بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
کد خبر : ۱۵۸۶۸۲

نمادهای حکشتی(51.62+)، فملی(16.96+) بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فولاد(18.96-)، شپنا(17.93-)، پارسان(14.89-)، شبندر(11.74-)، رمپنا(11.49-)،  بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص بورس داشتند و در فرابورس شاخص با افزایش 0.90 واحد به عدد  677 رسيد.

*ارزش معاملات بورس امروز  به 110 میلیارد تومان رسید که بیشترین مقدار آن با 11 میلیارد تومان مربوط به نماد "وخاور2" بود.

*امروز حجم معاملات در بورس به 533.739 میلیون سهم رسید که "وخاور2" با معامله 40 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را داشت.

بیشترین تقاضای خرید: آکنتور، فلوله، شسینا،

بیشترین عرضه : دسبحا، شتهران، سصفها

* گروه هاي بانک­ها، فلزات اساسی، ابزار پزشکی، به ترتیب برترین­های گروه صنعت شدند.

* بیشترین افزایش قیمت: قشرین(4.99+)، کساپا(4.98+)، قمرو(4.93+)

* بیشترین کاهش قیمت: خلنت(4.71-)، زمگسا(4.11-)، خاور(4.04-)

نگاهی کلی بر روند بازار:    

       معاملات بازار سرمایه در سومین فصل از سال جاری با برخی از اتفاقات مهم سیاسی و اقتصادی همراه شد و اگرچه در این مدت دولتمردان در تکاپو برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بودند، اما عملاً برنامه های آنها در این راستا تأثیر مثبت حائز اهمیتی بر اقتصاد کشور و صنایع مختلف اعمال نکرد.

       تدوین بسته اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود، کاهش نرخ سود سپرده های قانونی و بین بانکی و نیز بسته شدن گزارش pmd در آژانس بین المللی اتمی از جمله اتفاقات مهم و اثر گذاری است که در مقاطع مختلف در حوزه اقتصادی و سیاسی طی سه ماهه فصل پاییز رخداد و در حالی که انتظار می رفت تا آثار مثبت روانی حاصل از این اتفاقات بر بازار سرمایه حتی در بازه کوتاه مدت نمود پیدا کند، اما با استقبال سرد سرمایه گذاران و سهامداران مواجه شد و تنها گروه خودرو بموجب تدوین اعطای وام 25 میلیونی خودرو در بسته اقتصادی چند روزی با رشد قیمتی و افزایش تقاضا برای خرید سهام همراه گردید.

معاون ناشران بورس در خصوص تعدیل پیش بینی سود شرکت‌های بورسی در نیمه اول سال 94 اظهار داشت: وضعیت 6 ماهه شرکتها نسبت به سال گذشته شرایط خیلی خوبی نبود این در حالی است که انتظار می رفت که شرایط بهتر از این باشد . وی افزود: زمانی که عملکرد 6 ماهه خوب نباشد تاثیر منفی بر روی فضای بازار خواهد گذاشت اما با توجه به اینکه بخشی از شرکتها عملکرد 6 ماهه دوم‌شان بهتر از 6 ماهه اول است هنوز هم جای امیدواری برای بهتر شدن اوضاع وجود دارد. حسینی مقدم گفت: به ویژه در مورد شرکت‌های سرمایه گذاری که بخش قابل توجهی از سودشان در 6 ماهه دوم و در ماه‌های پایانی سال حاصل می شود. وی افزود: هر چند بخشی از شرکتها وضعیت فصلی دارند و عملکردشان در 3 ماهه اول نسبت به 3 ماهه دوم متفاوت‌تر است. در واقع باید تا پایان سال صبر کرد، هر چند گزارش 9 ماهه نیز تاثیر گذار خواهد بود.

      همانطور که انتظار داشتیم با نزدیک شدن به لغو تحریم بازار روندی متعادل را نسبت به روزهای گذشته داشت، و در نهایت امروز نیز شاخص سبز پوش باقی ماند، البته ناگفته نماند که کمک معاملات بلوکی در رشد مثبت شاخص بی تأثیر نبود و اگر از حمایت آنها صرفنظر کنیم می­توان گفت رشد قابل توجهی بر بازار حاکم نمی بود، و کمبود نقدینگی و کاهش قیمت نفت در بازار از دلایل اصلی رشد نکردن شاخص می باشد.

خبرهاي تاثیر گذار:

  • پایگاه آمریکایی پولیتیکو در خبری درباره برجام نوشت که دلیل آنکه دولت «رئیس‌جمهور روحانی» به سرعت در حال «برچیدن زیرساخت هسته‌ای» است، انتخابات آتی در ایران است_فارس
  • وزیر نفت در جلسه‌ای که با نمایندگان بخش خصوصی داشت، خوراک پتروشیمی را بدون محاسبه ارزش ذاتی گاز، و تنها با محاسبه قیمت استخراج و انتقال و... بین ١٢ تا ١٥ سنت اعلام کرد_ بورس پرس
  • اقتصاد کشور در زمان حاضر در شرایط پساتحریم و ایجاد رابطه های جدید در فضایی متفاوت نسبت به سال های گذشته قرار دارد و از این رو ضرورت توجه به صنایع دریایی باید یکی از اولویت های رونق اقتصادی در کشور باشد_ ایرنا
  • یک کارشناس مسائل اقتصادی راهکار علمی و منطقی عبور از چالش های ساختاری این عرصه را، «اصلاحات بیشتر در سیاست های کلان مالی» با هدف «افزایش ارتباط بین المللی» عنوان کرد_ ایرنا

نبض گروه های بورسی 

گروه بانک:

  • بازهم به روال هفته های گذشته شاهد معامله بلوک مثبت در سهم وبملت در دقایق آغازین بازار بودیم. حجم و ارزش معاملات امروز در گروه بانک نسبت به روزهای گذشته کمی بهبود یافته بود و معاملات اکثر نمادهای گروه نیز در بازه مثبت انجام گرفت. با معامله 37.8 میلیون سهم وبملت بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.  علاوه بر وبملت در نمادهای وتجارت، وخاور، وپاسار نیز معاملات بلوکی انجام گرفت.
  • روز سه شنبه هفته گذشته گفتیم که 123 تومان اولین مقاومت بر سر راه "وپست" می باشد و روند صعودی را برای سهم پیش بینی کردیم، که طی دو روز معاملاتی اخیر شاهد این صعود بویم و 131 تومان مقاومت بعدی بر سر راه سهم می باشد.
  • برای "حکمت" همانطور که هفته گذشته پیش بینی کردیم سهم مقاومت 119 تومان را شپر قدرت شکست و می تواند تا 129 تومان رشد کند.
  •  "وسینا" نیز با حمایت مهمی برخورد کرده و احتمال آغاز روند صعودی (با حد ضرر 138 تومان) برایش وجود دارد.

گروه خودرو و ساخت قطعات:

  • اکثریت نمادهای گروه در بازه منفی معامله شدند. معاملات گروه بسیار کم حجم بود ب طوری که با معامله 7 میلیون سهم خپارس و خکمک بیشترین حجم معاملات گروه را داشتند. با معامله 23 میلیون سهم خاور بیشترین حجم معاملات گروه را داشت.
  • در گزارش روز چهارشنبه از احتمال آغاز روندی صعودی در نماد "خودرو" از نظر تکنیکالی خبر دادیم اما گفتیم با توجه به کمبود نقدینگی و وضعیت کلی گروه، سیگنالی قطعی نمی باشد/ امروز خودرو بر خلاف کل سهم های خودرویی مثبت اما کم حجم و حوالی صفر تابلو معامله شد. این سهم همچنان پرریسک است اما می توانید فعلا در واچ لیست خود داشته باشید.
  • با اجرایی شدن یک قانون جدید، خودروسازان و واردکنندگان خودرو تنها در صورتی مجاز به فروش محصولات به روش فروش فوری خواهند بود که تعهدات عقب افتاده‌ای در آن خودروها نداشته باشند.

گروه محصولات شیمیایی:

  • معاملات متعادل رو به منفی بود. . پترول، شفارس و شکلر نیز با صف خرید معاملات را به پایان رساندند. "شکربن" که طی هفته های گذشته از آغاز رشد آن خبر داده بودیم  طی4 روز اخیر با رشد قیمت مواجه شد. با معامله 25 میلیون سهم پترول بیشترین حجم معاملات گروه را داشت و با حمایت حقوقی توانست امروز از بازه منفی تا سقف قیمت روزانه رشد کند.
  • وزیر نفت در جلسه‌ای که با نمایندگان بخش خصوصی داشت، خوراک پتروشیمی را بدون محاسبه ارزش ذاتی گاز، و تنها با محاسبه قیمت استخراج و انتقال و... بین ١٢ تا ١٥ سنت اعلام کرد
  • معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت، درآمدهای صنعت پتروشیمی را 20 درصد کاهش داد، گفت: هم اکنون علاوه بر کاهش قیمت محصولات پتروشیمی، تقاضا برای این محصولات نیز کاهش یافته است.
  • عملکرد نیمه اول سال پالایشگاه لاوان بعد از تاخیر دو ماهه منتشر و طی آن مشخص شد زیان هر سهم این پالایشگاه نسبت به سه ماه اول سال با ۱۳۵ درصد رشد به ۸۸۴ ریال رسیده است.

گروه فرآورده نفتی:

  • شرانل، شبریز و شپاس تنها نمادهای مثبت گروه در پایان معاملات می باشند. اکثر نمادها نیز تا  صف فروش ریزش داشتند. با معامله 5 میلیون سهم شبندر بیشترین حجم معاملات را در گروه به خود اختصاص داد.
  • قیمت نفت در پایان معاملات دیروز با افزایش ۵۳ سنتی به ۳۷ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید و هر اونس طلا نیز با افزایش قیمت در برابر ۱۰۷۳ دلار معامله شد.
  • صندوق بین المللی پول به تازگی در گزارشی از احتمال افت 5 تا 15 دلاری قیمت جهانی نفت خام پس از ورود دوباره نفت خام ایران به بازارهای جهانی خبر داده است.

انبوه سازی:

  • بر خلاف روند کلی گروه، کرمان، ثعمرا و ثرود روند صعودی داشتد و کرمان با صف خرید همراه بود. با معامله 4 میلیون سهم ثاژن بیشترین حجم معاملات را داشت.
  • عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: این بانک تا پایان امسال 20 هزار میلیارد ریال برای 50 هزار واحد فرسوده شهری تسهیلات پرداخت می کند.
  • وزارت راه و شهرسازی قصد دارد تا برای سال آینده رقم وام مسکن را به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش دهد

گروه استخراج کانه های فلزی:

  • نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن پیش‌بینی کرد تا پایان سال حدود ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید شود که جوابگوی نیاز داخل بوده و بعید است با روند کاهشی قیمت‌های جهانی بتوان بیش از 7 تا میلیون تن صادرات انجام داد.

گروه حمل و نقل:

  • بر خلاف روزهای گذشته امروز حکشتی روندی صعودی داشت و در راس نمادهای تاثیر گذار مثبت بر شاخص قرار گرفت و با معامله 2 میلیون سهم بیشترین حجم معامله طی یک ماه اخیر را داشت.
  • صنعت حمل و نقل از جمله صنایعی است که در اثر لغو تحریمها واکنش سریعتری نسبت به سایر صنایع نشان میدهد و سودآوری این شرکتها زودتر تحت تاثیر این اتفاق قرار میگیرد، و این گروه را میتوان به عنوان گروه زودبازده در دوران پساتحریم نامید.

گروه حمل و نقل آبی:

  • "حفجر" بعد از ۴ سال دوباره آماده عرضه اولیه شد/ این شرکت بعد از سپری شدن بیش از 4 سال و عدم برنامه ایی برای پذیرش و عرضه مجدد کشتیرانی والفجر در بورس ، این شرکت این بار در بازار اول معاملات شرکت فرابورس پذیرفته شد و در نوبت عرضه های اولیه قرار گرفت

گروه قند و شکر:

  • تمام نمادهای گروه مثبت و با صف خرید همراه بودند
  • دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه 65 درصد از مطالبات چغندرکاران پرداخت نشده است، گفت: در صورت دریافت 200 میلیارد تومان طلب صنایع از دولت مطالبات معوق کشاورزان پرداخت می‌شود.
  •    "قشکر" شفاف سازی کرد: تکذیب شایعات بازار در خصوص فروش سهام مدیریتی (بلوکی) شرکت توسط سهامدار عمده
  •   "قنیشا" شفاف سازی کرد: تکذیب شایعه فروش سهام بلوکی

 

توقف نمادهای معاملاتی:

خزر، خمحور، شاوان، قچار

اشتراک گذاری :
ارسال نظر