بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه کشور است و انتظار می رود تا با راه اندازی آن با برآورد نفت 40 دلاری سودی به مبلغ یک هزار میلیارد تومان عاید هلدینگ پتروشیمی تأمین شود و این مبلغ با توجه به روند صعودی بهای جهانی نفت می تواند افزایش یابد.
کد خبر : ۱۶۴۳۴۵
نویسنده :
جمشیدی

پروژه راه اندازی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در حالی یکی از مهمترین طرح های توسعه ای در دست اجرای هلدینگ "تاپیکو" به شمار می رود که روند اجرای این پروژه تاکنون به بیش از 10 سال به طول انجامیده است.

در همین ارتباط، مدیرمالی و بودجه شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این مجموعه طی روزهای آتی برنامه بازدید فعالان و کارشناسان بازار سرمایه از پروژه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس را اجرا می کند تا سهامداران و کارشناسان بتوانند از نزدیک از این پروژه بازدید کنند.

راه اندازی فاز اول پالایشگاه نفت خلیج فارس در فصل تابستان

علی کریمی در خصوص زمان راه اندازی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت: پروژه مذکور شامل سه فاز اجرایی است که پیش بینی می شود تا فاز اول آن شامل تولید 120 هزا بشکه بنزین یورو چهار طی تیر ماه یا مرداد ماه سال جاری به بهره برداری برسد و فازهای بعدی به فاصله چهار ماه از یکدیگر راه اندازی خواهد شد.

کسب درآمد 1000 میلیارد تومانی "تاپیکو" از راه اندازی سه فاز پروژه

وی با بیان اینکه با راه اندازی طرح توسعه ای مذکور کشور در تولید بنزین یورو چهار خودکفا خواهد شد، افزود: پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه کشور است و انتظار می رود تا با راه اندازی آن با برآورد نفت 40 دلاری سودی به مبلغ یک هزار میلیارد تومان عاید هلدینگ پتروشیمی تأمین شود و این مبلغ با توجه به روند صعودی بهای جهانی نفت می تواند افزایش یابد.

مدیر مالی و بودجه شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین ادامه داد: آثار درآمدی ناشی از راه اندازی پروژه در آخرین بودجه "تاپیکو" اعلام نشده و با بهره برداری از آن اثرات مثبتی بر وضعیت سودآوری این هلدینگ پتروشیمی بر جای خواهد گذاشت.

کریمی در خصوص احتمال اعلام تعدیل مثبت قابل توجه سود برآوردی "تاپیکو" اظهار داشت: سیاست و استراتژی این مجموعه محافظه کارانه و بر اساس اثرات واقعی و اجرایی پروژه بنا نهاده شده است. به گونه ای که این شرکت در پی کسب سود مناسب برای هلدینگ پتروشیمی و سهامداران آن است و اعتقادی به بزرگ نمایی یا ویترین سازی پروژه های در دست اجرای خود ندارد.

وی در خصوص میزان هزینه ها و منابع تأمین نقدینگی مورد نیاز جهت اجرای پروژه پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس ابراز داشت: این پروژه، پروژه ملی است و با همکاری شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و وزارت نفت اجرا می شود و در مجموع هزینه ای بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان در برداشته است که از این مبلغ 12 هزار میلیارد تومان از طریق دریافت فاینانس و تسهیلات بانکی و مابقی از محل اجرای برنامه افزایش سرمایه و با کمک سهامداران تأمین شده است.

اقدامات "تاپیکو" جهت اجرای پروژه پالایشگاه سیراف

مدیر مالی و بودجه "تاپیکو" به یکی دیگر از مهمترین پروژه های در دست اجرای این مجموعه اشاره کرد و ابراز داشت: پروژه پالایشگاه سیراف یکی دیگر از این موارد به شمار می رود که مذاکراتی جهت دریافت فاینانس اسپانیایی با نرخ بهره کمتر انجام شده است. این پالایشگاه یکی از هشت پالایشگاه کشور است و اجرای این پروژه شامل تولید 120 هزار بشکه بازدهی 35 تا 38 درصدی را برای "تاپیکو" در پی خواهد داشت. همچنین پیش بینی می شود تا طی سه سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد.

خروج از صنایع سلولوزی و لاستیک سازی جهت تأمین مالی پروژه ها

کریمی همچنین از برنامه های "تاپیکو" جهت فروش سهام زیر مجموعه های بورسی و غیر بورسی خود خبر داد و اظهار داشت: این شرکت برنامه هایی جهت فروش سهام شرکت های زیر مجموعه همچون هلدینگ سلولوزی، پتروشیمی آبادان، سرمایه گذاری غدیر و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی در نظر دارد و به طور کلی برنامه هایی جهت خروج از صنایع سلولوزی و لاسیتک سازی و فروش سرمایه گذاری های خود جهت تأمین هزینه های اجرای پروژه پالایشگاه سیراف و نیز طرح توسعه ای متانول دوم شرکت پتروشیمی فن آوران در نظر دارد. بر این اساس با توجه به برنامه های مذکور و کسب درآمد حدود 700 میلیار تومانی از محل فروش سهام شرکت پتروشیمی امیر کبیر طی سال گذشته اجرای برنامه افزایش سرمایه لازم به نظر می رسد که البته هنوز این برنامه نهایی نشده است.

وی در خصوص آگهی فروش سهام پتروشیمی ایلام نیز گفت: علیرغم توافق با خریدار سهام شرکت مذکور بر سر قیمت منصفانه فروش اما متأسفانه معامله فروش سهام پتروشیمی ایلام بنا به دلایلی انجام نشده است و با این حال فروش زیر مجموعه مذکور در برنامه آتی "تاپیکو" قرار دارد.

دو عامل مهم و اثر گذار بر سکون شرکت های پتروشیمی

مدیر مالی و بودجه شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین در خصوص وضعیت زیر مجموعه بورسی و نیز عدم تغییر در وضعیت سودآوری شرکت های پتروشیمی با وجود کاهش نرخ خوراک مصرفی آنها ابراز داشت: وزارت نفت در حالی فرمول قیمت گذاری جدیدی را به شرکت های پتروشیمی ابلاغ نموده که طبق آن نرخ خرید دقیق گاز مصرفی مشخص نشده و تنها می توان با استفاده از برآوردهای کارشناسان نرخ خرید خوراک را محاسبه کرد که در شرایط فعلی بنا به محاسبات بسیاری از آنها قیمت گاز مصرفی 8.5 سنت در نظر گرفته شده است. بر این اساس، می توان گفت وزارت نفت قیمت دقیق و مشخصی را ابلاغ ننموده و همچنان این موضوع در هاله ای از ابهام قرار دارد. در این شرایط طی چند وقت اخیر بهای جهانی نفت و قیمت فروش محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی کاهش قابل توجهی داشته و می توان گفت این موضوع در کنار مشخص نبودن قیمت خرید خوراک مصرفی از جمله عوامل مهم و اثر گذار بر عدم حرکت شرکت های پتروشیمی در مسیر رشد سودآوری است و اغلب آنها طی سال مالی گذشته با روند کاهشی سودآوری مواجه شدند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
از ایشان راجع به صحت فروش دو سیت هیات مدیره رتکو به هلدینگ خلیج فارس می پرسیدید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
انشاالله بحول وقوه الهی برنامه های یاد شده به سرانجام رسیده و مردم هم ازاین نعمت خدادادی بهرهمند شوندوبرای مدیریت محترم تاپیکو ارزوی موفقیت راداریم باتشکر.سهامداران تاپیکو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
این یک پیروزی بزرگ درکشور است برای مدیریت محترم تاپیکو آرزوی موفقیت را دارم .یاعلی
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۰
چرا فشار به وزارت نفت نمیارند جهت نرخ خوراک آخه تا کی باید تو ابهام کار کرد بابا دولت تمام شد هنوز نرخ معلوم نیست
ربی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
خسته نباشید . من سهامدار چندین ساله تاپیکو به صداقت این شرکت ایمان دارم وامیدوارم موفق مویید باشند. انشااله
هاشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
بسمه تعالی
وزارت نفت بایدمنافع ومصالح عموم رادرنظرگرفته تصمیمات خودراعملی سازد.
شمابادرنظرگرفتن نرخ بیکاری واثرات سوءان براقتصادوهنجارشکنی هایش که خودبودجه کلانی رابدولت و مردم تحمیل میکند نرخ خوراک رابدون درنظرگرفتن ارزش افزوده محاسبه کرده و بشرکتهای پتروشیمی تحویل دهید .