بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

نرخ بازده مورد انتظار سهام کاهش یافته است

تاثیر کاهش نرخ بهره بانکی بر بازار سرمایه پیش خور شده است. از طرفی باتوجه به تورم کاهشی و بودجه انقباضی دولت در سال 95، انتظار خروج از رکود را در سال جاری ندارم. مجموع این عوامل در بازار سرمایه نشان می دهد که درصورت ثبات شرایط کلان اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی شاهد تغییرات مثبتی در بازار سهام نباشیم.
کد خبر : ۱۶۴۹۷۲
نویسنده :
فرشادفر

با توجه به خوش بینی هایی که در بازار سهام وجود داشت، قیمت سهام شرکت ها از دو ماهه پایانی سال 94 رشد قابل توجهی داشتند. با برآورده نشدن انتظارات و در نظر گرفتن متغیرهای مالی مختلف از جمله نسبت قیمت به درآمد،تورم و eps ( سود هر سهم) بازده مورد انتظار سهام تقریبا در محدوده 18 درصد برآورد می شود.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن ابراز این مطالب به خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تاثیر کاهش نرخ بهره بانکی بر بازار سرمایه پیش خور شده است. از طرفی باتوجه به تورم کاهشی و بودجه انقباضی دولت در سال 95، انتظار خروج از رکود را در سال جاری ندارم. مجموع این عوامل در بازار سرمایه نشان می دهد که درصورت ثبات شرایط کلان اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی شاهد تغییرات مثبتی در بازار سهام نباشیم.

اردشیر ظهرابی صنایع پیشرو را صنایعی که متاثر از شرایط رکودی اقتصاد نباشند دانست و تصریح کرد: در بازار سهام کنونی، تک سهم ها جذاب می باشند. از طرفی صنایعی در این شرایط بازار مورد اقبال سرمایه گذاران قرار می گیرند که مستقل از شرایط رکودی اقتصاد باشند که از آن جمله می توان به صنایع رایانه ای، دارویی، لیزینگی اشاره کرد اما گروه بیمه باتوجه به کاهش نرخ بهره بانکی، سودآوریی بالایی نخواهد داشت.

وی گروه بانکی را متاثر از مشکلات عدیده دانست و در این خصوص ابراز کرد: افزایش سرمایه بانک ها به علت پوشش مطالبات معوق بالاست، بانک ها برای بهبود کفایت سرمایه ناچار به افزایش سرمایه هستند. در واقع محل افزایش سرمایه از خود افزایش سرمایه مهم تر است و باید دید که این افزایش سرمایه ها از چه محلی صورت می گیرد.

ظهرابی در ارتباط با بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط اظهار داشت: ریسک مالی شرکت های کوچک و متوسط از طریق دریافت تسهیلات بالاست، چرا که این شرکت ها تسهیلات با نرخ بالا دریافت می کنند ولی به علت شرایط رکودی قادر به فروش محصولات با سود بالایی که بتواند هزینه تسهیلات را پوشش دهد نیستند، لذا دریافت تسهیلات نمی تواند اثر قابل توجهی روی رشد اقتصادی داشته باشد.

وی دلیل تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری کوتاه مدت را عدم قطعیت در بازار بورس و شرایط اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: مهم ترین عاملی که باعث می شود دیدگاه سرمایه گذاران در بازار سهام کوتاه مدت باشد، مساله ریسک سیستماتیک است. از طرفی در سالهای اخیر افرادی که بر اساس اخبار و نه تحلیل اقدام به خرید و فروش سهم می کنند افزایش یافته است. عامل دیگر دیدگاه کوتاه مدت در بازار سهام، اعتماد نداشتن سرمایه گذاران به مدیران شرکتها و فرآیند عملکردی آنهاست. همچنین با نگاه به صورت جریان وجوه نقد شرکت ها متوجه وضع نامناسب نقدینگی شرکت ها علی رغم شناسایی سود در این شرکتها می شویم، مجموع این عوامل به معنی بالا بودن ریسک نقدینگی و ورشکستگی شرکتهاست که باعث می شود سرمایه گذاران در کوتاه مدت سود شناسایی کنند و نقدینگی را از بازار خارج کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اوضاع بازارهای رقیب سهام را توصیف کرد و در این باره عنوان کرد: وضعیت بازارهای رقیب سهام نیز نشأت گرفته از رکود اقتصادی است. باتوجه به چسبندگی قیمت ها، تقاضای خرید مسکن پایین می باشد و در نتیجه آن جذابیت ساخت و ساز در مسکن (به عنوان اصلی ترین رقیب بورس) کم است، به عبارتی در طرف عرضه مسکن با شرایط کنونی مزیتی وجود ندارد. اگر دولت تدابیری از جمله اعطای وام کم بهره به متقاضیان مسکن اتخاذ کند در سال های آتی عرضه و تقاضای مسکن می توانند یکدیگر را پوشش دهند.

اردشیر ظهرابی در خاتمه افزود: بازار ارز به عنوان یکی دیگر از بازارهای رقیب، تحت تاثیر نرخ تورم قرار دارد که باتوجه به قانون برابری قدرت خرید پیش بینی می شود نرخ ارز تا پایان سال در محدوده 5 الی 10 درصد تغییر یابد. بازار طلا نیز تحت تاثیر بازارهای جهانی و تعادل نسبی که در کشور وجود دارد بازار پایداری خواهد بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر