بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
کد خبر : ۱۶۴۲۲۷
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از تعیین تعرفه‌های جدید عوارض راسته‌های تجاری پایتخت خبر داد.

محمد سالاری در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات این خبر با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های قبل عوارض کاربری‌های تجاری و اداری در سطح شهر تهران با یک تعرفه (16K) محاسبه می‌شد، گفت: در گذشته همه راسته‌های تجاری در هر منطقه‌ای که وجود داشتند عوارض‌شان بر اساس یک عدد (16K) دریافت می‌شد که در نتیجه آن، شهرداری‌های مناطق سلیقه‌ای عمل کرده و بر اساس سلیقه خودشان از هر متقاضی خرید کاربری تجاری، رقم‌های متفاوت دریافت می‌کردند که این روند درستی نبود.

وی با بیان اینکه در مورد این اقدام شهرداری‌های مناطق، بارها به شهردار تهران تذکر داده بودیم، افزود: اما از آنجایی که یکی از راه‌های کسب درآمد برای شهر از طریق کاربری‌های تجاری است و برای اداره شهر تهران نیز به پول احتیاج بود عملا این تذکرها بلاتکلیف می‌ماند که نهایتا کمیسیون شهرسازی شورا پس از ماه‌ها بررسی و جلسه با شهرداران مناطق 22گانه نسبت به شناسایی کل راسته‌های تجاری اقدام و این راسته‌ها را بر اساس مرغوبیت تقسیم‌بندی کرد.

سالاری افزود: گذرهای درجه 1، 2 و 3 احصاء شد و بر همین اساس همه راسته‌های تجاری بر اساس مکانشان دارای مرغوبیت شناسایی شدند و تعرفه‌های متفاوتی برای آنها در نظر گرفته شد.

وی افزود: با اینکه تعرفه اخذ عوارض کاربری‌های تجاری در شهر تهران مشخص شده است؛ اما از شهرداری گلایه داریم چرا که پس از حدود گذشت یک سال از تصویب این تعرفه‌ها تاکنون نسبت به اجرایی کردن آنها اقدام نکرده‌ و حالا پس از تذکر، معاونت شهرسازی اعلام کرده است که از ابتدای خرداد ماه سال جاری مصوبه شورا را اجرایی خواهد کرد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه عدم اجرای مصوبه شورا در خصوص ضریب K برای کاربری‌های اداری و تجاری نشان دهنده رفتارهای استراتژیک معاونت شهرسازی است که ما را نگران می‌کند، عنوان کرد: شهرداری سعی دارد با تاخیر در ابلاغ ضریب k مردم را از گران شدن بترساند و آنها را وادار کند تا عوارض راسته‌های تجاری خود را بپردازند هر چند که در سال 91 نیز سه ماه به سه ماه اجرای طرح تفصیلی را عقب انداختند تا مردم از ترس کاهش طبقات به ساخت و ساز روی بیاورند.

وی افزود: بالاخره پس از ماه‌ها تعویق اجرای این مصوبه، قرار است معاونت شهرسازی از ابتدای خردادماه سال جاری ضرایب جدید اخذ عوارض از راسته‌های تجاری را اجرایی کند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر