بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
کد خبر : ۱۶۱۲۷۶
رییس جمهوری زیمبابوه که کهنسال‌ترین رهبر جهان محسوب می‌شود، ‌92 ساله شده و ظاهرا قصد ندارد از قدرت کناره‌گیری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ رابرت موگابه، رییس جمهوری زیمبابوه درحالی وارد 92 سالگی شده که درگیری‌ها بر سر جانشینی وی خطر ایجاد تفرقه در حزب حاکم را افزایش داده است.

منتقدان در این کشور آفریقایی به مساله قبضه کردن قدرت توسط موگابه از سال 1980 که زیمبابوه از انگلیس استقلال یافت، اشاره و تاکید می‌کنند که وی باید مساله کناره‌گیری از قدرت را مد نظر قرار دهد.

روزنامه ساندی دیلی در مطلبی 16 صفحه‌ای به مناسب تولد موگابه وی را "ریش سفید پان آفریقا" خطاب کرد و نوشت: از تو متشکریم رابرت. زنده باد فرمانده موگابه. ما بابت رهبری فوق العاده و روشنگری تو مفتخر هستیم.

اما حزب اصلی اپوزیسیون زیمبابوه موسوم به "جنبش برای تغییر دموکراتیک"‌ اعلام کرده که موگابه باید درباره این مساله فکر کند که کشورش در بحران مالی به سر می برد. موگابه باید کاری انجام دهد.

موگابه زمانی گفته بود که تا 100 سالگی می‌خواهد در راس قدرت باقی بماند. با وجود سالخوردگی و وضعیت نابه سامان سلامتی، رییس جمهور کهنسال زیمبابوه از اعلام نام جانشین برای خودش امتناع می‌کند و همین امر باعث ایجاد درگیری و تفرقه در میان گروه های رقیب در حزب حاکم شده است.

وی با وجود سن زیاد، به ایراد سخنرانی‌های طولانی مدت در میان مردم می پردازد و در سپتامبر 2015 با ایراد سخنرانی تکراری در پارلمان کشورش مضحکه مردم شد.

دولت موگابه همچنین به نقض گسترده حقوق بشر و قرار دادن کشور در بحران متهم شده است.

موگابه متولد 21 فوریه 1924، یک معلم است و پیش از بازگشت به کشور و پیوستن به گروه‌های چریکی مبارز علیه دولت اقلیت سفیدپوستان، در غنا و رودسیا تدریس می‌کرد.

وی از 1980 که زیمبابوه از انگلیس استقلال یافت، نخست وزیر این کشور بود و در 1987 رییس جمهوری این کشور آفریقایی شده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
همچین می گه خیال نداره کناره گیری کنه انگار کار خلاف شرع کرده. مرد حسابی خودت بودی کناره گیری می کردی؟