ها» در چشم اين مجموعه جايگاه يكساني داشته باشند. با اين وجود اما يك مانع بزرگ سر راه منتقدان صدا و سيماست؛ مديران ارشدي با وابستگي نزديك به جريان‌هاي سياسي. شجاعي كياسري هم اين موضوع را قبول دارد و به «اعتماد» مي‌گويد: «متاسفانه آقاي سرافراز با يك عينك سياسي اكثر مديران خود را منسوب كرده و خروجي چنين مديريتي هم قطعا برنامه‌هايي يك سويه خواهد بود. » او البته مورد ديگري را هم به عنوان يك مشكل در راه اصلاح اين موارد مطرح مي‌كند؛ «صدا و سيما هيچ الزامي براي پذيرش اين انتقادات از سوي مجلس و شوراي نظارت ندارد و قانون نيز پيش‌بيني خاصي در اين خصوص نداشته است.» 

با اين وضعيت نايب‌رييس شوراي نظارت هم چندان اميدي براي به سرانجام رسيدن انتقادات قواي سه‌گانه از رسانه ملي ندارد. از همين روست كه مي‌گويد «شايد آخرين راه همان تحقيق و تفحص از صدا و سيما باشد كه در اين مقطع نمايندگان براي آن تمايل زيادي دارند. » تمايلي كه البته باز‌هم معلوم نيست در آستانه انتخابات مجلس دهم بر دغدغه‌هاي انتخاباتي نمايندگان فايق بيايد و آنها را درگير يك ماجراي سياسي پرتنش كند. 

اعتماد
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
تحقیق و تفحص بایستی در تمام این سازمان از نظر عملکرد انجام و در صورت مغایرت ،فکری برای این همه هزینه از جیب بیت المال و تاثیر بسیار کم آن در بین مردم کرد.
اسانا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
صدا وسیمایی که نه دولت نه مجلس نه قوه قضائیه و از همه مهم تر نه مردم راضی هستند ، پس از کجا دستور میگیره زیر نظر کدام ارگان کار می کنه که به کسی پاسخ گو نیست نکنه از موساد یا سازمان سیا ویا ....... دستور می گیره که کمر همت به نابودی ایرانیان بسته ، متاسفانه تمام خبرصداوسیما از صبح تا شب خشونت و کشتار و جنگ هست ، نکند اشتباهی برنامه ای پخش کنید که مردم لبخند برروی لبشان بیاید ........ واقعا متآسفم ...................
ماهوری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱
من که خیلی وقته تلو یشن را بدرود گفتم البته اقایون فرهنگستان زبان باید ببخشن