بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
بازار سرمایه که مدتی است راه بی تفاوتی را در پیش گرفته امروز نیز همچون روزهای گذشته به مسیر خود ادامه داد البته انتظاری هم از واکنش بورس به اتفاقات فرانسه در بین اهالی تالار مطرح نبود چرا که این موضوع جز به تعویق افتادن سفر رییس جمهور کشورمان به فرانسه تبعات دیگری را برای کشورمان در پی نداشت هر چند که از دیدگاه معنوی این اتفاق موجب ناراحتی و اندوه مردم ایران اعم از سهامدار و غیر سهامدار شد.
کد خبر : ۱۵۷۰۳۵
نویسنده :
بابک آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 94.08.23 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 49 واحد کاهش به رقم 43870 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 376 واحد افزایش عدد 139482 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 5 واحد افزایش به رقم 24674 واحد رسيد.

همچنین در این روز "تاپیکو" با 32 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "اخابر" با 21 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد کاهش به رقم 703 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 771 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1054 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه در روز پر خبر و پر از هیاهوی حملات تروریستی فرانسه همچون روزهای گذشته راه نزول با چهره خندان را در پیش گرفت به عبارت ساده تر افت قیمت اغلب سهام شرکت ها و جو منفی بورس با رشد اندک 14 واحدی شاخص همراه شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه که مدتی است راه بی تفاوتی را در پیش گرفته امروز نیز همچون روزهای گذشته به مسیر خود ادامه داد البته انتظاری هم از واکنش بورس به اتفاقات فرانسه در بین اهالی تالار مطرح نبود چرا که این موضوع جز به تعویق افتادن سفر رییس جمهور کشورمان به فرانسه تبعات دیگری را برای کشورمان در پی نداشت هر چند که از دیدگاه معنوی این اتفاق موجب ناراحتی و اندوه مردم ایران اعم از سهامدار و غیر سهامدار شد.

حال به بازار سرمایه ایران باز می گردیم جایی که سهام با پی بر ای زیر 4 در حال خاک خوردن هستند و بازار زیان ده ها و پی بر ای بالاها داغ داغ است.

اهالی تالار در شرایط فعلی چندان اهمیتی به سودآوری یا پی بر ای نمی دهند بیشتر کوچک بودن سهم و قیمت اندک آن برای آنها مهم است چرا که حرکت دادن اینگونه سهام راحت تر است. مثال بارز این گفته سهام شرکت های قندی در بازار این روزها است، قشرین با زیان 157 تومانی به ازای هر سهم تنها به علت یک خبری که مدیریت آن با سر دو راهی گذاشتن سهامدار برای خرید یا فروش و عدم تعیین تکلیف آن سبب ایجاد صف های خرید و رشد شارپی قیمت شده.

یا قند اصفهان با پی بر ای 27 امروز جایی است که هنوز نمی دانیم واقعاً حقش بوده یا نه. به هر حال انتظار می رود شرکت مادر تخصصی گسترش صنایع غذایی سینا که سهامدار عمده شرکت های قند اصفهان، قند قزوین، "قچار" و "قشیر" است نسبت به این موضوع اطلاه رسانی و شفاف سازی به عمل آورد چرا که اگر این شرکت ها در نهایت امر با تغییر بدون اهمیت سودآوری مواجه شوند و بازار سرمایه شاهد برگشت قیمتی رشدهای نجومی قیمت آنها باشد باید سهامداران عمده جوابگوی زیان سهامداران خرد و کسب سود تصنعی برخی از ما بهتران باشند. هر چند که تا به اینجای کار گزارشات میان دوره ای حکایت از باطن سیاه این صنعت سفید دارد.

از سویی دیگر کم نیستند تعداد سهام شرکت هایی که امروز هم پی بر ای پایین در محدوده 3 و یا 4 دارند و هم سود تقسیمی مناسبی در مجامع پرداخت می کنند اما امروز سهامشان با بی اقبالی و روند نزولی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

لذا اتفاق بورسی که این روزها شاهد آن هستیم جانشین شدن سفته بازی به جای تحلیل و واقع بینی است که در غفلت مسئولین بازار سرمایه در حال شکل گیری می باشد.

برخی از اهالی تالار نظریه ای در این خصوص دارند، به گفته آنها شاید سفته بازی و یا دستکاری قیمتی در باطن عمل ناخوشایند و نادرستی باشد اما حداقل می توان گفت در شرایط نا امیدی و روزگار سخت و طاقت فرسای بورس وجود چند سهام مثبت و دارای صف خرید حالا با هر دلیلی می تواند کورسوی امید و خوش بینی را در بین سهامداران خرد زنده نگه دارد تا شاید یک روزی عروسی به کوچه آنها هم برسد.

