بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
مستطيل شيشه اي تالار

یک روز خوب / یک ذهنیت بد

در معاملات روز جاری نماد "شبندر" در حالی با صف خرید همراه شد و حجم معاملات قابل توجهی را نیز به خود اختصاص داد که پس از انتشار گزارش شفاف سازی مدیر عامل شرکت در خصوص عدم فعالیت شرکت برای اجرای برنامه افزایش سرمایه بنظر می رسید که این گروه با رهبری شبندر روند اصلاحی را آغاز نمایند اما نه تنها این اتفاقات رخ نداد بلکه این گروه روندی صعودی تر نیز به خود گرفت.
کد خبر : ۱۶۱۷۰۰
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 94.12.15 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 386 واحد افزایش به رقم 54072 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت242 واحد کاهش عدد 173790 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 124 واحد افزایش به رقم 29863 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فملی" با 85 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "کچاد" با 43 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 8 واحد افزایش به رقم 830 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 4309 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1529 میلیارد ریال رسید.

اولین روز از معاملات هفته جاری بورس با رشد قیمت سهام شرکت های فعال در گروه خودرویی، پالایشی و فلزی همراه شد که در نهایت نیز شاخص کل را با افزایش 324 واحدی روبرو ساخت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری نماد "شبندر" در حالی با صف خرید همراه شد و حجم معاملات قابل توجهی را نیز به خود اختصاص داد که پس از انتشار گزارش شفاف سازی مدیر عامل شرکت در خصوص عدم فعالیت شرکت برای اجرای برنامه افزایش سرمایه بنظر می رسید که این گروه با رهبری شبندر روند اصلاحی را آغاز نمایند اما نه تنها این اتفاقات رخ نداد بلکه این گروه روندی صعودی تر نیز به خود گرفت. اهالی تالار خبر از اتفاقی در این نماد می دهند که منجر به تعدیل سود احتمالی در آن می شود، دیگر شرکت های این گروه نیز روندی مشابه با "شبندر" را در پی گرفتند، البته افزایش قیمت نفت نیز در روند شکل گرفته بی تأثیر نبوده و احتمالاً تا زمان افزایش نرخ نفت، رشد قیمت سهام پالایشی نیز ادامه دار باشد.

اما در گروه فلزات اساسی اغلب نمادها با رشد قیمت و صف خرید همراه شدند، روندی که طی سال جاری کمتر در این گروه دیده شد و اغلب روند نزولی و تعادلی ماحصل فعالیت آنها بوده است. از سوی دیگر امروز باخبر شدیم قرار است برای اولین بار اوراق سلف موازی استاندارد بر روی محصولات فولادی منتشر شود. اهالی تالار معتقدند تغییرات اندک قیمتی جهانی باعث اقبال به این گروه شد و باید منتظر روند آتی ماند. درصورتیکه روند قیمتی فلزات جهانی صعودی باشد این گروه نیز می تواند دستخوش تغییرات مثبت قرار گیرد.

همچنین خودرویی های بورس امروز مجدداً حرکت صعودی خود را آغاز کردند که این بار ایران خودرو متولی این حرکت بود. اهالی تالار معتقدند هنوز خودرویی ها تمایل به ادامه حرکت صعودی دارند اما نکته مهم در این خصوص چشم انتظاری آنها برای بازگشت سایپا است چرا که سایپا در روز بازگشایی حرف ها و برنامه های آتی گروه خود و یا حتی بازار سرمایه را نیز معین خواهد کرد. اهالی تالار بر این باورند که بازگشای سایپا در یک قیمت معقول و منطقی به جهت سرمایه گذاری می تواند روند آتی بورس را نیز دستخوش تغییرات مثبت قرار دهد چرا که اقبال مجدد به نماد لیدر بورس می تواند دوباره بازار سرمایه را امیدوار به آینده کند. البته امروز روند معاملات و حجم معاملات در نماد "رنا" گویا اتفاقات آتی این گروه بود.

