بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

"وساپا"، بررسی تکنیکی و محاسبه NAV در یک قاب

بیشترین میزان سرمایه گذاری شرکت در بخش خودرو و واسطه گری های مالی می باشد . در بخش خودرو، شرکت سایپا و در بخش واسطه گری های مالی شرکت رنا بیشترین سهم را دارا می باشند .
کد خبر : ۱۶۹۵۵۶
در تحلیل امروز به محاسبه NAV و بررسی تکنیکی سهام شرکت سرمایه گذاری سایپا با نماد معاملاتی وساپا پرداخته‌ایم. تحلیل "وساپا" از آن جهت حائز اهمیت است که در هفته‌های اخیر، با رشد قیمت سایپا، در این نماد نیز تحرکاتی را شاهد بودیم و به نظر می‌رسد هرگونه تعدیل محتملی در روزهای آینده در خساپا، با رشد قیمت وساپا همراه خواهد بود.

معرفی شرکت

شرکت سرمایه گذاری سایپا در سال 1344 با نام شرکت سهامی دیروپ ایران با ظرفيت اسمي سالانه 500ر1 تن انواع رنگها و 500 تن رزين فعالیت خود را آغاز کرد. بر اساس تصميمات گروه خودروسازي سايپا (واحد تجاري اصلي )به منظور ايجاد يک شرکت تخصصي در زمينه مديريت بازار سرمايه نام شرکت طی چند مرتبه تغییر در سال 1390 به گروه سرمايه گذاري سايپا تغيير يافت .

هم اکنون شرکت سرمایه گذاری سایپا دارای 2 پرتفوی بورسی و غیر بورسی با این ترکیب می باشد:


بدین ترتیب 78% از پرتفوی بورسی و 22% غیر بورسی می باشد.(این محاسبات بر اساس مبلغ بهای تمام شده می باشد)

بیشترین میزان سرمایه گذاری شرکت در بخش خودرو و واسطه گری های مالی می باشد . در بخش خودرو، شرکت سایپا و در بخش واسطه گری های مالی شرکت رنا بیشترین سهم را دارا می باشند . در کل با توجه به حضور زیرمجموعه هایی شرکت از قبیل سرمایه گذاری رنا ، سرمایه گذاری کارکنان سایپا ، پیشگامان بازرگانی ستاره تابان و تجارت الکترونیک خودرو تابان در ترکیب سهامداری سایپا ، می توان بزرگترین سهم این شرکت را سایپا در نظر گرفت . لذا با توجه به افزایش میزان تولید سایپا و نیز رونق نسبی بخش خودرو و افزایش قیمتی سهم سایپا ، می توان روند رو به رشد سودآوری را در شرکت مدنظر قرار داد .

بدین ترتیب شرکت سرمایه گذاری سایپا به صورت مستقیم و غیر مستقیم مالک 23.3% از سهام سایپا می باشد.

برآورد ارزش روز خالص داراییها

پرتفوی بورسی

پرتفوی غیر بورسی

ارزشگذاری شرکت های پیشگامان بازرگانی ستاره تابان ، تجارت الکترونیک خودرو تابان و سرمایه گذاری کارکنان سایپا بر اساس مالکیت سهام سایپا می باشد.

ارزش شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان با احتساب مالکیت 10.6% سهام سایپا در حدود 600 میلیارد تومان و ارزش شرکت تجارت الکترونیک خودرو تابان با احتساب مالکیت 2.4% ،حدود 133 میلیارد تومان برآورد می گردد.

با توجه به مالکیت گروه سرمایه گذاری کارکنان سایپا بر شرکت های پیشگامان بازرگانی ستاره تابان (73%) و تجارت الکترونیک خودرو تابان (80%) می توان ارزش این شرکت را تنها با احتساب مالکیت بر شرکت سایپا حدود 550 میلیارد تومان برآورد نمود .

بررسی وضعیت املاک

زمین ایزد شهر با متراژ 99725 مترمربع با بهای تمام شده 110 میلیارد تومان به ارزش 165 میلیارد تومن در نظر گرفته شده است.

