بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
کد خبر : ۱۶۴۲۸۶
حسن روحانی جمعه گذشته به قم سفر کرد تا مراجع تقلید را در جریان امور کشور قرار دهد. او در جریان این سفر با اکثر مراجع عظام قم دیدار کرد تا مشخص شود رابطه دولت روحانی بر خلاف دولت گذشته رابطه‌ای خوب و مثب است.

به گزارش انتخاب، روحانی در قم با مراجع عظام تقلید حضرات آیات مکارم شیرازی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی، سبحانی، علوی گرگانی و جوادی آملی دیدار کرد و در تمام این دیدارها مراجع تقلید از از زحمات دولت تقدیر کردند و تلاش‌های دولت را دستاوردهایی بزرگ برای جمهوری اسلامی دانستند.

مخالفان دولت روحانی طی سه سال گذشته بارها تاکید کرده بودند که مراجع قم از عملکرد دولت ناراضی هستند اما مراجع با گفته‌های خود نشان دادند که از دولت روحانی راضی هستند.

برای نمونه به برخی از سخنان مراجع تقلید در دیدار با روحانی را مرور می‌کنیم. آیت الله صافی گلپایگانی خطاب به رئیس جمهور گفت: «خوشبختانه با اقدامات و تلاش های دولت و حسن تدبیر رییس جمهوری، مردم نسبت به بهبود شرایط بسیار امیدوارتر از گذشته شده اند و مطمئنا با تلاش بیشتر و تدبیر شما، مشکلات برطرف خواهد شد. حفظ این روحیه امیدواری در مردم حائز اهمیت است و مطمئن هستیم که مشکلات با حسن تدبیر جنابعالی برطرف خواهد شد و همواره دعاگوی رییس جمهوری و مسوولان هستم.»

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز خطاب به روحانی گفت:« شما رییس جمهوری موفقی هستید و با وجود همه مشکلاتی که بخشی از آن میراث گذشته و بخش دیگر نیز شیطنت اجانب و بیگانگان است، به تلاش های خود برای ساختن کشور ادامه می‌دهید.»

آیت‌الله موسوی اردبیلی هم خطاب به رئیس جمهور گفتند:« بنده همواره برای توفیق شما و همه مسوولان دولت دعا می کنم و امیدوارم با حسن تدبیر بتوانید در خدمت به مردم و کشور همچنان موفق باشید.»

در کنار این حمایت‌ها اما در گوشه‌ی از شهر قم و از یک موسسه علمی، ساز مخالفت با دولت تدبیر و امید کوک می‌شود. آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس موسسه امام خمینی، این سال‌ها به تنهایی جور مخالفت با دولت روحانی را به دوش می‌کشد و از هر تریبونی برای انتقاد از سیاست‌های دولت به ویژه در زمینه سیاست خارجی استفاده می‌کند.

مصباحی یزدی در یکی از سخنرانی‌های خود با اشاره به اختلاف مبنایی که با دولت روحانی دارد. او در دیدار با عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در میانه مذاکرات هسته‌ای گفته بود:« ما انتقادات مبنایی نسبت به دولت داریم که مربوط به موضوع مذاکرات هسته‌ای نیست. نگرانی اصلی ما از این است که سیاست‌های فرهنگی دولت که نظیر سیاست تساهل و تسامح دولت اصلاح‌طلبان است، زمینه را برای فتنه‌ای خطرناک‌تر از فتنه 88 فراهم کند.» بیان همین سخنان باعث شد که منتقدان نام مصباح یزدی را در ردیف اول مخالفان حسن روحانی بنویسند.

بررسی سخنان مراجع تقلید در حمایت از دولت از یک سو و مخالفت‌های رئیس موسسه امام خمینی با سیاست‌های روحانی از سویی دیگر نشان می‌دهد که مصباح یزدی، این روزها در قم یک روحانی، تنهاست. رئییس موسسه امام خمینی برخلاف مراجع تقلید معتقد است روحانی رئیس جمهور موفقی نیست. رئیس جمهور مطلوب آیت‌‎الله قم نشین، افرادی مانند سعید جلیلی، لنکرانی( وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد) و محمود احمدی نژاد سال 84 است. کسانی که در عرصه سیاست خارجی مخالف گفت‌وگو با آمریکا و توافق هسته‌ای بودند و هستند براین باورند که نباید به خاطر تحریم‌ها و مشکلات دست دوستی به سمت غرب دراز کرد.

این تفاوت دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی با اکثریت مراجع تقلید قم است. او امروز در میان علمای قم تنهاست و این نشان داده است او در این سه سال توانسته است مراجع تقلید را در مخالفت با دولت همراه کند. نیروهای منتسب به آیت‌الله مصباح یزدی زیر لوای جبهه پایداری در این سال‌ها سعی کردند دولت را در نزد مراجع تقلید ناکارآمد و غرب زده نشان دهند. دولتی که می‌خواهد فرهنگ غربی را در ایران نهادینه کند.

امروز روحانی با حمایت مراجع تقلید در یک سو ایستاده است و آیت‌الله مصباح یزدی و طرفدارانش در سوی دیگر سپهر سیاست ایران ایستاده‌اند. 

*نامه نیوز
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
اعتدال ديگر چيزي براي گفتن ندارد و بايد بفكر كوچ هميشگي از پاستور باشد