بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
از نگاه اغلب فعالان بازار سرمایه تمدید معافیت مالیاتی اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها معضل پیچیده ای تلقی می شود و سهامداران تصور می کنند که در صورت عدم تمدید این موضوع سد عظیمی پیش روی وضعیت سودآوری شرکت ها قرار می گیرد و این امر آثار سویی بر وضعیت آنها اعمال خواهد کرد.
کد خبر : ۱۶۴۲۸۹
نویسنده :
جمشیدی
روند بازار سرمایه طی بازه زمانی به عوامل بنیادی همچون تعیین تکلیف نرخ خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی و بهره مالکانه مجموعه های معدنی بستگی داشت. حال آنکه در شرایط فعلی موضوعی غیر اصولی بر کلیت بازار سرمایه اثر گذار است و بورس را با افت و خیزهایی همراه کرده است.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک آینده با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: از نگاه اغلب فعالان بازار سرمایه تمدید معافیت مالیاتی اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها معضل پیچیده ای تلقی می شود و سهامداران تصور می کنند که در صورت عدم تمدید این موضوع سد عظیمی پیش روی وضعیت سودآوری شرکت ها قرار می گیرد و این امر آثار سویی بر وضعیت آنها اعمال خواهد کرد.

مصوبه ای که معضل اصلی بورس شد/ کمبود نقدینگی و سیاست انقباضی را کسی نمی بیند

فردین آقا بزرگی به کاهش اقبال نسبت به سرمایه گذاری در بورس و افت حجم و ارزش معاملات اشاره کرد و اظهار داشت: این روند تحت تأثیر نگاه تک بعدی سهامداران از موضوع تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه نشأت می گیرد و تصور می شود که در صورتی که قانون مذکور تمدید شود روند صعودی پر شتابی در بورس شکل می گیرد و در غیر این صورت اوضاع اسف باری در این بازار حاکم گردد.

وی افزود: در این شرایط به نظر می رسد روند فعلی بازار سرمایه متأثر از تفاوت میان واقعیت ها و برآوردهای سهامداران از اجرایی شدن برجام است و در حالی سهامداران انتظار اعمال آثار مثبت گشایش روابط بین المللی بر وضعیت سودآوری شرکت ها در بازه زمانی کوتاه را داشته اند که این امر نیازمند زمان طولانی است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: علیرغم اینکه دولت و بانک مرکزی به طور جدی برنامه هایی جهت کاهش مجدد نرخ سود بانکی در نظر دارند، اما با این حال نقدینگی جدیدی وارد بورس نشده و این امر نشان دهنده رکود اقتصادی در تمام بازارها است و در حالی که حجم نقدینگی سرگردان جامعه افزایش یافته، اما سرعت گردش نقدینگی کاهش یافته است.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک آینده ادامه داد: به نظر می رسد نظام کنترل افزایش قیمت فروش محصولات و سیاست های انقباضی دولت سایه سنگین تری بر روند معاملات بورس افکنده و امسال علیرغم سال های گذشته در فصل برگزاری مجامع عمومی عادی سالیان سهامداران هیجان و رقابتی برای خرید و فروش سهام مشاهده نمی شود.

آقا بزرگی به آثار احتمالی ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه بر وضعیت سودآوری شرکت ها اشاره کرد و گفت: این موضوع آثار سود و زیانی بر شرکت های بورسی بر جای نمی گذارد و تنها هیجان کاذبی در بازار سرمایه ایجاد کرده است. چرا که در برخی از موارد شاید اجرای این برنامه تبعات منفی را برای یک مجموعه در بر داشته باشد. علاوه بر این، به نظر می رسد در صورت تمدید معافیت مالیاتی تنها شاهد روند صعودی بازار سرمایه طی بازه زمانی کوتاه مدتی باشیم و پس از گذر از این دوره مجدداً مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی و سیاست های انقباضی دولت گریبانگیر بورس می شود.

وی در خاتمه افزود: در شرایط فعلی درآمدهای نفتی کشور و در پی آن سودآوری صنایع کاهش یافته و در کنار آن با وجود افزایش حجم نقدینگی، سرعت گردش نقدینگی افت یافته است. بر این اساس سوالی که مطرح می شود این است که نرخ برابری ارز طی دو سال اخیر چه تغییراتی داشته است؟ به عبارت دیگر بهتر به نظر می رسد تا با استفاده از یکی از راه های گشایش روابط بین المللی بازنگری در مدیریت نرخ ارز برای وارد کنندگان و صادر کنندگان ایجاد شود و نرخ ارز به صورت واقعی اعلام گردد تا در نهایت از کندی گردش نقدینگی کاسته شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر