بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
کد خبر : ۱۶۳۰۷۰
به نقل از جهان، طی هفته‌های گذشته مصوبه یارانه‌ای مجلس مبنی بر حذف یارانه 3 دهک ثروتمند در جامعه یا 24 میلیون نفر با واکنش‌های زیادی همراه شد.

در حالی که دولت از فروردین ماه سال 93 که از مردم خواست تا یک بار دیگر برای دریافت یا عدم دریافت یارانه ثبت نام کنند، تا کنون فرصت داشت یارانه ثروتمندان را حذف کند، به خاطر عدم توانایی در شناخت ثروتمندان این اتفاق نیفتاد و مصوبه مجلس شورای اسلامی نحوه هزینه‌کرد درآمدهای حذف یارانه نقدی پْردرآمدها مشخص شد.
پیش از ثبت نام مجدد یارانه بگیران، علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس گفته بود «خوشبختانه نزدیک 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه توسط دولت شناسایی شده‌اند و اطلاعات مهمی درباره درآمد آنها وجود دارد که اگر ثبت‌نام کنند زمینه حذف این افراد وجود دارد»

سرکشی آهسته دولت به حساب‌های مردم
هرچند دولت در چند ماه ابتدایی سال 93 یارانه تمام افراد را به حساب آنها واریز می کرد اما از ماه های ابتدایی سال 93 روند حذف بی سر و صدای یارانه تعدادی از مردم آغاز شد تا جایی که سخنگوی دولت بارها این موضوع را اعلام کرد.

حذف این تعداد از یارانه بگیران بدون سر و صدا تا جایی پیش رفت که نوبخت به عنوان سخنگوی دولت در یکی از نشست های خبری خود اعلام کرد که اگر قرار باشد حذف یارانه ثرتمندان را علنی کنیم این کار را انجام می‌دهیم و ما هر ماه بر اساس شناسایی هایی که دولت صورت می دهد یارانه برخی از افراد پر درآمد را حذف می‌کنیم.
وی در این خصوص هم چنین گفته بود که هر وقت بحث حذف یارانه های اقشار پردرآمد مطرح می شود بلافاصله این استرس در افراد کم درآمد ایجاد می شود چرا که افراد پردرآمد برایشان مسئله ای نیست که یارانه شان قطع شود.

دولت تنها ملاک خود برای حذف یارانه را حقوق کارمندان دولت دانسته و در ابتدا کسانی حذف شدند که اغلب جزء کارمندان دولت و یا برخی از مشاغل آزاد بودند و از این اقدام با شدت از سوی دولت حمایت می‌شد.

حمایت ها از حذف یارانه ثرتمندان در دولت تا جایی پیش رفت که علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی با اعلام حذف تعدادی از پر درآمد ها از دریافت یارانه از این عملکرد دولت با عنوان تصمیم شجاعانه و کار صادقانه یاد کرد.

مصیبت عظما و عذاب الیم دولت برای پرداخت یارانه 
اگرچه انتقادات زیادی به حذف بی برنامه یارانه بگیران از سوی دولت وارد شده بود اما دولت در اقدامی عجیب چندین بار نسبت به واریز یارانه در حساب های مردم اظهار ناراحتی کرده بود تا جایی که طیب نیا گفته بود: دولت ماهانه 3 هزار و چند میلیارد تومان یارانه می‌پردازد و شبهایی که قرار است یارانه بپردازیم، شب مصیبت عظمای دولت است.

زنگنه، وزیر نفت در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سئوال مجری که از وی پرسید احساس خود را درباره واژه هدفمندی یارانه ها بگویید، گفت: خیلی عذاب آور است. جمع کردن پول یارانه ها «عذاب الیم» است.

وزیر نفت اضافه کرده: بسیاری از شبها از نگرانی این که چطور باید پول هدفمندی یارانه‌ها را تامین کنیم، در حالی که پول نداریم؛ خوابم نمی‌برد، کار بسیار سختی را باید انجام دهیم.

بازگشت مصلحتی دولت به مسیر اخلاق
بعد از اینکه مجلس با مصوبه خود، کاری که طی دو سال گذشته می بایست انجام می داد را به سرانجام رسانده و حذف یارانه سه دهک پردرآمد را تصویب کرد، دولت در چرخشی 180 درجه ای مدافع ثروتمندان یارانه بگیر شد.
در همین راستا صالح، معاون پارلمانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: برای شناسایی سه دهک پر درآمد باید به حساب های شخصی بانکی مردم سرکشی کرد که دولت به هیچ وجه موافق آن نیست. برای رسیدن به اهدافمان نباید اهداف بزرگتری را فدا کنیم و این کار باعث ایجاد ناامنی در ثروت و حساب های شخصی بانکی مردم می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه یارانه ماهیانه نقدی باید ۲۰ هزار تومان باشد نه ۴۵ هزار تومان، گفت: یارانه نقدی ۳۳ درصد معترضان برگشت.

نوبخت، سخنگوی دولت نیز در اعتراضی ظاهری به حذف یارانه ثروتمندان مدعی شد: با صراحت عرض می‌کنم که اصلا برای دولت اجرایی نیست که یارانه 24 میلیون نفر را حذف کند، شما می‌گویید دولت این کار را انجام دهد، در حالیکه ما قادر نیستیم و اگر هم انجام ندهیم مجرم محسوب می‌شویم، لذا دولت قویا با این پیشنهاد و نحوه توزیع آن مخالف است، زیرا منابعی برای کسب این درآمد وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور با دلسوزی برای ثروتمندان، قطع یارانه برخی افراد را ظلم دانست و از مجلس نهم خواست در پایان کار خود یارانه ۲۴ میلیون نفر را قطع نکند! این در حالی بود که محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی حذف یارانه 24 میلیون نفر را جنجال دولت دانست و این خبر را تکذیب کرد.
دولت که در ابتدا با ابزارهای مختلف از مردم خواست تا یارانه خود را حذف کنند و به یارانه ها "نه" بگویند در ادامه ماجرا بدون سر و صدا اقدام به حذف یارانه تعداد زیادی از مردم کرد که طبق اذعان سخنگوی دولت تا پایان سال گذشته 4 میلیون نفر دیگر نیز از فهرست یارانه بگیران حذف شدند اما در قبال مصوبه مجلس مبنی بر حذف سه دهک بالا، به یک باره به مسیر اخلاق برگشته و حذف یارانه ثروتمندان را ظلم دانست.

به نظر می‌رسد دولت در واپسین روزهای مجلس نهم می خواهد آخرین تعارض های خود با مجلس را به رخ ملت بکشاند و از طریق مخالفت با حذف یارانه ثروتمندان، توپ حذف یارانه ها را در زمین مجلس بیندازد و از این رو پایگاه اجتماعی خود را حفظ کند. 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
بازنشستگان چندشغله