از سوی دیگر گروه بانکی در یکی از روزهای مثبت و صعودی بورس راهی را رفتند که سهامداران حقوقی آنها می خواستند، امروز در اوج روند صعودی اما سهام بانکی خصوصاً نمادهای "وبصادر"، "وبملت" و "وتجارت" رونی نزولی در پیش گرفتند تا همچنان زیان و پشیمانی حاصل سرمایه گذاری افرادی باشد که این سه نماد را خریداری کرده اند. اهالی تالار معتقدند نوسانگیری حقوقی ها در نمادهای بانکی کم کم در حال تبدیل شدن به سفته بازی خطرناکی می شود که عواقب بدی را برای این گروه و سهامدارانش رقم خواهد زد. چرا که حقوقی های این سه نماد در روزهایی که رشد قیمت حاصل فعالیت آنها است امان نفس کشیدن به عرضه های خود به آنها نمی دهند و در روزهای منفی با خرید سهام در کف قیمتی از سهامدار خرد و حقیقی از همه جا بی خبر به انتظار روز عرضه سهام در روند صعودی می نشینند.

سهامداران گروه پتروشیمی نیز هنوز بعد از اجرای برجام یک روز خوش ندیده اند و همچنان افت قیمت سهام آن گروه را نظاره می کنند. به نظر می رسد این گروه که در گذشته از آن به عنوان پر پتانسیل ترین گروه بورسی بعد از برجام یاد می شد امروز در شرایطی قرار گرفته که حتی بنیادین ترین سرمایه گذاران هم هیچ توجهی به آنها ندارند.

در پایان یکی از شایعات و خبرهایی که گوش به گوش در بازار امروز دست به دست می شد موضوع احتمال تغییر روند بازار از مثبت به منفی در پی نزدیک شدن به پایان سال و تسویه اعتبار کارگزاران می باشد لذا در این خصوص ذکر دو نکته و توجه به آن بسیار حائز اهمیت می باشد نخست آنکه رقم اعتبار کارگزاران در بورس در حدی نیست که از تقاضای موجود فراتر رود و دوم آنکه یکی از تدابیر ویژه و به جای مسئولین بورس آسان تر نمودن سخت گیری ها در خصوص اجرای دستورالعمل استفاده از اعتبار می باشد.

شاید بهتر باشد سرمایه گذاری ها به سمت صنایع و گروه هایی رود که سهامداران حقوقی آنها نیز همگان و هم نظر با حقیقی ها و روند بازار هستند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناآشناست
ROMANIA
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
روند صعودی تا پایان سال ادامه دار است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
کاملا مشخص هست که با بالا رفتن قیمت نفت پالایشگاهی ها در رنج مثبت قرار بگیرند من نمیدانم که ایا بورس نیوز اصولا با مثبت شدن نمادها مشکلی دارد؟
خامنه
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲
نمیگیم الکی بره بالا ولی همه جای دنیا سهام نفت با بالا رفتن قیمت نفت تاثیرپذیری میگیره
ناشناس
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
ما از بورس نیوز می خواهیم بزاره یکی دوروز الکی خوش باشیم شب عیدی و اینقدر سخت گیری نکنه ممنون
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
افزایش اندک قیمت های جهانی فلزات!!!!!!!!!!!

عزیز من کجا اندک بوده؟؟؟
شرکت های تولید کننده فلز روی بودجه شون بر مبنای 1600 دلار بستن ولی همین الان داره 1840 دلار معامله میشه این اندکه مگه؟؟
تازه روندش هم صعودیه
دنیا داره خودش از رکود نجات میده مطمئن باشید تا عید فلز روی به 2000 دلار میرسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
دقیقا مشخصه برای سایپا چه خوابی دیده شده. گفتن صورت وضعیت سال بعد و فلان و فلان باید ارائه بشه. خب ارائه شد پس جرا هنوز بسته هست؟ کاملا معلومه سایپا برای روزهای منفی کنار گزاشته شده.
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
بورس نیوز جان
لطفا پیگیری کنین که پشت پرده پارسان کدوم حقوقی وحقیقی هستش که الان یک ماهی میشه که امان سهم را بریدن.این اقایون چرا همش دوست دارن در صفر تابلو ومنفی سهم بفروشن؟؟؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
شرکت سرمایه گذاری غدیر روزجمعه می خواهد سودسهام پرداخت کند !!