پروژه ساختمان الهیه با بهای تمام شده 85 میلیارد تومن به ارزش 120 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

زمین پلاسکو کار با بهای تمام شده 33 میلیارد تومان به ارزش 350 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

محاسبه ارزش روز خالص دارایی ها(NAV)

نتیجه گیری

شرکت سرمایه گذاری سایپا دارای ویژگی های خاصی می باشد که باعث گردیده این شرکت نسبت به سایر شرکتهای سرمایه گذاری متمایز به نظر برسد. عمده دلیل جذابیت این شرکت مالکیت (مستقیم و غیر مستقیم) 23% نسبت به شرکت سایپا می باشد . در دوران تحریم ها، آسیب های زیادی به صنعت خودرو وارد آمد که در دوران کنونی شاهد اخباری مبنی بر تغییرات چشمگیر و بهبود این صنعت می باشیم. از دیگر جذابیت های این شرکت وضعیت مطلوب ترازنامه ای آن است، شرکت با وجود نزدیک به 1400 میلیارد تومان دارایی (به ارزش دفتری)، حدود 120 میلیارد تومان بدهی دارد که این نشان از ارزش بالای شرکت می باشد.

ارزش روز هر سهم این شرکت در تاریخ 14مهر95 با احتساب ارزشگذاری شرکت های کارکنان سایپا، پیشگامان بازرگانی ستاره تابان و تجارت الکترونیک خودرو تابان و ارزشگذاری املاک این شرکت مطابق با پیش بینی ها و اخبار مربوط معادل 1691 ریال می باشد که هم اکنون قیمت هر سهم این شرکت معادل 74% از ارزش شرکت در حال معامله می باشد.

با توجه به وابستگی قیمتی این سهم به هر سهم سایپا ، حساسیت NAV این سهم نسبت به قیمت هر سهم سایپا بدین صورت می باشد.

در بررسی تکنیکی نمودار قیمت مشاهده می‌نماییم که قیمت ۸۵ روز است در محدوده تراکمی قرار گرفته و در روز گذشته نیز با برخورد به سقف این محدوده تراکمی و به تبع عرضه‌های یکپارچه در گروه خودرو، زیر تیغ عرضه قرار گرفته و علیرغم شروعی مثبت، پایانی غیر منطقی داشت. عبور قیمت از این محدوده تراکمی با صدور سیگنال خرید با هدف سقف قبلی در محدوده ۱۶۰ تومان و حد ضرر ۱۱۰ تومان همراه خواهد بود.

در نمایی دیگر اما مشاهده می‌کنیم که قیمت برای نخستین بار است که از میانگین‌های ایچی عبور نموده است و اجزای ایچی به یکدیگر نزدیک شده و تنیده‌اند. این وضعیت احتمال رشد قیمت و عبور از ابر را افزایش داده و در سوی دیگر مشاهده می‌نماییم که در اسیلاتور RSI نیز برای نخستین بار است که اسیلاتور از تراز ۵۷ عبور نموده و به خط روند رسم شده نیز در حال پولبک کردن است.


در نمودار P&F نیز مشاهده می‌نماییم که هر بار قیمت پس از تشکیل چهار O، چهار X تشکیل داده است و در حال حاضر نیز باید در مسیر تشکیل چهار X گام بردارد.

در تصویر نیز نمودار تعدیل شده با سود نقدی را شاهد هستیم. مشاهده می‌نماییم که قیمت به محدوده تبدیل سطح واکنش نشان داده و در صورت عبور از ۱۲۹ تومان، کف دو قلو تشکیل می‌دهد. آنچه در این نمودار قابل توجه است این است که قیمت همواره گپ‌های منفی را با رشد قیمت پس از بازگشایی پر کرده است و باید مشاهده نمود که آیا این بار نیز این مهم به وقوع خواهد پیوست؟

در انتها به عنوان جمع بندی تحلیل‌ فوق باید بگوییم که عبور قیمت از ۱۲۹ تومان با صدور سیگنال به هدف سقف قبلی در ۱۶۰ تومان و حد ضرر ۱۱۰ تومان همراه خواهد بود و افراد ریسک پذیر با توجه به حد ضرر کوچک برای خرید در محدوده‌های فعلی می‌توانند اقدام به خرید در سطوح قیمتی فعلی نمایند.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگران: مریم نصر مجید حصاری

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
سلام - دست مریزاد می گم به تحلیلگر یا تحلیلگرانی که این تحلیل کامل و جامع را ارائه کرده اند. میشه گفت یه تحلیل fundatechnical اساسی است. خیلی عالی متشکریم