اینجاست که باید گفت بدا به حال اقتصاد کشوری که سرمایه گذاران و سهامداران آن به علت نا امیدی از تدابیر مسئولین و مدیران بورسی روی به سمت سفته بازان بیاورند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
حملات تروریستی پاریس را محکوم میکنید؟
21 درصد رای دادند نه!!!!!!!خیلی جالبه،یعنی با این کشتار موافقند؟؟؟؟؟
ناصر
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲
چونکه این همه حمله به کشورهای مظلوم عراق و افغانستان و یمن و غزه میشه برای بورس نیوز و خوانندگانش مهم نیسن ولی حالا این یکی حمله در پاریس مهم شده؟؟؟؟؟!!!!!
ناشناس
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
مرد حسابی ما ایرانی هستیم مگر اینکه شما عرب هستید که با این جور اعمال موافقید
ناشناس
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
این کشورهایی که شما میگویید در اصل جنگ طلب هستند ولی ملت اروپایی ارام و صلح طلب
فرقشان این است ضمن اینکه برای این کشورهای عربی هم ارامش را ارزومندیم
ایینستین
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
همه اش بد و بطور کل جنگ و اینگونه اعمال در سراسر دنیا باید بطور جدی خاتمه یابد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
ركود روزبروز فراگيرتر ميشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
این دولت روی دولت احمدی نژادو سفید کرد.واقعا گلی یه جمالت آقای روحانی با این تیم اقتصادی .آقای فطانت با شاخص سازی آشکارش پا جای پای قبلیا گذاشته ولی بسیار ناشی.خب اگه قرار بود اینطوری باشه چرا صالحیو عوض کردین؟ اصلا چرا دولت عوض شد؟ اینام که نه تدبیر دارن نه امید دادن.وا... که سهامدارا در دولت قبلی امیدشون بیشتر بود
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
ااقای به اصلاح تحلیلگر با توجه به وقوع پدیده ال نیو و داد و ستد شکر در بازارهای جهانی ایا می دانی چنانچه شکر به محدوده قیمتی سال 90 در بازارهای جهانی برسد و نرخ دلار کننونی در ایران قیمت شکر در خود امریکا و برزیل و ارژانتین به بهایی بالای 2500 تومان خواهد رسید و چنانچه هزینه حمل و عوارض رو در نظر گرفت بهای شکر چقدر خواد شد؟بورس اینده رو می بینه برادر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
از دادستا محترم کشور می خواهیم مدیران حرام خور و دزد شرکت پدیده شاندیز را به علت عدم پرذاخت حواله های ساختگی شرکت که دست مردم داده وهیچ پاسخگویی ندارندجهت تمکین هر چه سریعتر به پای میز عدالت بکشاند اینها دهها میلیارد دلارخسارت روحی وجسمی به سرمایه گزاران وارد کردند البته مقصر اصلی این ماجرا صدا وسیما ومسوولین هستند.
سیاووش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
باتایید نوشته شما عرض میکنم بورس ما مدتهاست که شده آیینه تمام نمای اقتصادما اقتصاد پراز دزدی پراز فسادهای نجومی تکراری اقتصاد لبریزاز رانت و زدوبند پراز ابهام و عدم شفافیت و... آنوقت شما از اون چهار شرکت تقاضای شفاف سازی دارید ؟!! بازار سرمایه ما مدتهاست شده مثل مردابی راکد و بی تحرک مثل اقتصادما ....فقط چندگروه بقول شما سفته باز و به زعم من اهل بازی ازین نوع (قمار ؟ ) با ده پانزده میلیارد روی سهم هاو گروه های کوچک مشغول مشغول بازی کلان و حلال ! باهم هستند کاری هم به بقیه بازار و سودوزیان و نسبت هاو صورت مالی و گزارشات و ازین چیزاهم ندارن بورس بازایی که درین شرایط توی بازار موندن یا به نسبت جربزه و تحمل ریسکشون میان توی این بازی لاس و گاسی و یا باید هرروز نظاره گر این مرداب راکد رو به ت.... باشند . اینه واقعیت بورس ما دراین ماه ها عزیز جان !!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
ضمن محکوم کردن حملات پاریس و تسلیت از طرف جامعه سهامداران ایرانی به خانواده هایشان بنده بارها گثته ام بورس را دولت و مجلس کشتند و بابالا بردن نرخ خوراک و بهره مالکانه و تا تغییرات در این زمینه و زمینه مدیریتی ایجاد نگردد اوضاع بر همین منوال خواهد بود با تشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
خیلی جالبه قبلا هر نمادی بدون وجود پتانسیل مثبت می خورد، نماد بسته میشد تا شفاف سازی بده الان هیچ کس نیست بگه اصلا دلیل این مثبت خوردن چیه
وقتی قانونی نباشه که جلوی سفته بازی رو بگیره این اتفاقاتی که در نماد قندی ها افتاد تکرار میشه
سهم های کوچیک که به درد سفته بازی بخورن کم نیست تو بازار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
بورس نیوز تو بگو چی بخریم از نظر تو همه چی بد هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
تو این میان مسئولین بورس چه کاره اند