بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹
با بررسی گزارش عملکرد 12 ماهه شرکت ها طی یک دوره:

زرنگ ترین و تنبل ترین شرکتها در سال 94 را بشناسید

از ابتدای خردادماه جاری تا دوره منتهی به دهم همان ماه 61 شرکت فعال در بازار سرمایه اقدام به انتشار گزارش عملکرد خود نموده اند که در این بین 56 شرکت عملکرد 12 ماهه خود را ارائه کرده اند و مابقی عملکرد میاندوره ای سه ماهه و شش ماه نخست را منتشر نمودند.
کد خبر : ۱۶۴۶۷۱
نویسنده :
جمشیدی

اغلب شرکت های فعال در بازار سرمایه در فصل برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه سهامداران اقدام به ارائه گزارش عملکرد دوره 12 ماهه سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 94 نموده اند تا پیش از برگزاری مجامع خلاصه ای از دستاوردهای خود طی یک سال فعالیت به سهامداران ارائه کنند.

بر اساس گزارش بورس نیوز از ابتدای خردادماه جاری تا دوره منتهی به دهم همان ماه 61 شرکت فعال در بازار سرمایه اقدام به انتشار گزارش عملکرد خود نموده اند که در این بین 56 شرکت عملکرد 12 ماهه خود را ارائه کرده اند و مابقی عملکرد میاندوره ای سه ماهه و شش ماه نخست را منتشر نمودند. علاوه بر این، از میان 61 شرکت مذکور نماد معاملاتی هشت مجموعه در بازار پایه یا توافقی فرابورس ثبت شده و سهام آنها در بازارهای مذکور مورد داد و ستد قرار می گیرد.

بر اساس اطلاعات موجود، در دوره مورد بررسی از میان 56 شرکتی که کارنامه عملکرد 12 ماهه منتهی به 29 اسفند ماه 94 را روی سامانه کدال منتشر کرده اند، وضعیت سودآوری تنها 18 شرکت طی 12 ماهه سال مالی 94 نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده و سرعت بیشتری در رشد سودآوری داشته اند و جزو شاگرد زرنگ های بورس بوده اند و مابقی آنها یعنی 43 شرکت با کاهش سودآوری مواجه شده اند و در تحقق سود به کندی پیش رفتند.

بطوریکه شرکت ریل پرداز سیر طی عملکرد 12 ماهه سال 94 سود 22 ریالی را محقق نموده که این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن با رشد 1000 درصدی همراه بوده است. همچنین شرکت پتروشیمی دهدشتی که سهام آن در بازار توافقی فرابوس معامله می شود زیان یک ریالی خود در سال مالی 93 را بر اساس عملکرد 12ماهه 94 به 9 ریال سود تبدیل نموده که از این نظر با رشد 1000 درصدی همراه بوده است. در کنار آن می توان به شرکت درخشان تهران اشاره کرد، چرا که این مجموعه در حالی طی دوره 12 ماهه سال 93 زیان 14 ریالی را محقق ساخته بود که در دوره مشابه سال 94 با رشد 236 درصدی موفق به دستیابی به سود 19 ریالی شده است. همچنین شرکت قند نقش جهان نیز در دوره مورد بررسی زیان 578 ریالی را به سود 13 ریالی به ازای هر سهم ارتقاء داد تا بدین ترتیب سودآوری "قنقش" با رشد 102 درصدی همراه شود. شرکت فارسیت اهواز در نماد "سفاسی" که نماد آن در بازار توافقی فرابورس به ثبت رسیده طی فعالیت یک ساله منتهی به 12 اسفند ماه 94 توانسته زیان 572 ریالی را به سود 43 ریالی برساند.

زرنگ ترین و تنبل ترین شرکت در سال 94 را بشناسید

علاوه بر این، شرکت های شیشه دارویی رازی، سرمایه گذاری بوعلی، پارس سوییچ، پاکشو، داروی کاسپین، افرانت، نوش مازندران، قند شیروان، سایپا آذین و کارخانجات داروپخش از جمله مجموعه هایی هستند که طی دروه مذکور با رشد سودآوری همراه شوند.

در مقابل اما، همانطور که عنوان شد 43 شرکت با کاهش سودآوری همراه شدند که از جمله آنها می توان به شرکت پلاسکوکار در شرایطی که طی عملکرد 12 ماهه سال 93 سود دو ریالی را محقق کرده بود در دوره مشابه سال 94 با کاهش 17250 درصدی سود، زیان 434 ریالی را به ثبت رساند. علاوه بر آن، شرکت ماشین سازی نیرومحرکه زیان 69 ریالی خود در سال 93 را با رشد 1100 درصدی به زیان 828 ریالی افزایش داده و سیمان دورود سود 90 ریالی را به زیان 251 ریالی تقلیل داده است. همچنین شرکت صنایع ریخته گری ایران سود سال مالی 94 خود را با افت 100 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به یک ریال سود کاهش داده است.

زرنگ ترین و تنبل ترین شرکت در سال 94 را بشناسید

شرکت های معان منگنز، ایران یاسا تایر، کارتن سازی ایران، فولاد خراسان، لیزینگ ایران، ذغال سنگ نگین طبس از جمله مجموعه هایی هستند که با کاهش قابل توجه سودآوری طی دوره مورد بررسی همراه شدند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی منصوری
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
با سلام و سپاس از شما

در محاسبه درصد تغییرات فارسیت اهواز و قند نقش جهان اشتباه صورت گرفته مثلا با فرض سود نه زیان!
با فرض سود 3ریالی برای نقش جهان در سال 93 درصد تغییرات نزدیک به 300 درصد خواهد بود ولی در محاسبه جدول بالا با اینکه زیان شدید بوده 102 درصد اعلام شده