بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

چگونگی رابطه سفته بازان با قیمت مس

یکی از گزارشاتی که به بررسی رفتار معامله گران بزرگ در بازار امریکا می پردازد به گزارش C.O.T موسوم است. در تحلیل امروز به بررسی ماهیت این گزارشات و بررسی روند قیمت مس به همراه تحلیل تکنیکال آن می پردازیم.
کد خبر : ۱۶۵۱۶۵
یکی از گزارشاتی که به بررسی رفتار معامله گران بزرگ در بازار امریکا می پردازد به گزارش C.O.T موسوم است. در تحلیل امروز به بررسی ماهیت این گزارشات و بررسی روند قیمت مس به همراه تحلیل تکنیکال آن می پردازیم.

گزارش C.O.T

بنابه گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، گزارش C.O.T تغییرات هفتگی تعداد پوزیشن ‌های باز معامله گران در بازار آمریکا را برای کامودیتی‌ ها و اسعار نشان می ‌دهد. تعداد پوزیشن ‌های باز به معنای این است که هنوز موعد سررسید قرارداد نرسیده است و امکان تغییر در آن وجود دارد. این قراردادهای آتی گزارش شده در C.O.T، شامل قراردادهایی که تحویل‌ شان توسط تاجر و یا سازمانی خاص متوقف شده باشد نیست.

در این گزارش عمده معامله گران به سه قسمت زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  1. معامله گران تجاری یا Commercial Hedgers
  2. سفته بازان بزرگ Large Traders
  3. بورس بازان کوچک Small Speculators

معامله گران تجاری یا Commercial Hedgers (در نمودار با رنگ آبی نمایش داده می‌شود) که بیشترین پوزیشن ‌های قراردادها را نزد خود دارند، جزو آگاه‌ ترین و مهم ‌ترین گروه ‌های معامله گران در نظر گرفته می ‌شوند. سفارشات این گروه شامل تحویل واقعی کالاها در آینده خواهد بود.

دومین گروه بزرگ شامل سفته بازان بزرگ یا Large Traders (در نمودار با رنگ سبز نمایش داده می‌شود) می ‌شود. صندوق‌ های پوشش ریسک یا صندوق‌ های پوششی به عنوان یکی از زیرمجموعه ‌های این گروه از معامله گران شناخته می‌ شوند. ناگفته نماند که هدف بیشتر استراتژی ‌های سرمایه ‌گذاری پوشش سرمایه، کسب بازدهی مثبت چه در شرایط رکود و چه در شرایط رونق بازار است، لذا این گروه هدفی برای تحویل کالاها در آینده ندارند و به دنبال کسب منفعت از معاملات هستند.

آخرین و کوچکترین گروه شامل بورس بازان کوچک Small Speculators هستند که بعضی از افراد پول این نوع از معاملات را با اصطلاح dumb money یا پول گنگ می ‌خوانند. معاملات این افراد دارای ارزش اطلاعاتی نیست و جزو ناآگاه ‌ترین معامله گران شناسایی می ‌شوند، لذا در تحلیل استفاده نمی‌گردد.

شاخص C.O.T چیست؟

به منظور سهولت درک رفتار معامله گران در این گزارش می‌ توان از مفهومی به نام شاخص c.o.t استفاده نمود. این شاخص در شناسایی رفتار معامله گران و تغییر روند قیمتی در آینده کمک می‌کند. این شاخص به صورت زیر محاسبه می‌شود:

COT index = 100 x (current Net – Minimum Net) / (maximum Net – Minimum Net)

این شاخص با نرمال کردن تعداد پوزیشن ‌های قراردادهای آتی موجود در بازار آن را به مقیاس صفر تا صد درصد تبدیل می ‌سازد. از آنجایی که رفتار معامله گران تجاری یا Commercial Hedgers بسیار حائز اهمیت می ‌باشد، رفتار این گروه را بررسی خواهیم کرد.

تعداد پوزیشن ‌های قراردادهای معامله گران تجاری یا Commercial Hedgers در رنج صفر تا صد را در نظر بگیرید. به عنوان مثال عدد 90 درصد شاخص برای این گروه به معنای این خواهد بود که میزان خرید این گروه بسیار بالا است. عدد 5 درصد این شاخص برای این گروه نیز به معنای اوج فروش می‌ باشد. در واقع این شاخص نشان می ‌دهد که چه زمانی همه معامله گران در طرف فروش و یا خرید قرار گرفته‌اند.

از نکات قابل توجه پیرامون معاملات فیوچرز مس:

همانطور که در نمودار مشاهده می شود، رفتار سفته بازان بزرگ large traders و رفتار معامله گران تجاری ommercial hedgers در معاملات فیوچرز شیکاگو کاملاً متفاوت با هم می باشد و تغییر در پوزیشن های معاملاتی فیوچرز این گروه از معامله گران نشان دهنده انتظارات آنها از آینده قیمت است.

رابطه میان تعداد پوزیشن های سفته بازان بزرگ large traders و قیمت مثبت است، چرا که این دسته از معامله گران فقط به دنبال نوسان گیری در معاملات خود هستند، در حالی که معامله گران تجاری commercial hedgers به دنبال خرید فیزیکی کالاها به منظور کاهش ریسک معاملات آتی خود ناشی از تغییرات قیمتی آینده هستند.

حال با مثال می توان با رفتار این نوع معامله گران و تغییر روند قیمتی بیشتر آشنا شد. در نمودار زیر شاخص c.o.t - تعداد پوزیشن های خالص در معاملات فیوچرز - نشان داده شده است. این شاخص بین بازه صفر تا صد درصد قرار دارد.

مس

مثال بسیار واضح برای رفتار این گروه از معامله گران در تاریخ 21 مارس 2016 مشخص است. در این تاریخ قیمت مس به بالاترین حد خود در بازه زمانی مورد بررسی رسیده است (4630.5 دلار) و شاخص C.O.T برای معامله گران تجاری commercial hedgers به صفر و برای سفته بازان بزرگ large traders به 100 رسیده است. رسیدن شاخص C.O.T به صفر برای معامله گران تجاری به معنای بیشترین تعداد پوزیشن های فروش می‌باشد چراکه این دسته از معامله گران انتظار قیمتهای بالاتری از قیمت ندارند به همین دلیل در سمت فروش بازار با حجم بالا قرار می گیرند.

در تاریخ 19 ژانویه درست عکس این حالت رخ داده است، به طوریکه شاخص C.O.T برای معامله گران تجاری commercial hedgers به صد در صد و برای سفته بازان بزرگ به صفر درصد رسیده است. رسیدن شاخص به صد در صد برای معامله گران تجاری به معنای بیشترین حد خرید است و این یعنی قیمت به کف رسیده است.

اما همانطور که از نمودار برمی‌آید، با افزایش فاصله میان خطوط این دو نوع معامله گر در شاخص C.O.T به نقاط چرخش قیمتی نزدیک تر می‌شویم. در حال حاضر و طبق آخرین تغییرات در گزارش c.o.t، فاصله از 85 درصد در تاریخ 24 می‌ ماه به 92.34 درصد در معامله گران تجاری و از 5 درصد به صفر درصد در سفته بازان بزرگ تغییر کرده است که می توان این تغییر را نشان از احتمال بالای تغییر در روند نزولی قیمت مس دانست.

از طرفی با نگاه مستقل به نمودار قیمتی مشخص است که قیمت در محدوده حساسی قرار دارد. قیمت مس که از محدوده 10 هزار دلار آهنگ نزولی به خود گرفته بود ظرف مدت 59 ماه تا سطح 4300 دلار افت کرد و از این محدوده حمایت شد و توانست چهار ماه برایند خود را مثبت نگه دارد اما در نهایت نتوانست به قیمتی بهتر از 5095 دلار دست پیدا کند و مجدداً آهنگ نزولی به خود گرفت و در دو ماه اخیر نیز بازدهی منفی از خود به جای گذاشت. اما اکنون بار دیگر با نزدیک شدن به سطح حمایتی قبلی در محدوده 4300 دلار احتمال شروع یک رالی صعودی دور از ذهن نیست. خصوصاً آن که در تایم فریم روزانه قیمت در گام صعود حرکت 5 موجی داشته و در گام نزولی و اصلاحی حرکت سه موجی داشته است. از این رو احتمال آنکه در هفته های آینده شاهد رشد قیمت از این محدوده باشیم دور از ذهن نخواهد بود. قیمت هنوز در زیر میانگین های اصلی خود قرار دارد و قرار گرفتن قیمت در بالای میانگین های خود می تواند نشانه ای برای رشد قیمت از این محدوده باشد. اما چنانچه به هر دلیل قیمت سطح حمایتی 4300 دلار را از دست بدهد انتظار می رود تا سطح 3550 دلار افت کند.

مس


مس


مس



با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تهیه و تنظیم: مجید حصاری شهرزاد طراحی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر