بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
کد خبر : ۱۶۴۶۹۵
قهرمان قهرمانان آرام گرفت

بوکسور افسانه‌ای قرن بیستم پس از حدود 3 دهه نبرد با پارکینسون در نهایت آخرین مبارزه خود با زندگی را واگذار کرد و در 74 سالگی چشم از جهان فرو بست. محمدعلی که در روزهای قهرمانی به جز کسب عناوین در رینگ به نماد آفریقایی-آمریکایی‌ها و مسلمانان آمریکا و سایر نقاط جهان تبدیل شده بود و تلاش‌های بسیاری در زمینه رفع تبعیض‌ها انجام داد، سال‌ها بود که از بیماری پارکینسون رنج می‌برد. او اخیرا در بیمارستان بستری شده بود و خبر رسیده بود که وضعیت خوبی از لحاظ جسمی ندارد. فعالیت‌های او در جریان جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریکا و حضورش در کنار رهبران این جنبش همچون مارتین لوترکینگ و ملکوم ایکس نامش را بسیار فراتر از رینگ بوکس برده بود. افسانه تکرارنشدنی در دنیای بوکس فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه برابری نژادی و آزادی مذهب داشت. آخرین بیانیه او همین ماه دسامبر گذشته منتشر شد که طی آن از دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان به علت اظهاراتش در مورد ممنوع‌الورود کردن مسلمانان به آمریکا انتقاد کرده بود. او از 12 سالگی مشت‌زنی را شروع کرد و تنها ۱۰ سال بعد (۱۹۶۴) قهرمان بوکس جهان شد. در بیست‌ونهم آوریل سال 1967 و پس از این‌که از حضور در جنگ ویتنام امتناع کرد، مدرک بوکس او با حکم دادگاهی در هیوستون تگزاس از درجه اعتبار ساقط شد. این اتفاق برای آدمی رخ داد که با دوستانش و به هر جا که دعوت می‌شد از زشتی‌های جنگ و نژادپرستی می‌گفت و باور داشت که غرور آمریکایی در ویتنام لکه‌دار شده است. او علاوه بر مخالفت علنی با جنگ ویتنام، گفت باورهای مذهبی‌اش به او اجازه حضور در ارتش را نمی‌دهد. پلیس آمریکا به همین علت محمدعلی را بازداشت کرد و عناوین قهرمانی‌اش هم از او سلب شد. کلی که به اتهام فرار از خدمت، گناهکار شناخته شده بود، چند سالی از رینگ بوکس دور ماند تا این‌که بالاخره اعتراض او به حکم قاضی در آغاز دهه ۷۰ میلادی به دادگاه عالی آمریکا ارجاع داده شد و این دادگاه که عالی‌ترین مرجع قضایی در آمریکاست محکومیت محمدعلی را لغو کرد. نبرد او با سونی لیستون، جو فریزر و جورج فورمن در زئیر از لحظات به یادماندنی رشته بوکس در سراسر جهان بود و از روی آن فیلمی به اسم «علی» با بازی ویل‌اسمیت ساخته شد. قهرمان بوکس سنگین‌وزن صاحب رکورد 56 برد و 5 باخت در رینگ بوکس است. تخمین زده می‌شود که 29 هزار مشت در رینگ بوکس به سر او برخورد کرده و او با تحمل بیماری برای 32 سال، بهای آن را پرداخت کرد. اما برای ما و هر کس که می‌شناسیم، محمدعلی با همان شمایل که بر سر سونی لیستون در رینگ بوکس فریاد می‌زد، یا آنطور که بیرون دادگاهی در هیوستون آسوده‌تر از همیشه به نظر می‌آمد؛ به یاد آورده خواهد شد. نام محمدعلی کلی به عنوان نام او در ایران شناخته می‌شد که اشتباه است؛ در واقع او در طول زندگی 3 نام داشت که دومی، کاسیوس کلی و پیش از گرویدن به دین اسلام بود. او تا انتهای عمر از مردم می‌خواست که با نام اسلامی‌اش محمدعلی صدایش بزنند.
نقل قول‌های به یادماندنی
«غیرممکن» تنها واژه‌ای بزرگ برای افراد حقیر است. برای این‌که آن‌ها زندگی آسان‌تر و بهتری داشته باشند باید این قدرت را داشته باشند که تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنند. غیرممکن یک حقیقت نیست بلکه یک باور است. غیرممکن هیچ است. 
تنفر از مردم به خاطر رنگ پوست‌شان اشتباهی محض است. مسئله این نیست که از چه رنگ پوستی بدتان می‌آید، مسئله این است که با این تفکر صددرصد در اشتباهید. 
همانند پروانه در آسمان شناور باش و مثل زنبور نیش بزن. 
وقتی برای هدف خاصی می‌جنگید چیزی را از دست نداده‌اید. به نظر من بازنده‌ واقعی کسانی هستند که هدف مشخصی ندارند. 
بیشتر مواقع موانع بزرگ همچون کوه‌ها نیستند که سد راه شما می‌شوند بلکه گاهی یک ریگ کوچک در کفش‌تان می‌تواند مانع رسیدن شما به هدف‌تان شود. کسی که در 50 سالگی همانند 20 سالگی‌اش به دنیا می‌نگرد در واقع 30 سال از عمرش را از دست داده است.
هرگز به شکست خوردن فکر نکرده بودم ولی حالا این اتفاق برایم افتاد و این تنها چیزی است که به درستی اتفاق افتاد. شکست جزیی از زندگی همه ماست.
خداوند بزرگترین است، من فقط بزرگترین بوکسور هستم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر