بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
کد خبر : ۱۶۴۷۵۸
طرح تحول سلامت تدبیری بود که دولت یازدهم آن را با شعار کاهش پرداختی از جیب مردم کلید زد و به همین بهانه بسیاری از بودجه‌های چند هزار میلیاردی به‌طرف حوزه درمان سرازیر شد؛ اما آیا واقعاً پرداختی از جیب مردم کاهش داشته است؟

به گزارش فارس، آدرین کودک یک‌ساله‌ای است که بر اثر بر خورد با لبه میز شیشه‌ای از ناحیه بینی دچار جراحت کوچکی ‌می‌شود.

صورت آدرین به‌اندازه دو سانت زخم بر می‌دارد و پدر و مادرش بلافاصله او را به یکی از نزدیک‌ترین بیمارستان محل سکونتشان در غرب تهران می‌رسانند.

ساعت حدود 2 بعدازظهر است که کودک را به اورژانس بیمارستان می‌رسانند؛ پس از پذیرش عنوان می‌شود که جراح در اورژانس حضور ندارد و باید چند ساعت صبر کنند.

مادر این کودک در این باره گفت: «پزشک اورژانس بعد معاینه اعلام کرد که انجام بخیه در حالت هوشیاری کودک امکان ندارد و برای اینکه بتوانند بخیه بزنند باید کودک بخوابد و برای این‌کار از داروی خواب‌آور استفاده کردند.»

این مادر ادامه داد: «بعد از 3 ساعت جراح در اورژانس حاضر شد و صورت آدرین را بخیه کرد و دو ساعت پس‌ از آن نیز از بیمارستان ترخیص شد.»

آدرین ساعت 14 وارد بیمارستان می‌شود و کمتر از 6 ساعت بعد با 4 بخیه از بیمارستان ترخیص شده و پزشک جراح اجازه می‌دهد که به خانه برود. نکته قابل‌توجه دراین‌بین صورت‌حساب یک میلیون و 500 هزارتومانی است که حسابداری این بیمارستان خصوصی برای آدرین صادر می‌کند.

صورت‌حسابی که نقاط پر ابهام بسیاری مثل هزینه اتاق vip و هزینه بیهوشی و هزینه همراه و... در آن به چشم ‌می‌خورد و باید دید با چه استدلال و منطقی 4 عدد بخیه آن هم با استفاده از دفترچه بیمه سلامت و کسر سهم بیمه، مبلغ یک میلیون و 300 هزارتومان می شود؛ وقتی در بخیه کردن خبری از استفاده از ابزار یا لوازم مصرفی گران قیمت نیست و بیش از 99 درصد مبلغ دریافتی حق الزحمه جراح یا بیمارستان است.
«صورتحساب ارائه شده از سوی بیمارستان که موارد غیر واقعی در آن درج شده است»

این درحالی‌که مسئولان وزارت بهداشت دائم از ارزان شدن خدمات حوزه سلامت خبر می‌دهند؛

چند هفته پیش بود که ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با ارزان شدن خدمات در طرح تحول سلامت گفت: «با اجرای طرح تحول سلامت پوشش بیمه‌ها و دولت به 51 درصد افزایش‌یافته یعنی به مردم فشار کمتری آمده و در خدمات بستری پرداخت از جیب مردم 33 درصد کاهش‌یافته است.»

در همان زمان که سخنگوی وزارت بهداشت دم از ارزان شدن خدمات بهداشت و درمان می‌زد، طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت با رد این ادعا گفت: «در حال حاضر همه عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد که پرداختی از جیب مردم نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش‌یافته است. همه فاکتورهایی که برای این طرح در نظر گرفته‌شده بود، محقق نشده است؛ لذا حتماً باید تجدید نظر کلی در طرح تحول صورت گیرد.»

تعرفه‌های واقعی بازهم گران‌تر از این‌هاست!

هزینه بخیه‌های آدرین با تعرفه سال گذشته محاسبه‌شده است و هنوز در تاریخ جراحی او، مصوبه افزایش 10 تا 22 درصدی تعرفه‌ در سال 95 تصویب و ابلاغ نشده بود.

همچنان که بار هزینه‌های درمان بر دوش مردم سنگینی می‌کند، وزیر بهداشت از پایین بودن تعرفه‌ ها و واقعی نبودن آن گله کرد و گفت:«تعرفه‌های مصوب سال 95 برای بخش خصوصی کم است و امیدوارم که این مشکل در مصوبات سال آینده حل شود.»

هاشمی همچنین در واکنش به مصوبه افزایش 10 درصدی تعرفه‌های پزشکی سال 95 و اعتراض سازمان نظام پزشکی، گفت:«به نظر من انتظار بخش خصوصی منطقی بوده و ما و سازمان نظام پزشکی از آذر سال گذشته برای تعرفه‌ها رقم 15 درصد افزایش را پیشنهاد داده بودیم.»

حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت هم با بیان اینکه جامعه پزشکی پایمردی می‌کند، گفت:« اکثر آن‌ها در این مدت وفاداری کردند و علی‌رغم همه تلخی‌ها، تعرفه‌ها را رعایت کردند که از آن‌ها تشکر می‌کنیم اما اگر تدبیر مناسب بر تعرفه‌ها انجام نشود، ممکن است برخی بداخلاقی‌ها ایجاد شود و دود آن‌هم به چشم مردم و هم به چشم جامعه پزشکی می‌رود؛ البته اکثریت جامعه پزشکی که در شهرستان‌ها و تهران ارائه خدمت می‌کنند عاشقانه و با تعرفه‌های پایین خدمات می‌دهند.»

این واقعیتی است که هر کدام از افراد جامعه بارها و بارها در مراجعه به مراکز درمانی با آن روبه رو بوده و هستند؛ مشکلات فراوانی از قبیل کم بود نیرو یا نبودن پزشک متخصص، مناسب نبودن خدمات و همچنین افسار گسیختگی قیمت ها که همه نشان از ضعف بزرگ نظارت در نظام سلامت کشور دارد که امیدواریم با تدبیر مسئولان وزارت بهداشت در چند ماه باقی مانده دولت یازدهم، بخشی از این موارد حل شده و با رعایت حقوق افراد جامعه، عدالت در حوزه سلامت برقرار شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
بی عدالتی فوران کرده است
مهدی
ROMANIA
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
خیلی جالبه که خدمت عاشقانه جامعه پزشک متخصص با ویزیت 50 هزار تومانی شکل میگیره البته این فقط ویزیت چون بعد از ویزت یه خدمت عاشقانه دیگه از جمله هدایت بیمار برای اسکن یا نوار و... اونم تو جاهایی که متعلق به خودشون است و خودشون سهامدار است ادامه پیدا میکنه ...
خلاصه تو این مملکت مردم مدام در حال گرفتن خدمات عاشقانه توسط مسئولان و پزشکان و دست اندرکاران هستند .
ممنون از همشون
نارون
ROMANIA
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
اینقدر شانتا نکنید
تمام بیمارستانهای دولتی بین هفت تا ده درصد از هزینه رو میگیرن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
دولت روحانی فقط به کام نظام سلامت و پزشکان بود و والسلام..
ناشناس
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
حقوقشون چند برابر شد بلکه چشمشون سیر بشه اما ...
ناشناس
-
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
دوستان من خودم رادیولوژیست یک بیمارستان در کشورم،اصل ماجرا اینه که بله دولت واقعا پولی که میخواد از جیب مردم خرج بشه رو کم کرده،اما متاسفانه از اونجایی که ما ایرانی ها فقط فکر .... هستیم،از وقتی دولت این کار بسیار حسنه رو انجام داده بیمارستان ها هزینه های الکی و دروغینی در فاکتور بیمارها مینویسن که پول بیشتری از دولت بکنن و به جیب بزنن بنابراین ازماهم پول بیشتری میگیرن،نمونش همین بخیه کودک که میبینید چقدر چیزهای اضافی و بی ربط نوشته که فقط ما و دولت رو بچاپن.انسانم آرزوست......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۸
بیمارستان خصوصی رفتهاند.
بیمار ارین کوچولو بیهوش شده
درواقع یک جراحی زیبایی برایش انجام شده
هرچند لازم نبوده
یا والدین تقاضای این موضوع را کردهاند و یا مسئولان پذیرش به نحوی بیمار را فریب دادهاند و هزینه این خدمات(عمل زیبایی و ترمیمی ) را اعلام نکردهاند

بچه ممکن است موقع زدن بخیه بیقراری کرده ,اورژانس هم گفته داروی خواب اور بزنم که بچه هیجی نفهمه اونها هم گفتهاند بزن
وگر نه همین بخیه ها در بیمارستان دولتی هم اگر بیهوشی بگیره همین حدود مثلا 900 هزار تومن میشه ولی اکر بیهوشی نگیره 50-130 هزار تومن میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
وزیر بهداشت جیب ملت و دولت را خالی کرده و فقط به فکر هم صنفی های خودشه.
مشعوفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
واقعیت اینه که باید مثل تموم دنیا بیمه طرف حساب پرداخت حق الزحمه پزشکان باشه و بیمار هیچگونه مراوده مالی با پزشک نداشته باشد و این از زرنگی و فرصت طلبی و در رفتن از زیر بار مسئولیت بیمه هاست که بیمار و پزشک را مقابل هم قرار میدهد و بسیار فریبکارانه صورت مسئله را پاک میکند وگرته باقی اینها همه حرف اضافه است.بیمه ها با حمایت دولت بکلی خود را کنار کشیده اند.کمی به کشورهای دیگر و حتی همین ترکیه نگاه کنید که چگونه پزشکان با دریافت های چندین برابری در ایران حق خود را دریافت میکنند و بهترین خدمات را میدهند و تمامی یا نزدیک به تمام مخارج را بیمه میدهد نه بیمار بیچاره....تمامی تقصیرات متوجه بیمه ها و دولت است که از بیمه ها و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت بیمه ها دفاع یکند