بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
مدیر صندوق آسمان خاورمیانه عنوان کرد:

مدیران کاشف فرصت حامیان نوسانگیران بورس هستند

یک دلیل عمده بالا رفتن قیمت سهام خودرویی ها، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بود، در حالی که افزایش سرمایه از این محل، گرچه ترازنامه را تا حدی بهبود می بخشد، ولی مشکلی را حل نمی کند.
کد خبر : ۱۶۵۰۹۱
نویسنده :
فرشادفر

بازده بالای بورس در سال 92 و انتهای سال 94، انتظاراتی را در بازار سهام به وجود آورده است، بخشی از این انتظارات به برجام و کم شدن تنش های سیاسی باز می گردد.

مدیر صندوق آسمان خاورمیانه در ادامه این مطالب به خبرنگار بورس نیوز، اظهار کرد: یک دلیل عمده بالا رفتن قیمت سهام خودرویی ها، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بود، در حالی که افزایش سرمایه از این محل، گرچه ترازنامه را تا حدی بهبود می بخشد، ولی مشکلی را حل نمی کند. خودرویی ها با حربه تجدید ارزیابی، قرارداد با کمپانی های خارجی و شایعه سازی، فضای سرمایه گذاری را به نفع خود خوش بینانه کردند و به رشدهای نامتعارف رسیدند.

وی در ارتباط با دید کوتاه مدت سرمایه گذاران بازار سهام، تصریح کرد: به دلیل اوضاع نامناسب شرکتها، سرمایه گذاران برای کسب سود ناچارا به سفته بازی روی آورند. از طرفی اکثر مدیران ما دنبال خلق فرصت نیستند. مدیران خالق فرصت، تکنولوژی جدید وارد شرکت می کنند و به دنبال بهبود شرایط تولید هستند، متاسفانه برخی از مدیران کاشف فرصت هستند به این معنا که دنبال فرصت های سودآوری از طریق رانت هستند، چنین مدیرانی تمایل به سرمایه گذاری کوتاه مدت را افزایش می دهند.

جمالی، بازار مسکن به عنوان رقیب جدی بورس را بی رمق دانست و بیان کرد: در مسکن انباشت واحدهای خالی داریم، از طرفی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و عدم تناسب میزان وام های مسکن با ارزش ملک، مشکلات این بازار در کوتاه مدت حل نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه، وضعیت بانکها به عنوان بازار رقیب سهام را وخیم توصیف کرد و گفت: بانک ها دچار مشکلات عدیده ای می باشند، یکی از معضلات بانکها بنگاه داری است به این معنا که بخشی از سپرده هایی که جذب کرده اند را در دارایی های غیر مولد بلوکه کرده اند، از طرفی ناچارند سود بانکی روز شمار به سپرده گذار تحویل دهند، با این شرایط بانک ها برای ادامه فعالیت خود حاضر نیستند زیر بار کاهش نرخ سود بانکی بروند. از طرفی به دلیل کاهش نرخ تورم، دیر یا زود نرخ بهره نیز باید کاهش یابد. تیم اقتصادی دولت ظاهرا دنبال کاهش دستوری نرخ بانک ها نیستند و تمایل دارند عرضه و تقاضا، نرخ پول را تعیین کند. فاصله بین تورم و نرخ بهره در جایی خواهد شکست و به دلیل مشکلات مذکور در بانکها، تبعات سنگینی خواهد شد. اگر دولت بدهی های خود به بانکی ها را پرداخت نماید یکی از بزرگترین معضلات بانکی ها که کمبود نقدینگی می باشد را حل کرده است.

مدیر صندوق آسمان خاورمیانه در خاتمه از حساسیت سازمان بورس بر شاخص بورس انتقاد کرد و افزود: در حالی که نحوه محاسبه شاخص خود جای مناقشه دارد، چرا سازمان بورس باید بر عدد شاخص اینقدر حساس باشد؟ درست نیست که تنها عدد شاخص ملاک شناسایی وضعیت بازار باشد. سازمان بورس باید نقش نظارتی داشته باشد و از دخالت در بازار بپرهیزد. چرا که، با این دخالت ها اعتماد فعالان بازار سهام از بین می رود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عرفان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
خب مثل اینکه کچینی گفتن تعطیل و ورشکست شدیم خریدهاشون انجام دادن و خیلی ها رو با ضرر خارج کردن حالا . . .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹
سلام مدیری خلاقیت دارد که از امکانات بزوهشی وخلاقیت دانشکاههای کشورش استفاده کند