بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
کد خبر : ۱۵۹۹۸۱
بازتاب سفر رئیس جمهور چین به تهران و طرح های وی برای خاورمیانه، طرح سناتور آمریکایی برای محدود کردن پرداخت بدهی آمریکا به ایران، اظهارنظر موگرینی درباره روابط ایران و عربستان و سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه با هدف بررسی موضوع روابط تهران- ریاض و توافق هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، سفر رئیس جمهور چین به تهران، از جمله موضوعات مهمی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «چاینا دیلی» ضمن پرداختن به این موضوع، از ایده جدید شی جین پینگ برای خاورمیانه خبر داده است. این روزنامه می نویسد رئیس جمهوری  چین در بدو ورود به تهران، با تأکید بر ظرفیت های قابل توجه منطقه خاورمیانه، خواستار ایجاد «خاورمیانه پیشرفته صنعتی» شد و تأکید کرد که کشورش برای تحقق این مهم می تواند اعتباراتی را در نظر بگیرد. رئیس جمهور چین مایل به اعطای وام 15 میلیارد دلاری به منطقه خاورمیانه برای اجرای طرح های زیربنایی و همچنین توسعه همکاری هایی است که ظرفیت و بازدهی تولیدی بالایی دارند. رئیس جمهور چین گفت که پنج سال آینده باید برای چین و خاورمیانه سال های توسعه و پیشرفت سریع باشد.

*****

در همین حال، در آمریکا، یکی از اعضای کنگره طرحی را برای جلوگیری از پرداخت بدهی های ایالات متحده به ایران ارائه کرده است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، یک سناتور آمریکایی طرحی را ارائه کرده که که خواستار جلوگیری از پرداخت هرگونه وجهی به ایران برای حل و فصل دعاوی طرح‌شده در «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» است. سناتور جری موران در بیانیه‌ای اعلام کرده: «آمریکا نباید به دولت‌هایی پول بدهد که به طور علنی حقوق بشر را نقض و با افتخار از قطعنامه‌های شورای امنیت تخلف می‌کنند و خواستار نابودی آمریکا و متحدانش هستند... دولت باید به ایران یادآوری کند تروریسم و گروگان‌گیری منبع سودآوری نیست». دادگاه‌های آمریکا در حال حاضر در چندین پرونده مجزا حکم به پرداخت غرامت به خانواده‌های عده‌ای از افرادی در این کشور داده‌اند که «قربانیان تروریسم ایران» خوانده شده‌اند.

*****

تلاش های بین المللی برای کاستن از شدت تنش ها میان ایران و عربستان، موضوع دیگری است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش «سی ان ان»، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس خواستار توقف تنش میان ایران و عربستان و عدم گسترش آن به مناطق دیگر شد. وی گفت: «تنش عربستان سعودی و ایران باید متوقف شود». وی افزود: «ما باید تلاش کنیم که به دو طرف پیامی بدهیم؛ زیرا ما به عنوان طرف اروپایی روابط خوبی با دو طرف داریم و آن این است که تنش باید کاهش یابد و نباید به مناطق دیگر گسترش یابد و مانع  پیشرفت در حل بحران سوریه نشود. این موضوع همچنین نباید سبب بی ثباتی بیشتر در کشورهایی چون عراق و لبنان شود». 

*****

در همین زمینه، خبرگزاری «رویترز» نیز اظهارات یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا را بازتاب داده که روز جمعه، پیش از دیدار جان کری از عربستان، اعلام کرده امریکا امیدوار است که عربستان سعودی و ایران مناسبات دییلماتیک خود را از سر بگیرند. این مقام آمریکایی گفته: «امید می رود که اظهار نظر رهبر ایران، زمینه حل اختلاف را فراهم کرده و سعودی ها راه بازگشایی سفارت در تهران را در پیش گیرند». با این حال وی تأکید کرده: «آمریکا قصد ندارد خود را درگیر تسهیل آشتی سعودی ها و ایرانی ها کند؛ زیرا واشنگتن که فاقد مناسبات دیپلماتیک با تهران است، در جایگاه خوبی برای این کار قرار ندارد». به گفته وی، کری در گفت و گو با وزیران خارجه ایران و عربستان بر اهمیت مصالحه تأکید کرده و نواز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز که طی هفته جاری از ریاض دیدار کرده این موضوع را با مقامات سعودی مورد بحث قرار داده است.

*****

گفتنی است کری در سفر خود به منظقه، به جز این موضوع، با مقامات ارشد کشورهای عرب منطقه درباره اجرایی شدن توافق هسته ای ایران گفت و گو خواهد کرد. به نوشته خبرگزاری کویت، وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قرار است روز شنبه در ریاض، پایتخت عربستان، با جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار کنند. طرف‌ها در این دیدار درباره موضوعات مربوط به منافع دو جانبه، به ویژه توافق هسته‌ای ایران به رایزنی خواهند پرداخت. عبداللطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس می‌گوید «شراکت راهبردی» دو طرف نیز از جمله موضوعات محل بحث خواهد بود. سفر روز شنبه کری، اولین سفر او به منطقه خلیج فارس بعد از اجرایی شدن برجام در 26 دی‌ماه سال جاری خواهد بود. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر