بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
با بررسی چهار متغیر در گروه دارو

شرکت های پر درآمد و کم درآمد دارویی را بشناسید

بر اساس اطلاعات موجود، از لحاظ درآمد پیش بینی شده برای سال مالی جاری شرکت ها، مجموعه های کارخانجات داروپخش، داروسازی اکسیر و هلدینگ سرمایه گذاری دارویی تأمین در ردیف های نخست جدول قرار می گیرند و در مقابل شرکت های داروسازی روز دارو، ایران دارو و داروسازی کوثر در ردیف های آخر جدول رتبه بندی شرکت ها از لحاظ درآمد پیش بینی شده برای امسال قرار می گیرند.
کد خبر : ۱۶۳۳۹۴
نویسنده :
جمشیدی
شرکت های دارویی از جمله مجموعه هایی هستند که فعالیت ها و درآمدهای آنها به طور مستقیم با مناسبات و روابط بین المللی در ارتباط است و بخش عمده ای از مواد اولیه مورد نیاز خود را از کشورهای خارجی تأمین می کنند. از این رو بسیاری از کارشناسان معتقدند که با گشایش روابط بانکی می بایست شاهد اثر پذیری شرکت های دارویی از رفع محدودیت های روابط خارجی باشیم. چرا که از یک سو هزینه مالی این مجموعه ها در دوران پسا برجام کاهش می یابد و از سوی دیگر تکنولوژی و دانش فنی جدید از کشورهای خارجی به این صنعت راه خواهد یافت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در این گزارش متغیرهایی همچون درآمد پیش بینی، سود برآوردی، ارزش بازار و نسبت پی بر ای 33 شرکت دارویی فعال در بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفته که البته چهار مجموعه در این فهرست همچون سرمایه گذاری دارویی تأمین، گروه سرمایه گذاری البرز، داروپخش و گروه دارویی سبحان جزو هلدینگ دارویی به شمار می روند. همچنین سال مالی اغلب شرکت ها منتهی به 30 اسفند ماه سال جاری است و در این بین سال مالی شرکت های داروسازی تهران شیمی و داروسازی دکتر عبیدی به پایان آذر ماه ختم می شود و در کنار آن سال مالی "تیپیکو" به پایان اردیبهشت ماه سال 96 منتهی می شود.

بر اساس اطلاعات موجود، از لحاظ درآمد پیش بینی شده برای سال مالی جاری شرکت ها، مجموعه های کارخانجات داروپخش، داروسازی اکسیر و هلدینگ سرمایه گذاری دارویی تأمین در ردیف های نخست جدول قرار می گیرند و در مقابل شرکت های داروسازی روز دارو، ایران دارو و داروسازی کوثر در ردیف های آخر جدول رتبه بندی شرکت ها از لحاظ درآمد پیش بینی شده برای امسال قرار می گیرند. بر این اساس در گروه دارو بیشترین مقدار فروش برآوردی بیش از چهار هزار و 236 میلیارد ریال بوده که توسط شرکت کارخانجات داروپخش پیش بینی شده و در مقابل کمترین درآمد برآوردی نیز 501 میلیارد ریال توسط شرکت داروسازی روز دارو برآورد شده است.

شرکت های پر درآمد و کم درآمد دارویی را بشناسید

از لحاظ سود خالص برآوردی و نیز ارزش بازار بیشترین مقدار به هلدینگ دارویی یعنی "تیپیکو"، "والبر"، "وپخش" و "دسبحا" اختصاص دارد و در مقابل نیز از نظر سود برآوردی شرکت های داروسازی روز دارو، داروسازی کوثر و نیز داروسازی زاگرس فارمد پارس در نماد "ددام" در این جدول قرار می گیرند.

شرکت های پر درآمد و کم درآمد دارویی را بشناسید

علاوه بر این همانطور که عنوان شد بیشترین ارزش بازار به چهار هلدینگ دارویی تعلق دارد. حال آنکه شرکت های شیمی دارویی داروپخش، داروسازی زاگرس فارمد پارس و تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک کمترین ارزش بازار را در اختیار دارند.

شرکت های پر درآمد و کم درآمد دارویی را بشناسید

نسبت پی بر ای سهام شرکت های دارویی یکی دیگر از متغیرهایی است که مورد بررسی قرار گرفته و این نسبت برای اغلب سهامداران و فعالان بازار سرمایه جهت انتخاب گزینه مناسب برای خرید سهام از اهمیت زیادی برخوردار است. بررسی این نسبت در گروه دارو حاکی از آن است که بیشترین نسبت پی بر ای به شرکت داروسازی روز دارو با برخورداری از نسبت پی بر ای 77.63 مرتبه و کمترین آن به شرکت صنعتی کیمی دارو با نسبت پی بر ای حدود پنج مرتبه تعلق دارد.

شرکت های پر درآمد و کم درآمد دارویی را بشناسید

در پایان این گزارش می افزاید، در مجموع شرکت های دارویی تحقق درآمد بیش از 60 هزار و 968 میلیارد ریالی را برای سال مالی جاری خود برآورد کرده اند و نوید دستیابی به سود بیش از 18 هزار و 697 میلیارد ریالی را به سهامداران خود وعده داده اند. همچنین ارزش بازار گروه دارو بیش از 131 هزار و 871 میلیارد ریال محاسبه می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر