بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
کد خبر : ۱۶۴۴۲۱
کارشناس ارشد حوزه مبارزه با داروهای تقلبی گفت: هر ۱۰۰۰ دلار سرمایه گذاری در زمینه داروهای تقلبی حداقل ۲۵۰ هزار دلار سود دارد.

به گزارش مهر، دکتر مریم امینی در هفتمین همایش داروسازان بالینی، اظهارداشت: بررسی های سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد درحال حاضر سود داروهای تقلبی از سود قاچاق مواد مخدر و تولید پول تقلبی نیز بسیار فراتر است. به همین خاطر بازار داروهای تقلبی روز به روزدر دنیا داغ تر می شود و تبهکاران بیشتری به سوی این بازار جذب می شوند.

وی اظهارکرد: بی شک در حال حاضر معضل داروهای تقلبی از معضلات بزرگ جهان به شمار می رود. به همین خاطر شرکت سانوفی فرانسه به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های دارویی جهان همواره این موضوع را در اولویت هایش قرار داده است. خوشبختانه در این زمینه سازمان غذا و داروی ایران نیز همکاری بسیاری خوبی در زمینه مبارزه با داروهای تقلبی در کشوردارد.

امینی افزود: بدون شک یکی از مهمترین راه های مبارزه با عوارض جبران ناپذیر داروهای تقلبی در تمام دنیا و به خصوص ایران اطلاع رسانی گسترده و آموزش به مردم است. در همین راستا اطلاع رسانی به مردم و جامعه پزشکی ازاولویت های این مجموعه بزرگ دارویی است.

کارشناس ارشد حوزه مبارزه با داروهای تقلبی در ادامه خاطرنشان کرد: بررسی های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد حدود ۳۰ درصد داروهای کشورهای جهان سوم و عقب مانده تقلبی است. این رقم در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران حدود ۱۰ درصد و در کشورهای پیشرفته حدود یک درصد است.

در ادامه این همایش دکتر احمدرضا دهپور استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران نیزگفت: متاسفانه شواهد و تحقیقات نشان می دهد ابعاد داروهای تقلبی در جهان در حال توسعه است.چرا که سود این قبیل داروها بسیار کلان و وسوسه انگیز است.

وی با بیان اینکه قدمت این داروها به قدمت تولید انواع داروها در جهان بازمی گردد خاطرنشان کرد: در این شرایط مردم ،پزشکان و به خصوص داروسازان باید به دقت نسبت به موضوع حساس باشند.

دهپور با بیان اینکه به طورعمده داروهای تقلبی بیشتر مربوط به داروهای گران قیمت است افزود: سال هاست که برخی از مردم برای تهیه دارو راهی ناصر خسرو می شوند حال آنکه آنها باید بدانند برخی مواقع دارویی که ازاین اماکن تهیه می شود نه تنها زندگی بخش نیست بلکه می تواند مرگبار هم باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به اینکه ممکن است داروهای تقلبی به هر شکلی و حتی در داروخانه ها نیز عرضه شوند پس مردم باید در خرید دارو نیز دقت نظر کافی به خرج دهند و به داروخانه های شناخته شده و معتبر مراجعه نمایند. ضمن اینکه قبل ازخرید دارو نیز نسبت به اصالت آن اطمینان حاصل نمایند.

استاد ممتاز دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: البته در این زمینه شرافت حرفه ای و انسانی مسئولان داروخانه ها نیز بسیار حائز اهمیت است. پس آنان نیز باید نسبت به دارویی که به مردم تحویل می دهند حساس باشند و به مسایل فنی مهم توجه نمایند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر